Publicerat Oktober 31, 201015 yr Jag har fått ärva en Husqvarna 9,3x62 tillverkad 1948 efter min gammelfarfar, Tänkte att det kunde vara kul att bygga lite på den och om det blir bra använda den som grisvältare Men nu till frågan, är det en 640? tycker den liknar en 640 men den saknar tumurtaget eller vad det heter på vänster sida. så är det någon som vet vilken model det är får ni gärna hojta till
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Det är en 640... De första 640:na som gjordes hade kvar tumurtag och bockat slutstyckshandtag medan de senare bössorna hade modifierats an FN (Fabrique Nationale) i Belgien och då togs tumurtaget bort och man rätade ut slutstyckshandtaget för att förenkla kikarmontage... Det fanns även en mellanmodell av 640, byggd på svenska m/38, där saknas tumurtag men slutstyckshandtaget är bockat som på de första bössorna... Kolla här så kan du läsa dig till det och även se på bilderna... En fenomenal bössa i en underbar kaliber... Den passar perfekt som grisvältare men du ska nog göra något åt den "lilla" sprickan i stocken... Det är nog inte mycket att göra något åt utan att byta kolv... Kolvar bör inte vara något stort problem att få tag i, kolla med närmaste vapenaffär... Kolla gärna på min tråd, Renovering av HVA 640... David
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Okej, tackar för infon! En grå laminatkolv från boyds är på väg hem, har även lite andra saker jag ska fixa till, tex. borra lådan, byta trycke och säkring mm... Idag har jag rengjort pipan, tagit bort sidomontaget, torkat bort ett hekto torkat fett och gjort så att man faktiskt kan öppna underbeslaget vilket inte gick innan för allt stelnat fett
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Okej, tackar för infon! En grå laminatkolv från boyds är på väg hem, har även lite andra saker jag ska fixa till, tex. borra lådan, byta trycke och säkring mm... Idag har jag rengjort pipan, tagit bort sidomontaget, torkat bort ett hekto torkat fett och gjort så att man faktiskt kan öppna underbeslaget vilket inte gick innan för allt stelnat fett Jag köpte ett Bold-trycke från Midway och det är otroligt stor skillnad mot orginal... Tror det kostade runt 850 kr+ frakt... Vad du än gör så montera ingen sidosäkring utan byt ut flaggan mot en kvartssäkring... Anledningen är att en sidosäkring bara säkrar avtryckaren och inte slagstiftet, som kan lossna vid slag eller kraftiga stötar med avfyrning och livsfarliga vådaskott som följd... Lägg upp en tråd om renoveringen så vi kan följa arbetets gång... Lite intressant då jag håller på med ett liknande projekt själv... Man kan ju byta lite ideer och lösningar... David