Publicerat Oktober 27, 201015 yr Jag har nu lagt på vintersulorna som är nästan nya, men sommardäcken är rent tragiska, långt ifrån olagliga än, men rena asfaltdäck som är gamla och torra. Riktig skit att köra med om det blir lite lerigt och blött. Jag har ju vintern på mig att fixa nya men har börjat grubbla lite på vad man bör ha. Bilen, Chevy Captiva, är ju ingen terrängbil, men det är ju i alla fall någon form av 4wd och duktig markfrigång. Kanske just därför att det inte är en terrängbil så vill jag ha dugliga däck i alla fall. Jag har kikat lite på dessa: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?cart...ch=1&F_F_S= Någon som har erfarenhet av dessa? Bättre förslag?
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Skit jag kan nog inte råda dig i detta fall men kolla med Jeeptorp han har säkerligen koll. //
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Författare Annars kan du väl kränga mig ett par sjyssta bussdäck Lasse? Den lokala däckverkstaden ville ha 2400 spänn styck för samma däck, helt otroligt att det kan skilja över tusenlappen. då ingår iofs montering men ändå.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Beror på va du är ute efter allround däck är inte bra på något, men inte heller kass på något, som sommardäck skulle jag satsa på just sommardäck http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?deta...FF&dsco=121
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Författare Jag är ute efter ett däck som hanterar dåliga blöta vägar med lera och löst grus utan att protestera. Mao inte ett rent asfaltdäck. Sen är det väl så att alla lite grövre däck blir M+S-märkta och per definition godkända för vinterbruk även om de inte gör särskilt mycket nytta på is.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Jag kan nog förmedla 4 st 285/80-22,5 men jag tror inte du är sugen på prislappen Blir nog aningen löst på fälgarna åxå //
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Det ringde varningsklockor direkt. Det står "M+S märkt" Och vad jag kommer ihåg från några år sedan så var det uppe i tingsrätten om sådana däck, dom var olagliga som vinterdäck men att det INTE var vinterdäck (svensk standard). För lagen var utformad att det räckte med att "vinterdäck" var märkta M+S Hur det är med just dessa däck har jag ingen aning.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Författare Edsvalla, du har nog rätt, men om du läser tråden så ser du att det är just grövre sommardäck jag vill ha, inte vinterdäck.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Edsvalla, du har nog rätt, men om du läser tråden så ser du att det är just grövre sommardäck jag vill ha, inte vinterdäck. Visst så jag det. Men varningklockan ringde för skräpdäck över huvud taget
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Jag är ute efter ett däck som hanterar dåliga blöta vägar med lera och löst grus utan att protestera. Mao inte ett rent asfaltdäck. Sen är det väl så att alla lite grövre däck blir M+S-märkta och per definition godkända för vinterbruk även om de inte gör särskilt mycket nytta på is. http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?deta...FF&dsco=121 Detta däck hade vi på Geländerwagenfunkade bra på grus och gjorde inte bort sig helt i skogen även om det satte igen sig i lerhålen.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Jag har Cooper S/T som vinterdäck, men de är nog betydligt bättre som sommardäck. På internationella forum har jag läst att ägarna är mycket nöjda med dem. Dock avråder jag från att använda dem till vinterbruk, men det var ju heller inte meningen.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Jag har nu lagt på vintersulorna som är nästan nya, men sommardäcken är rent tragiska, långt ifrån olagliga än, men rena asfaltdäck som är gamla och torra. Riktig skit att köra med om det blir lite lerigt och blött. Jag har ju vintern på mig att fixa nya men har börjat grubbla lite på vad man bör ha. Bilen, Chevy Captiva, är ju ingen terrängbil, men det är ju i alla fall någon form av 4wd och duktig markfrigång. Kanske just därför att det inte är en terrängbil så vill jag ha dugliga däck i alla fall. Jag har kikat lite på dessa: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?cart...ch=1&F_F_S= Någon som har erfarenhet av dessa? Bättre förslag? Exakt dessa jag tänkte rekomendera. Vill du ha lite bättre terrängrepp skulle jag rekomendera Cooper Discoverer S/T. Nästa steg blir STT, dessa kör jag på och dom är helt underbara förutsatt att man är offroadfreak så man kan leva med oljudet... Hustruns Jeep med Cooper Discoverer S/T (Bakdäcket är Cooper Discoverer AT, men som synes håller vår lille mekaniker på att fixa det...)) Min Jeep med Cooper Discoverer STT Stoppar väl in ditt däckval, så det blir lätt att jämföra.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Jag kör på General Grabber AT2 på min Jeep Grand Cherokee -98 och det är M+S Däck som funkat bra för mig