Publicerat Februari 9, 200620 yr Jag uppmärksammade en tråd på robsoft där man behandlade Sakos nya modellserie, är det någon som vet något om den...? "To celebrate the 85th anniversary of the Sako brand, Beretta is offering the Sako 85, a premium-grade hunting rifle featuring a controlled-round feeding action in five sizes: super short, short, medium, long, short magnum." http://www.shootingindustry.com/02pages/Ftr0106b.html Det låter som om det kan bli en trevlig serie från Sako...
Publicerat Februari 13, 200620 yr Man får verkligen hoppas att det blir finnar och inte så många italienare som ska designa bössan. Alltså mer sisu och mindre spaghetti. Med Tikkas T3 serie var det ju gränsfall. Ska 75:an sluta tillverkas nu? /Danne
Publicerat Februari 13, 200620 yr Ta en titt själva.. själv tycker ja dom ser bedrövliga ut, T3 upp idagen :-[ http://www.berettausa.com/product/product_rifles_main.htm
Publicerat Februari 13, 200620 yr Vi får väl se hur bössorna känns när de kommer ut i verkligheten... Men helt klart är att Sako 75 kommer att fasas ut succesivt. Henrik
Publicerat Februari 13, 200620 yr Japp - det var det jag förstod. "Giugiaro design" har varit i farten igen. Sist var det ju stackars Tikka T3 som råkade ut för dom. Nåväl, studsaren är säkert bra och skjuter med all säkerhet mycket bra - precis som Tikka T3. Den raka kolven kommer säkert att tilltala en del, och det finns ju fortfarande dom som inbillar sig att konrollerad matning är viktigt Men personligen saknar jag det finska, lite grovhuggna utförandet. Man märker det direkt om man t.ex jämför en äldre Tikka Master med den nya T3:an. Hur som helst ska det i alla fall bli intressant att titta och klämma på den nya T3 kopian, Sako 85. mvh Danne
Publicerat Februari 13, 200620 yr Författare En rak kolvkam är ett plus, i.ö tycker jag att det ser ut som en 75:a, fast då med kontrollerad matning. Behåller de vettig finish på metallen och skippar en massa plastdetaljer som T3 är behäftad med så tror jag att det blir en bra bössa. Jag har fattat att de två rostfria modellerna har löstagbart magasin, hur det är med den blånerade vet jag ej. Har de dessutom ändrat till ledad magasinsbotten på Hunter modellen har den nya 85:an mycket att vinna.... Endast framtiden kan utvisa hur bra/dålig samt hur trevlig/trist bössan igentligen är, mig veterligen kan vi bara spekulera då ingen av oss jobbar hos Sako. I mitt smått naiva huvud försöker jag inbilla mig att bössa blir till det bättre, hoppas att jag inte har fel... Om den nya sako 85 är en modifierad sako 75 med ledad magasinbotten och rak kolvkam blir jag inte svår att övertala huvida bössan är vettig eller ej
Publicerat Februari 13, 200620 yr Ja, jag ska väl inte sitta här och gnälla innan jag ser den. Den nya Sakon ÄR säkert bra och skjuter utmärkt. Oavsett vad man tycker om utseendet på Tikka T3 så råder det ingen tvekan om att skjutegenskaperna är på topp. Tikka har ju en precision som drar ned byxorna på vilken annan studsare som helst - oavsett prisklass. Det är dom italiensaka designdetaljerna jag är skeptisk över, som t.ex fiskfjällen på T3:ans syntetkolv. Skulle inte förvåna mig om det står "Sako 85" med guldtext och en enorm logga någonstans på bössan, kanske t.o.m. på flera ställen. Pistolgreppsrosetten brukar vara ett populärt ställe för fula bokstäver. Är det någon som vet om underbeslaget är i metall på den nya 85:an? /Danne
Publicerat Februari 13, 200620 yr Författare Ja, jag ska väl inte sitta här och gnälla innan jag ser den.Den nya Sakon ÄR säkert bra och skjuter utmärkt. Oavsett vad man tycker om utseendet på Tikka T3 så råder det ingen tvekan om att skjutegenskaperna är på topp. Tikka har ju en precision som drar ned byxorna på vilken annan studsare som helst - oavsett prisklass. Det är dom italiensaka designdetaljerna jag är skeptisk över, som t.ex fiskfjällen på T3:ans syntetkolv. Skulle inte förvåna mig om det står "Sako 85" med guldtext och en enorm logga någonstans på bössan, kanske t.o.m. på flera ställen. Pistolgreppsrosetten brukar vara ett populärt ställe för fula bokstäver. Är det någon som vet om underbeslaget är i metall på den nya 85:an? /Danne En T3 skulle jag aldrig köpa pga all plast, jag hoppas därför att underbeslaget är ledat och av metall! Är det en massa ful reklam på bössan tycker jag att sako har gjort bort sig....en liten diskret och stilfull roset är snyggt, den på 75:an är ok!
Publicerat Februari 16, 200620 yr Äntligen görs Sako med raka kolvar igen.... Skall bli intressant att se hur de ändrat mekanismen när man får lägga vantarna på en!
Publicerat Februari 21, 200620 yr Mr Fiberclass, Troligen ser de ut så här, som SAKO 75 Safari till höger (vanliga 75 till vänster).
Publicerat Februari 21, 200620 yr Mr Fiberclass,Troligen ser de ut så här, som SAKO 75 Safari till höger (vanliga 75 till vänster). Och vad är skillnaden? Vad gör den ena som den andra inte gör?
Publicerat Februari 21, 200620 yr Och vad är skillnaden? Vad gör den ena som den andra inte gör? Den ena har push-feed matning medans den andra har en form av CRF, Controlled Round Feeding och en extra kraftig utdragare. Två helt olika meknismer för matning av patroner från magasin till patronläge.
Publicerat Februari 22, 200620 yr Författare Äntligen görs Sako med raka kolvar igen....Skall bli intressant att se hur de ändrat mekanismen när man får lägga vantarna på en! Precis min tanke!
Publicerat Februari 22, 200620 yr Den ena har push-feed matning medans den andra har en form av CRF, Controlled Round Feeding och en extra kraftig utdragare.Två helt olika meknismer för matning av patroner från magasin till patronläge. Och vilken är bäst?
Publicerat April 16, 200620 yr http://www.berettausa.com/media/webcasts/w...eo=2006_tom256k en liten film där nån snubbe från Beretta/sako USA berättar om nya Sako 85. /Fredde