Publicerat Oktober 29, 201015 yr Har lite funderingar kring en ny hund och fått förklarat för mig av en kille ja träffade på en jakt för ett tag sedan att vorsteh med "tydligt tyska" gener mycket väl skulle kunna passa som ställande hund på gris och samtidigt driva övriga klövvilt med skall! För mig har vorsteh alltid framstått som endast en fågelhund vilket jag tydligt fick lära mig "fel fel fel" Är det någon här inne som har någon erfarenhet av ovanstående och isåfall har några kennlar att rekomendera, evetuellt om något själv jagar med en hund som passar in på ovanstående beskrivning (oavsett ras) där man kan få möjlighet att följa med och se och lyssna (ej jaga) på hunden in action?! Givetvis om någon har något annat ras och kennelalternativ att rekomendera så får ni gärna komma med något tips!
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Har lite funderingar kring en ny hund och fått förklarat för mig av en kille ja träffade på en jakt för ett tag sedan att vorsteh med "tydligt tyska" gener mycket väl skulle kunna passa som ställande hund på gris och samtidigt driva övriga klövvilt med skall! För mig har vorsteh alltid framstått som endast en fågelhund vilket jag tydligt fick lära mig "fel fel fel" Är det någon här inne som har någon erfarenhet av ovanstående och isåfall har några kennlar att rekomendera, evetuellt om något själv jagar med en hund som passar in på ovanstående beskrivning (oavsett ras) där man kan få möjlighet att följa med och se och lyssna (ej jaga) på hunden in action?! Givetvis om någon har något annat ras och kennelalternativ att rekomendera så får ni gärna komma med något tips! Hej. Jag har ett pucko som är allround, hon står för fågel, driver allt med skall och har vid flera tillfällen både ställt älg och gris. Men om du enbart är ute efter en hund som ställer gris och driver övrigt vilt med skall så finns det bra mycket bättre raser än Vorsteh för det. Men har du även ett fågelintresse och en tanke på de ställande egenskaperna på fågel så kan du absolut hittat rätt. Dock håller jag inte med om att det enbart är de tysta linjerna som funkar till dessa ändamål, nu är visserligen mitt missfoster 50% tysk men jag vet om flera duktiga Vorsteh som inte har samma linjer och som fungerar alldeles utmärkt. Det du ska tänka på om du vet att du kommer att använda den till fågel är att du ska vara helt klar med fågelbiten innan du sätter igång med klövviltet och fuska inte på det, i princip alla Vorsteh har en enorm jaktlust så klövviltet är den lätta biten.
Publicerat Januari 10, 201115 yr Skulle vilja lyfta den här tråden igen då jag går i samma tankar som trådskaparen. Vill ha en stötande hund för jakt med goda ställande och avfångande egenskaper vid eftersök på rå och gris samt älg. får inte ha en stor aktionsradie då såterna jag jagar ofta är trånga. Flatten vi har är lite vek på klöv men duktig med fågel. Har jagat med Vorsteh på drevjakt förut och haft dem nära som familjehundar. Tycker om deras mentalitet. Har en Riesenscnauzer också och de är ganska lika i sinnet. Vachtel kanske är den givna rasen men jag är ju svag för Vorsteh. Sambon gillar dessutom inte vachtel då hon är testledare på mh och säger sig ha bildat uppfattning därigenom. Dessutom tycker hon de är fula.... ja, ja jag vet!!!.... Räknar inte ut vachtel riktigt än men är jag helt fel ute med Vorsteh?