Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Virrpannan e på gång ..

Featured Replies

Publicerat

Samtal från en äldre herre i grannbyn. En påskjuten svart gris av 3 med 308 o norslerkula.

Va där rätt omgående o kom på att jag nog glömt bösslampan… hittar den inte i bilen i alla fall..

Äh.. den ligger väl död eller så går de nog skjuta med panlampans hjälp.. som har en sladd lös så den fick jag tejpa ihop…, så gjorde man ju innan, sköt med pannlampa menar jag....

Kollar skottplats men hittar inget, ser var grisen tryckt sig igenom hallonsnåret.

Är på en hustomt precis utanför byn.

Tar dit tåget o hon tar an direkt o går in i hallonsnåret, jag ser blod efter några meter.

Rikligt med den varan o det ser ut som rent muskelblod.

Kommer över vägen som går ner till badplatsen o över den, sen in i ett j-vla surhåll.. sånt där kärr där växtligheten växer på tvären… rent ut sagt jävligt o ta sig fram.

Håller ut en bit till men sen kopplar jag loss Blackie, hon går o plockar löpan rätt sakta så jag hinner följa med hyfsat.

Ska kolla pejlen men upptäcker att den inte är i fickan… ligger visst kvar på motorhuven…

Hm.. va gör jag nu.. vänder o hämtar pejlen eller hänger på efter hunden om det går.

Velar en del men då hör jag att tiken har kontakt en hundra meter bort.

Det rör sig sakta.

Tar mig framåt så fort de går o kommer ur kärret, ser direkt jyckens reflexer en 60-70 m fram i storskogen.

Ser också blänket från ett grisöga till vänster.

Försöker sikta in mig men panlampskenet pekar ju givet åt fel håll..

Rättar till lampan men har svårt att korna över de öppna riktmedlen, de är rätt mörkt där grisen är.

Håller mitt i o klämmer till, vet inte om jag träffade men grisen fastnar på nått vis i toppen på ett gammalt vindfälle så jag hinner rusa fram o ge henne en till i nacken.

wN8BLLBvlWo

Hittar inget hål efter första kulan men skyttens kula har gått in långt fram i vänster ben men hittar inget utgångshål?

Verkar som den kulan lämnat all energi i grisen men inte gått in i kroppshålan.

post-348-1288359833_thumb.jpg

Hade lungan varit träffad borde den va död.. nu va den iofs dålig så det kan ju kommit splitter i lungorna. Med endast ett ben av så är det ju normalt att de går en kilometer innan de lägger sig nu va vi nog inte mer än 400m från skottplats.

Lite dumt blev de.. hängde pejlhalsbandet vid grisen för o hitta tillbaka o sen ville de ha hjälp o dra ut den fast vi drog lite fel håll o fick dra en 350m istället för 150…

post-348-1288359885_thumb.jpg

Så i morse så va det en trafikolycka med flera grisar.

Kom dit o hittade en liten randig kulting i diket och lite blod muskelblod i en löpa en 20m.

Satte Plotten på löpan o spårade en 500m sen kopplade jag loss o hon reste gris en 800m fram o jagade i nån mil.. verkade va en liten gris som på slutet lekte kurragömma med hunden..

Spårade om löpan med wachteln och släppte henne också. Lät henne söka lös på båda sidor om löpan när vi gick tillbaka.

Slog ett par ringar runt olycksplatsen oxå.

Tog sen om löpan en tredje gång med plottfia men samma resa igen..

Jacob ska gå på nu i eftermiddag o se om han får kontakt med nått.

Det verkar som den som blöder är en liknande pyttegris som den som låg i diket.

post-348-1288359799_thumb.jpg

Va en sugga o ett gäng randiga som passerat.

Publicerat

Allt är sig likt. ^_^ Brukar alltid va något man glömmer. B)

Men bra jobbat iallafall.

Publicerat

Bra jobbat NS! B)

Publicerat
  • Författare

Hittade bösslampan...

Låg visst i dörrfacket under min plånbok.. :D

Publicerat

instämmer bra gort niklas.. alltid kul när det lyckas o så suger det när det går åt pipan men för dig verkar det gå braaa, kul

//peter

Publicerat

halloj är det nosler partition menar du? det va lite konstigt den kulan ska ju tränga igenom :huh:

Publicerat
  • Författare
halloj är det nosler partition menar du? det va lite konstigt den kulan ska ju tränga igenom :huh:

Fick bara uppgiften från skytten att de va noslerkula o han va rätt missnöjd med verkan i 2 rådjur han skjutit med kulan innan. Mycket sönderskjutet i rådjuren.

Tolkade det som att kulan ev är för mjuk o splittras.

Såg ut som en relativt stor o spetsig blyspets längst fram.

Sen att jag inte hittar utgångshål eller mitt förstaskott o sånt är ju inte mycke o fästa sig vid..

Syns ju betydligt bättre när skinnet kommer av..

Ska ringa gubben o höra om de va några hål i grisen.

Edit: vid en snabb koll på nätet så såg kulan ut som Norsles partition...

Är ju en kula som har mellanvägg där första delen ska expandera o bakre hälften ge djupverkan.

Jagat mycket med den kulan innan grisen kom.

Publicerat

Bra jobbat. Skönt att det är mer än jag som är lite halv senil :huh: det är mycket prylar nuförtiden.

Publicerat
Fick bara uppgiften från skytten att de va noslerkula o han va rätt missnöjd med verkan i 2 rådjur han skjutit med kulan innan. Mycket sönderskjutet i rådjuren.

Tolkade det som att kulan ev är för mjuk o splittras.

Såg ut som en relativt stor o spetsig blyspets längst fram.

Sen att jag inte hittar utgångshål eller mitt förstaskott o sånt är ju inte mycke o fästa sig vid..

Syns ju betydligt bättre när skinnet kommer av..

Ska ringa gubben o höra om de va några hål i grisen.

Edit: vid en snabb koll på nätet så såg kulan ut som Norsles partition...

Är ju en kula som har mellanvägg där första delen ska expandera o bakre hälften ge djupverkan.

Jagat mycket med den kulan innan grisen kom.

okey slutade du med den när grisarna kom menar du? för dyra?

har den kulan själv nu, fast har bara skjutit en gris med den ännu. en 55-60 kg med ett fint genomskott men det tog inte i bogen heller, touchade bara ett revben.

men ska byta igen tänkte jag, den där långa spetsen blir lätt sne och dan, deformerad, särskilt när man som jag har plundringsmagasin...

Publicerat
  • Författare

Vet egentligen inte varför jag bytte..

Ville ha en bondad kula med högre restvikt för mer djupverkan o det blev ORYX o det funkar i min bössa kalasbra.

Har nu Oryx i alla mina klass 1 vapen.

Publicerat

Kalasbra jobbat och på det en bra story och lite roliga/tokiga händelser som alltid á la NS! :angry:

Det var en rejäl sugga! Vad kan hon ha vägt?

Himla små randiga så här års, men så är det ju med de där grisarna tyvärr.

Publicerat
  • Författare
Det var en rejäl sugga! Vad kan hon ha vägt?

90-100 kilo skulle jag tro.

Publicerat
  • Författare

Precis snackat med skytten som nu flått grisen o det va 3 kulhål i suggan.

Ett i bröstet som då måste va mitt första...där ser man de kan ta bättre än man tror.. :angry:

Ett i nacken o frammåt.

Skyttens 308 har slagit av vänster framben o gått under brösthålan under skinnet lixom och skadat mjukdelarna i höger ben om den gått ut där va lite svårt o se, mitt första i bröstet har troligen gått ut där oxå.