Publicerat Oktober 27, 201015 yr Hej! Igår klarade jag högvilprovet och är därmed helt klar med min jägarexamen! Nu är det dags att införskaffa mig vapen. Tänkte först och främst hitta ett bra kikarsikte och har inte en aning om vad jag behöver för förstoring samt diameter på objektivet. Tänkte kolla om ni har tips. Än vet jag inte riktigt vad jag mestadels kommer att jaga, men jag har möjlighet till ganska mycket. Troligtvis kommer det mest bli vildsvin och rådjur men självklart även älg. Har även möjlighet till toppjakt men det får jag väl köpa ett annat sikte till Tacksam för svar Tim
Publicerat Oktober 27, 201015 yr köper du ett 2,5-10x 50 av god kvalitet så tycker jag det täcker in all din jakt ink toppjakt.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Tackar för svaren. vad ska jag kolla på för märken för att få bra kvalité? Pecar, Zeiss.... mer? Finns det bra begagnade kikarsikten med den förstoringen ni skrivit som inte kostar en förmögenhet?
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Tackar för svaren.vad ska jag kolla på för märken för att få bra kvalité? Pecar, Zeiss.... mer? Finns det bra begagnade kikarsikten med den förstoringen ni skrivit som inte kostar en förmögenhet? 3-9 funkar lika bra, 4-12 också. Även 2-7 och liknande kommer att fungera bra. Dvs var inte för noga med exakta förstoringen när du letar, i praktiken så ser du inte nån större skillnad ändå. Jagar du i mörker/gryning/skymning ska du försöka ha lite större objektiv fram. 42mm är "standard" så 50 eller 56 är bättre för det ändamålet.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr köper du ett 2,5-10x 50 av god kvalitet så tycker jag det täcker in all din jakt ink toppjakt. det var det första jag skaffade. Var nöjd med det ett par år innan prylbögen i mig kom ut ur garderoben. Då fastnar man i en loop där man drömmer om något annat än det man har. Hela tiden. Även om det man har faktiskt passar den jakt man bedriver..... I dagsläget skulle jag gjort om köpet men valt en (begagnad) kvalitetskikare (kolla runt lite bland optiktrådarna så identifierar du snabbt en handfull märken att kika efter). Hade jag gjort det hade jag sannolikt haft kvar den. Kända märken står sig också bättre i pris om/när du säljer den vidare.... Alternativt hade jag skaffat en 3-9x50, vilket jag iofs gjorde efter ett tag Du skriver att du inte vill lägga en förmögenhet. Men vad en förmögenhet är beror lite på objektet. En ny OXO för 2.000 är en förmögenhet medan en beg svarowski för 6.000 är ett fynd
Publicerat Oktober 28, 201015 yr köper du ett 2,5-10x 50 av god kvalitet så tycker jag det täcker in all din jakt ink toppjakt. +1 igår körde vi ju lekstuga med Jakt-bio och oaktat att jag låg på 3,5 elle 2,8~3 med två olika tuber så var inte det med förstoringen som var det svåra på drevjakts-scenerna, med 10x som möjlighet kan man skjuta bra långa skott också. /Christian
Publicerat Oktober 29, 201015 yr 2,5-10x50/56 är bäst val om du huvudsakligen skall vaka/smyga. Kommer din jakt att domineras av drevjakt är ett 1,5-6x42 mer lämpligt eftersom låg lägstaförstoring är guld värt då. Köper du begagnad Helia/Zeiss/Swarovski så duger den även till toppjakten men man får nog avstå från de längsta avstånden. Med de märkena så klarar du dig även långt under de mörka timmarna trots 42mm-lins. Tänk helt enkelt på hur du skall jaga mest och köp sikte därefter. Skall det vara allround så gå inte över 3x som lägstaförstoring.
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Tack för alla svar. Jag letar för fullt på blocket och diverse andra ställen med begagnad optik. Verkar som att jag får spara lite mer pengar innan jag köper ett Tim
Publicerat November 1, 201015 yr Tack för alla svar. Jag letar för fullt på blocket och diverse andra ställen med begagnad optik. Verkar som att jag får spara lite mer pengar innan jag köper ett Tim Vad är din budget? Vi är många optikmarknadsscannare på forumet
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Jadu, jag har tänkt någonstans runt 3-5000 för vapen och kikarsikte. Vapen verkar gå att hitta för en billig peng men ett allround kikarsikte med kvalité verkar svårare Kanske får börja med ett annat kikarsikte, har sett en heldel Pecar för 1000 lappen och uppåt.
Publicerat November 2, 201015 yr Jadu, jag har tänkt någonstans runt 3-5000 för vapen och kikarsikte. Vapen verkar gå att hitta för en billig peng men ett allround kikarsikte med kvalité verkar svårare Kanske får börja med ett annat kikarsikte, har sett en heldel Pecar för 1000 lappen och uppåt. Det blir nog det bästa med den budgeten. Det går naturligtvis att göra fynd men då får man ha tur. Glöm inte att bra fästen kostar pengar också.