Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

är lite vilsen

Featured Replies

Publicerat

Jag är ny inom fågeljakten, och jag skulle vilja få en beskrivning på hur man på bästa sätt man tar ur köttet från skogsfågeln. att ta ur organen är dock inga problem.

Jag skulle även uppskatta om ni kom med lite andra tips och tricks som kan vara bra att tänka på när man är ute och även recept på grytor och andra rätter man kan göra på dem.

:wub:

Publicerat

jag brukar enbart ta ur bröstet....behövs inte ta ur fågeln innan heller. riv hål på skinnet i underkant av bröstbenet ,sen blottar du bara bröstet (väldigt lätt görs med fingrarna enbart ev. kan kniv göra första hålet på t.ex tjäder tupp då den kan vara lite segare)

när bröstet är bart tar du med tummen i underkant av bröstet och bänder upp bröstet..behövs heller ingen kniv till detta moment, men du kan göra ett 1a snitt i bukväggen om det går trögt.

när du böjt upp bröstet kan du med kniv skära loss resten alt avbitar tång klippa av ...KLART=)

Publicerat

Gör som Jonas upp t.o.m. orrhöna.

Orrtupp, Röjj och Tjädertupp varierar mer.

Brukar oftast plocka och tillaga hela. (Tjälknöl går utmärkt men de skall ligga länge i laken efteråt)

Ripa och Orre har jag ibland även gjort "Carpachio" på. (Eller hur det nu stavas)

Skär brösten tunnt, Lägg mellan plasfolie. Kavla ut till lövtunt, Salt, peppar olivolja och lite parmesan. Mums.

Nej jag är inte rädd för magsjuka...

Är det någon som testat att confitera skogsfågel? Funderar på att testa och vill gärna ha tips.

// Henrik

Publicerat
  • Författare
jag brukar enbart ta ur bröstet....behövs inte ta ur fågeln innan heller. riv hål på skinnet i underkant av bröstbenet ,sen blottar du bara bröstet (väldigt lätt görs med fingrarna enbart ev. kan kniv göra första hålet på t.ex tjäder tupp då den kan vara lite segare)

när bröstet är bart tar du med tummen i underkant av bröstet och bänder upp bröstet..behövs heller ingen kniv till detta moment, men du kan göra ett 1a snitt i bukväggen om det går trögt.

när du böjt upp bröstet kan du med kniv skära loss resten alt avbitar tång klippa av ...KLART=)

Tackar så mycket =)

Publicerat
  • Författare
Gör som Jonas upp t.o.m. orrhöna.

Orrtupp, Röjj och Tjädertupp varierar mer.

Brukar oftast plocka och tillaga hela. (Tjälknöl går utmärkt men de skall ligga länge i laken efteråt)

Ripa och Orre har jag ibland även gjort "Carpachio" på. (Eller hur det nu stavas)

Skär brösten tunnt, Lägg mellan plasfolie. Kavla ut till lövtunt, Salt, peppar olivolja och lite parmesan. Mums.

Nej jag är inte rädd för magsjuka...

Är det någon som testat att confitera skogsfågel? Funderar på att testa och vill gärna ha tips.

// Henrik

Det lät riktigt gott, men samtidigt känns det lite osäkert att inte tillaga fågeln =)