Publicerat Oktober 29, 201015 yr Har en jämte som nu är 7,5 år.Hunden har alltid haft ett i mina ögon mycket bra sök,rundor mellan 20- 30 minuter i bra tempo.Men så,under september jakten ifjol, så hände nåt.Jagade mån-ons utan problem,torsdagen började likadant,mycket bra sök i god fart ,höll på så i ca 4 timmar.........då vart det tvärstopp!Som att rycka ur kontakten!Jaha tänkte ja,han är väl trött efter en hård jaktvecka,och lät hunden vila några dagar.Men efter detta har hunden ett mycket långsammare sök,dessutom ett snävare sök.Den förföljer inte skenälg lika länge heller ,utan bryter lite för snabbt. Vad kan detta beropå ?Tilläggas kan att hunden alltid varit vältränad och att han skäller ståndskall lika bra som förut
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Berätta lite mer. Var det under drev? Vad var det för drevdjur isf.? Skäller han björn? Finns det lo i markerna? Det låter ju som han kanske blev skrämd av ngt.
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare Berätta lite mer. Var det under drev? Vad var det för drevdjur isf.? Skäller han björn? Finns det lo i markerna? Det låter ju som han kanske blev skrämd av ngt. Det var under sök på älg.Dock fick vi inte tag i nån älg,utan han kom tebax efter en runda på ca 20 minuter,och sen gick han i närheten (upp till 100 m)av mej resten av dagen.Han har aldrig jagat björn förut,dock heller inte varit rädd för dom,fast för 3 veckor sen jagade han björn i ca 1 timme,passerade mej på 20 meter.Jagar i Härjedalen så det finns rovdjur av alla slag där
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Han kan ju ha ledsnat om det var länge sen Ni sköt något för han. Annars beter min hund sig exakt så när han mött björn. Då måste jag släppa han på täta rådjursmarker för att han ska komma igång igen. Det har varit så sedan han hade ett lite för intensivt björnmöte för 2 år sedan.
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare Hunden är frisk,säger vet. iaf.Sköt älg tisdagen innan det hände,och har även skjutit älg efter detta hände,men det är inte samma drag i hunden nu längre.............
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Hunden är frisk,säger vet. iaf.Sköt älg tisdagen innan det hände,och har även skjutit älg efter detta hände,men det är inte samma drag i hunden nu längre............. Mitt tips är att du ögonlyser... kan ju vara så att någon ögonsjukdom ökat vid ålderns höst, (även om det kom lite snabbt) därav han blir fegare o söka ut
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Låter väldigt märkligt! Han har ju knappast ledsnat, jaga är ju det bästa hundarna vet. Kan ju va noskvalster. De kan ju bli osäkra när dom inte har nån näsa kvar, rädsla att tappa bort föraren etc. Men att hunden blivit konstig så fort gör det hela svårtippat. Hoppas han ordnar till sig. 7.5 år är ju ingen ålder. Kanske kan va värt att åka till olika veterinärer...de finns ju av skiftande kvalitet tyvärr. Lycka till!
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Han kan ju ha ledsnat om det var länge sen Ni sköt något för han. har aldrig mött en älghund som tröttnat bara för att det inte är skjutit något för dom på ett tag... skälla är ju livet sen spellar det ingen roll om det "trillar" eller inte iallafall när man är 7 år... nä, låter som han blivigt rädd för något fast det borde han glömt till detta året tycker man eftersom du inte sett tydliga spår efter närkamp. jag hade provat att söka till en annan veterinär och kolla noskvalster en gång till om nu din veterinär har gjort det... för hjärtat är ok på honom?
Publicerat Oktober 30, 201015 yr När hundarna börjar bli lite till åren så kan de hitta på lite allt möjligt som de verkar...
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Författare Har varit till vet o kollat hjärtat,har behandlat noskvalster 2 ggr,men faktum kvarstår.......det fattas en växel.....
Publicerat November 1, 201015 yr Har varit till vet o kollat hjärtat,har behandlat noskvalster 2 ggr,men faktum kvarstår.......det fattas en växel..... tråkigt... inte lätt när dom inte kan tala om varför... usch, tycker att 7,5 år inte är någon ålder när jag har en dam på 12(!!) år hemma som är aktiv, nåja hon är ju inte som när hon var 5 men finns det älg i närheten så kutar hon i väg och får oftast stopp på dom, i älgskogen denna säsongen med fast hon blev sparkad förra året av en ko som tyckte hon var för närgången då trodde jag faktiskt inte att hon skulle med ut någon mer gång men när jakten började vart hon som tokig när bara unghunden fick följa med så jag tänkte att hon får gå så länge hon själv vill... därför låter det som om han är väldigt osäker i skogen pga någon upplevelse... men han sticker i väg när han känner älglukten? tänkte på eftersom du sa att ståndskallen är som förut. kanske känner han själv sina begränsningar och tycker att det är onödigt att slita ont om det inte finns älg i närheten..
Publicerat November 1, 201015 yr Författare tråkigt... inte lätt när dom inte kan tala om varför... usch, tycker att 7,5 år inte är någon ålder när jag har en dam på 12(!!) år hemma som är aktiv, nåja hon är ju inte som när hon var 5 men finns det älg i närheten så kutar hon i väg och får oftast stopp på dom, i älgskogen denna säsongen med fast hon blev sparkad förra året av en ko som tyckte hon var för närgången då trodde jag faktiskt inte att hon skulle med ut någon mer gång men när jakten började vart hon som tokig när bara unghunden fick följa med så jag tänkte att hon får gå så länge hon själv vill... därför låter det som om han är väldigt osäker i skogen pga någon upplevelse... men han sticker i väg när han känner älglukten? tänkte på eftersom du sa att ståndskallen är som förut. kanske känner han själv sina begränsningar och tycker att det är onödigt att slita ont om det inte finns älg i närheten.. Ja......det är ju lite surt ,när man för en gångs skull får till en hund som man är supernöjd med,då får man bara vara det i 3 säsonger,sen så går det bakåt igen!! Han sticker iväg även utan älglukt,men allting går så mycket segare nu.......plus att förföljandet har blivit kortare Tror inte att han är osäker heller,han gillar verkligen att vara i skogen,plus att han börjat skälla björn oxå på gamla dar
Publicerat November 2, 201015 yr Kan det trots vetbesök vara något svaj med höfter eller leder överlag? Hundar som har ont, sådär lite lagom, ger ju inte järnet om det inte behövs men har svårt att låta bli att jaga när det luktar gott. Låter skumt att hunden så märkbart ändrar beteende så snabbt. Min gissning är ont eller obehag av något möte med det vilda som inte gått bra.
Publicerat November 2, 201015 yr Har varit till vet o kollat hjärtat,har behandlat noskvalster 2 ggr,men faktum kvarstår.......det fattas en växel..... Har ni kollat fästingsjukdommar?
Publicerat November 2, 201015 yr Usch, som sagt, vad mycket lättare det vore om de själva kunde tala om vad det är för något som krånglar.. Min jycke blev helt förändrad i sitt arbetssätt vid några tillfällen. Han avbröt jobbet och kom in till mig och såg lite låg ut. Han la av helt enkelt, och när jag försökte igen så blev det bara värre och värre. Kände på mig att något inte var som det skulle ( Han bangar aldrig jobb annars ). Åkte till veterinären, och där konstaterades att han hade problem med tonsillerna i halsen. Hem med medicin och han blev bra en liten stund.. Sen kom samma sak tillbaka flera gånger vilket gjorde att nästan hela vår säsong blev förstörd. Bestämde mig för att operera bort dem, och efter det är han som vanligt. Värt och kolla om du inte redan har gjort det. Hoppas du finner orsaken så att ni hittar tillbaka till jobbet som ni är vana vid att ha. Det var någon som nämnde fästingsjukdomar. Det kan ju som sagt också vara en orsak.. Lycka till! Mvh Cathrine
Publicerat November 2, 201015 yr För min del så har detta hänt när en unghund oväntat har mött vildsvin som satt sig till motvärn & självförtroendet fått sig en törn. Det har då tagit ett tag innan unghund "klaxat" upp sig igen . //Lasse D
Publicerat November 2, 201015 yr Låter som en otrveligt möte med något i skogen gör att han hellre trivs i din närhet än söker ut om inte älglukten blir för stark. Behöver nog stöd och positiva upplevelser när han söker ut.
Publicerat November 2, 201015 yr Som jag skrev tidigare så blir min hund likadan när han sprungit på björn. Då funkar det alltid med miljöombyte, dvs björnfria marker med mycket vilt. Det kan ju vara värt att prova, även om jag har fördelen att ha hund som blir lika lycklig av rådjur, gris, räv som älg.
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Usch, som sagt, vad mycket lättare det vore om de själva kunde tala om vad det är för något som krånglar.. Min jycke blev helt förändrad i sitt arbetssätt vid några tillfällen. Han avbröt jobbet och kom in till mig och såg lite låg ut. Han la av helt enkelt, och när jag försökte igen så blev det bara värre och värre. Kände på mig att något inte var som det skulle ( Han bangar aldrig jobb annars ). Åkte till veterinären, och där konstaterades att han hade problem med tonsillerna i halsen. Hem med medicin och han blev bra en liten stund.. Sen kom samma sak tillbaka flera gånger vilket gjorde att nästan hela vår säsong blev förstörd. Bestämde mig för att operera bort dem, och efter det är han som vanligt. Värt och kolla om du inte redan har gjort det. Hoppas du finner orsaken så att ni hittar tillbaka till jobbet som ni är vana vid att ha. Det var någon som nämnde fästingsjukdomar. Det kan ju som sagt också vara en orsak.. Lycka till! Mvh Cathrine Tack för det!Har kollat upp både hals o ev fästingbekymmer,men enligt vet så är det inge sånt heller.Tror inte att han blivit skrämd heller,för han har aldrig jagat björn förut,men det gjorde han för 2 veckor sen,så rädd är han inte. Det är väl bara att nöta på så får man se vad som händer.......