Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påkörd gris 31/10

Featured Replies

Publicerat

Fick ett samtal från kontaktmannen vid 0.45. En gris påkörd mellan Stenkulla och Ödetofta. Slängde in Lina och utrustningen i bilen och körde. Skulle va väl utmärkt men kontaktmannen hade inte fattat var, så jag ringde killen som kört på.

Fick en perfekt beskrivning. Var på mina egna marker.

Hade bara varit en gris uppe på vägen vid olyckan, men den hade rullat några varv och sprungit iväg.

Selade på Lina och lät henne söka av vägen. Var mycket nya bök i dikena. Men så gick hon in på ett ställe som verkade stämma. Ligger en halvt igenväxt åker innanför och där gick det ut i det höga gräset. Efter 75m så ser jag att grisen försöker resa sig framför hunden. Jag försöker hala in Lina men spårlinan har kommit under grisen. Blir lite stökigt en stund eftersom jag inte kommer åt att skjuta. Men får ta kniven istället.

Var en 35kg gris och bakbenen hängde inte med riktigt. Orkade inte flå den nu så jag får återkomma med hur skadorna såg ut.

Ett enkelt eftersök men fick mig ett par tankeställare om min utrustning. Ska nog försöka ha med revolvern i fortsättningen. Kommer nog att gå över till nån form av sele istället för halsbandet. Var tredje gången Lina lyckades krypa ur halsbandet.

Publicerat

Gott jobb men kanske lasso kan va nått om du ändå ska binda grisen förts :wub:

Skämt o sidor, sele är ju bökigare o ta av o på medan halsband brukar va lättare fast har man hund som gärna backar/kryper ur så får man nog dra åt det mer...

Finns ju vissa halsband med kadborrknäppning, snabbt på o av.

Fick förresten oxå pårigning inatt vid 3 tiden, men jag har jour, jacob är ute på den älgen ännu...

Står visst 10 min i stöten o springer däremellan.

Låg på vägen och har blött en hel del där. 3 älgar inblandade..

Kan ju va fel älg hunden jobbar på..

Publicerat

Bra jobbat, att det är lätt ibland förtar ju inte insatsen i sig.

Finns det några juridiska dilemman att böra handeldvapen avsett för jakt på grävling med sig för e-söksavfång? Har tänkt på det själv, men det är på nåt sett enklare att ha en kniv i bilen som inte är licenspliktig.

Publicerat

Bra jobbar Björn.

//

Publicerat
  • Författare
Skämt o sidor, sele är ju bökigare o ta av o på medan halsband brukar va lättare fast har man hund som gärna backar/kryper ur så får man nog dra åt det mer...

Finns ju vissa halsband med kadborrknäppning, snabbt på o av.

Var väl mer en reflexväst för atsrosändaren jag tänkte mig. Är ju kopplingsögla längst bak på den. På så sätt gör man ju två flugor på smällen. :rolleyes:

Har ju en enkel sele med kardborre som jag provat också. Är ändå relativt smidig att koppla av.

Jag tillhör väl inte dom som spårar fram till sårlegan heller ,så det brukar aldrig va speciellt bråttom när selen ska av.

Publicerat

Vid eftersök på trafikskadat vilt på polisens uppdrag får inte enhandsvapen användas.

Publicerat
  • Författare
Vid eftersök på trafikskadat vilt på polisens uppdrag får inte enhandsvapen användas.

Åh fan! Ja där ser man.

Publicerat

Misstänkte detta, är det samma sak i ärenden som inte involverar polis dvs jakteftersök?

Publicerat

Så man får inte skjuta med hagelbössan med en hand å hålla undan hunden med den andra.... ;)

Publicerat

Va!!! Men man ska brottas med grisen och kladda med kniv i stället!!?? med risk för eget och hundarnas hälsa

Publicerat
  • Författare

Kollade grisen igår efter att farsan flått den.

Enda skadan verkade vara ett sticksår i muskeln rakt in mot höftleden. Så antingen så var väl ledkulan skadad eller ryggen.

Publicerat
Misstänkte detta, är det samma sak i ärenden som inte involverar polis dvs jakteftersök?

Nejdå- då får den som har jaktlicens på ett enhandsvapen (väldigt få) använda det! Vi påtalade detta konstiga för RPS och ansåg att de som har licens måste kunnna använda dem, men RPS vill inte ge ytterligare anledningar att få enhandsvapen. De vill också hindra poliser från att använda sina tjänstevapen och tvinga dem att kalla in ett eftersöksekipage som bättre vet hur man avlivar vilt.

Publicerat
Så man får inte skjuta med hagelbössan med en hand å hålla undan hunden med den andra.... :D

Joodå! Fast skall du använda hagel bössa så är det slugs i enkelpipig bössa eller kombinationsvapen som gäller.

Publicerat

Innan alla frågar vidare så kan jag tipsa om en annan tråd om eftersök där jag klippt in två artiklar från Svensk Jakt där jag beskriver reglerna vid trafikeftersök samt jakteftersök. Eller läs tidningen.