Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Vixen .223 Rem

Featured Replies

Publicerat

Går matningen av .223 Rem oklanderligt i en Sako Vixen eller brukar det kunna bli problem?

Publicerat
Går matningen av .223 Rem oklanderligt i en Sako Vixen eller brukar det kunna bli problem?

med tanke på hur bra 6 tcu matar så kan jag inte se några problem.

Publicerat
  • Författare

Nä, jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag skrev frågan... :lol:

Det lär väl dock inte ha tillverkats sådär jättemånga Sako Vixen i kaliber .223 Rem?

Publicerat
Nä, jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag skrev frågan... :lol:

Det lär väl dock inte ha tillverkats sådär jättemånga Sako Vixen i kaliber .223 Rem?

väldig få skulle förvåna mig om dom gjorde någon alls.

Publicerat

jag har sett en,

på en amerikansk sida.

Men svaret är utan bekymmer

/Christian

Publicerat
jag har sett en,

på en amerikansk sida.

Men svaret är utan bekymmer

/Christian

Hade inte Mike en Vixen i 223rem förr, eller va det en hunter?

MVH/Jocke

Publicerat

Sako o 223 stämmer bra, men sen vet jag inte mer, eller snarare, minns inte mer.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag tilltalas lite av Sako Vixen och dess lämpliga lådstorlek för .223 Rem och har länge funderat på att pipa om en sån för just .223 Rem. Anta att jag tänker skjuta ganska lätta kulor i skapligt hög hastighet (40 grains och >1150m/s) Är det 1:14" som gäller då? Räcker en pipläng på 24"?

Publicerat

Vixen 223rem

När man pratar om trollen.

MVH/Jocke

Publicerat

oj då jag hade visst tok fel. jag är inte helt överens med vixen kolvarna har svårt att få till det helt enkelt men passar kolven så är den fin. jag tycker mer om hunter modellen.

Publicerat
  • Författare

Jag gillar inte heller kolven på Sako Vixen men i övrigt så är det ju en vettig konstruktion även om jag skulle föredra .223 Rem då... När jag är färdig med mig tikkatrippel kanske det får bli en Vixen med samma stock som på dom andra tre... man måste ju få drömma lite ^_^

Publicerat

Hej!

Jag har sedan 2-3 år ägt en Sako Vixen 223 rem. Jag är mycket nöjd med Sakon. Stigningen är 1:12 och präcisionen är utmärkt med Nosler BT 55 grains och Norma Oryx 55 grains.

Nosler BT 55 grains 3 skot/100 meter:

post-3974-1288948217_thumb.jpg

post-3974-1288948165_thumb.jpg

vh Lars

Publicerat
  • Författare
Hej!

Jag har sedan 2-3 år ägt en Sako Vixen 223 rem. Jag är mycket nöjd med Sakon. Stigningen är 1:12 och präcisionen är utmärkt med Nosler BT 55 grains och Norma Oryx 55 grains.

vh Lars

Är det orginalpipan som sitter på din Vixen?

Publicerat
Jag gillar inte heller kolven på Sako Vixen men i övrigt så är det ju en vettig konstruktion även om jag skulle föredra .223 Rem då... När jag är färdig med mig tikkatrippel kanske det får bli en Vixen med samma stock som på dom andra tre... man måste ju få drömma lite :angry:

Låter som du behöver en Hunter. Extremt skön kolv jämfört med en kantig vixen. Ska du bara skjuta lätta kulor kan du riva om en 222 lika gärna.

Publicerat
  • Författare

Men en Sako Hunter har väl betydligt mycket större låda än en Vixen?

Publicerat

Visst finns det en del vixen i 223 rem, Mike hade väl en dylik i varmintutförande om minnet inte sviker. Jag har sett ett par till under åren så visst finns dem även om majoriteten av alla vixen är i 222 rem. Kan i och för sig tillägga att jag känner till i vart fall ett exemplar i 222 rem mag och när det gäller Sako kan man inte utesluta något.

Både vixen, forester och finnbear är beteckningar som har använts på bössor som tillverkats på flera olika mekanismer. På samma sätt beskriver beteckningen hunter kolvens utformning och inte nödvändigtvis vilka låda som använts.

I princip kan man nog säga att ju nyare bössan är desto grövre är mekanismen som man använt till 222/223, tidiga hunter har fortfarande en mycket smidig liten mekanism.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Men alla Sako Vixen har samma låda väl?

Publicerat
Men en Sako Hunter har väl betydligt mycket större låda än en Vixen?
Men alla Sako Vixen har samma låda väl?

L461 hette väl den äldre lådan som hade vixenstockning. Sen kom A1, hade en sån som jag dumt nog byggde en 22ppc på -_- S491 heter väl den senaste och sista lådan innan 75 kom. A1 och 461 skiljer bara styrhylsan tror jag, det ska nog va lika dimensioner annars.

Publicerat
Är det orginalpipan som sitter på din Vixen?

Ja

vh Lars