Hoppa till innehåll

Lodjur=förstörd semester


Texas2007

Recommended Posts

Nu är man rejält less. Den planerade (3 veckor långa) jaktfesten blev bara knappt 2 veckor lång. Eftersom vårat älglag bara jagar helger, passar det perfekt att vara ledig i veckorna emellan så att man verkligen kan släcka jakttörsten.

-grävlingsjakt med hund på kvällarna

-Räv- och grävlingsvak på nätterna

-toppfågel, rådjur och räv på dagarna

Tyvärr så fick min jaktkompis konkurrens om ett rådjur av ett lodjur i onsdags. HUA!!! :o

Det är helt obegripligt att det kan finnas så mycket blod i en sådan liten hund. Det bara forsade blod från mun och nosområdet. Jag hade vatten i ryggsäcken och försökte skölja rent så att jag bedöma skadorna, men det hjälpte inte. Det blödde så mycket att det gick inte att se.

Eftersom jag inte kunde se vart allt blod kom ifrån, kunde jag ju heller inte försöka hejda flödet. Lite panik började jag få.

Det var 2,5 km till stugan fågelvägen. Den vägen innebar inga vägar, markberedda hyggen, 2 myrar och en rejäl ås att bestiga. Jag tänkte endå att den vägen måste det bli då alternativet är 2 km längre. Brytbössa (utan rem) och vovve i famnen forcerade jag ändå sträckan på rekordtid. In i bilen och full gas till närmsta veterinär( 3mil). Jag hade knappt lagt in han i bilen förrän han tuppade av. Gissa om jag var stressad DÅ!!! :huh:

När jag kom in till veterinären backade både kunder och personal. Dom undrade vad som hänt mig?!? Jag var helt nerblodad från topp till tå av Texas blod.

Allt ordnade sig iaf till slut. Han är redan ganska pigg, men behöver inte jaga på någon vecka :P

Så nu sitter man i stockholm utan jakt inbokad i gelgen :D

Kan iaf berätta att jag han med:

-1 fin älgko

-6 tjädrar (2 tuppar)

-3 ungrävar

-1 grävling

-4 skator

-2 nötskrikor

Rådjuren får vänta till nästa sväng :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att han kommer att bli bra,

känner med dig och den rädsla/ångest du måste ha känt.

Det kommer alltid mer jakt men jaktvänner ie hundarna måste man vara rädd om.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Alla för omtanken! Det var verkligen vidrigt på många sätt ett tag. Värst var nog känslan att man inte kan hjälpa sin bästa kompis. Det är ju inte någon gnällig hund heller, så han har aldrig behövt/krävt någon hjälp förut.

Jag måste berätta en liten historia från i fjol för att beskriva hans karaktär:

Vi var inbjudna som hundekipage till en klöv-viltsjakt i Sala. När vi lämnade Stockholm på morgonen var det -1C när vi kom fram var det -24C. Jag var tveksam om jag ville släppa hunden men blev övertalad. Jag förbehöll mig rätten att avbryta om jag kände att det blev för tufft för hunden. Det var ganska mycket snö men bara lätt kallsnö, så det var inga problem att gå. Jag hade knappt släppt förrän han hade upptag på en hyfsad älgtjur. Drevet passerade en pass-skytt men dom hade bara kalv på licensen. Det blev pga det ett onödigt långt drev(20 min). När han var tillbaka ropade jag att jag går som drevkarl resten av såten med Texas i koppel. Jag ville inte plåga han mer i kylan.

När jag kom ut på vägen åkte alla 4 ben åt varsitt håll. Jag ljuger inte när jag säger att han hade isklumpar (kärn-is) med en diameter på 1 dm på varje tass. Inte ett pip eller ens en blick från Texas. Mitt hjärta brast och jag kände mig jävligt rutten. Drevet hade ju gått över en myr och eftersom snön kommit före kylan var det blött under snön. -24C, ja Ni förstår.

Någon frågade om skadorna. 2 sylvassa klor över båda läpparna och tandköttet i underkäken. Underläppen hängde i tre delar!

Dagen efter gick jag spåret efter GPS:en och hittade "slagfältet". Det var tydliga spår då det skedde på frosttäckt mossa.

Rådjur och Texas rakt fram, Lodjuret in på arenan från höger och blodstänk á la CSI.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt o läsa att han klarade sig med livet i behåll. Önskar honom ett snabbt tillfrisknande :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...