Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

långhållsracer

Featured Replies

Publicerat

Det är svårt att INTE bli inspirerad av alla duktiga långhållsskyttar här på forumet, det finns många som lägger mycket resurser på att anpassa bössor efter sina egna långhållskrav. De flesta verkar köra på en taktisk/militär variant. Men hur funkar det att anpassa en tävlingsbössa?

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Sauer STR200, det är ju ett tungt och långt as, men precisionen går ju inte att klaga på. Den har ju många av de modifieringsmöjligheter man är ute efter och är byggd från början för att kunna skjutas liggande.

Kalibern 6,5x55 är ju väldigt Svenssonskt osexig men har ju tvivelsutan sina förtjänster som långhållskaliber och det är ju ingen brist på bra jaktkulor.

Det borde inte heller vara några problem att montera på kikarefästen på den heller?

är det en bra bössa att börja med eller ska jag hellre lägga resurser på att modda en jaktbössa?

Vad tror ni?

Input tack :D

Publicerat

Vänta du bara tills marcus.söderlund kommer in på forumet så ska du få höra ett och annat om den bössan. :D

Publicerat

Se till att ordna med ett bra montage för siktesskenan,

så kan det konstateras att det är ett mycket bra system för att skjuta på långa håll.

Frågan är mest om det är något du har behov av och kommer att använda.

Om svaret på den frågan är ja, då tycker jag att du skall slå till.

/Christian

Publicerat

Att bössan håller måttet är det inte ens en fråga på,finns åtskilliga kikarfälts str out there.

Det är mest en fråga om personliga preferenser och i viss mån tillbehör :P:D

/Mike

Publicerat
  • Författare

Behov och behov........ :D

Jag behöver inte jaga alls, jag kan köpa kött på ICA. :P

Min Win70 skjuter ganska bra, men det är ju så förbaskat kul att sträcka ut lite på avstånden när man tränar och jag börjar inse bristerna, framför allt i kolvens utformning.

Men det är alltså fullt möjligt att få ett bra kikarmontage på den, det är mest det jag kan se som ett hinder.

Sen vet jag inte vad vi pratar om för prislapp på en drygt 20 år gammal bössa, det är bytt pipa en gång på den vet jag.

Ny kostar den faktiskt inte mer än drygt 15k.

Publicerat

Har flera bekanta som skjuter STR med kikare grymt prisvärda bössor går garanterat att vinna alla fälttävlingar i kikarklass med en sådan med rätt gubbe bakom.

Sedan är det inget snack om saken att 6,5x55 är en bra kaliber men finns även 6br och 6XC pipor att köpa om man vill få lite hipp faktor och skjuta riktigt smått på alla avstånd.

Bara ett telefonsamtal bort :Dhttp://www.blocket.se/ostergotland/Tavling...a=23_10&w=3

6500 får nog anses vara ett riktigt bra pris om det finns lite liv kvar i pipan

Publicerat
Vänta du bara tills marcus.söderlund kommer in på forumet så ska du få höra ett och annat om den bössan. :P

He he frågar man honom verkar det ju inte som om någon bössa funkar till något i alla fall ingen som han har haft B);)

Publicerat

det är bara att handla, jag har använde min som allround bössa i tre år och det funkade mycket bra.

Publicerat

Bara köp Markus, mest prylar när han dör vinner :rolleyes:

Seriöst så tror jag att det är ett bra vapen både till skytte och jakt.

//

Publicerat

Så här ser en vettig lösning för skena ut på en STR peder och hans vän huserar även här inne,

de är de seriösaste av skyttar så de har inte tid att hänga på forum men de gör bra prylar och har rätt tänk.

Sopa iväg ett meddelande till dem och du skall se att det löser sig med montaget.

/Christian

Publicerat

En Sauer 200 STR för 6500 torde vara en mest prisvärda långhållsriggen i världshistorien ;)

Det är ju verkligen ALLT som talar för den bössan kamrad för den patronen. Relativt billiga pipbyten och billig matchammo :unsure:

Publicerat
  • Författare
En Sauer 200 STR för 6500 torde vara en mest prisvärda långhållsriggen i världshistorien :o

Det är ju verkligen ALLT som talar för den bössan kamrad för den patronen. Relativt billiga pipbyten och billig matchammo :angry:

Det är jättebra att det liggar en riktigt billig på Blocket, då kan jag pruta på den jag har på g. ;)

Jag blir bara mer och mer sugen på den, skenan du länkade till Christian ser ju riktigt bra ut.

Publicerat

min 308 är ju motsv bössa fast mauser 83a och jag har fått gjort en skena hos Lalle som lutar 20 moa. den ser fan så mkt bättre ut än den på bilden nån hade. mín bössa kostade 4500 kr och skjuter asbra. man kan köra med 11mm skenan ett tag i början och du kan få låna fästen till den av mig om du vill. skicka din mailadress på pm så ska du få en bild på skenan

/Kalle