Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VÄRMARE TILL VAKKOJA???

Featured Replies

Publicerat

är det någon som ha ide på´en bra värmare som man kan ha i en rävkoja???

har så dålig erfarenhet av dom jag haft,att dom lyser upp oclåter lite väl mycke...

sitter nu utan värmare men de går bra till -12 grader men int mer.

vill kunna vaka när de är riktigt kallt oxå.

/stefan

Publicerat

Ja det hela beror ju som vanligt på vart du sitter?

Har du vakplatsen nära en bostad eller liknande kan det gå med en kamin eller liknande men sitter du längre ut i skogen är det nog varma kläder och en sovsäck som gäller. Minsta obekant lukt eller knäpp får som bekant herr mickel att dra sin kos.

Jag har tre vakplatser och i den ena har jag el-element och där sitter jag om det är över -10 grader, på dom andra ställena har jag sovsäckar och det värmer mycket bra. Vakar ej om temperaturen understiger -15 grader. Är det sträng kyla minskar rävens gång och man kan gott stanna hemma i sängen, när vädret sedan slår om till mulet och milt kan man oftast ta igen rävskyttet man gick *miste* om kallnatten för då går rävarna mycket bra.

Publicerat
Ja det hela beror ju som vanligt på vart du sitter?

Har du vakplatsen nära en bostad eller liknande kan det gå med en kamin eller liknande men sitter du längre ut i skogen är det nog varma kläder och en sovsäck som gäller. Minsta obekant lukt eller knäpp får som bekant herr mickel att dra sin kos.

Jag har tre vakplatser och i den ena har jag el-element och där sitter jag om det är över -10 grader, på dom andra ställena har jag sovsäckar och det värmer mycket bra. Vakar ej om temperaturen understiger -15 grader. Är det sträng kyla minskar rävens gång och man kan gott stanna hemma i sängen, när vädret sedan slår om till mulet och milt kan man oftast ta igen rävskyttet man gick *miste* om kallnatten för då går rävarna mycket bra.

Ett alternativ. Batteridrivna värmesulor med av och påslagninsknapp. Ny modell.

Finns hos Trapperbutiken för 295:00 kr. Batteridrivna och håller 22-24 grader konstant. (Beretta här på forumet jobbar där.)

Tel. 0921-542 20

Stureg. 14

96133 BODEN

Skönaaaaa!

:D :D :D :D :D

Publicerat

Aha, det låter mycket intressant jonsson!

Jag har haft Heat-pak inlägg i vinter och visst värmer dom bra men dom räcker bara över tårna :(

Publicerat
Aha, det låter mycket intressant jonsson!

Jag har haft Heat-pak inlägg i vinter och visst värmer dom bra men dom räcker bara över tårna :(

...och sedan uppladdningsbara batterier.

:D

Publicerat
  • Författare

tror jag ska ta och göra en själv som ja eldar med T-sprit.

för T-sprit luktar då int mycket

//stefan

Publicerat

hej .jag har 2 vakplatser en ligger i en ladgård där jag har ett el-element / det tar en stund innan det blir varmt . . sen har jag en koja uppe i skogen så där har jag en fotogen-kamin / det blir varmt snabbt för fotogenkaminen den luktar nästan ingenting och låter ingenting bara precis i början när man har tänt kaminen kanke i 1 minut  ;)

Publicerat

Heatpal är grymt bra alternativ, tar knappt någon plats, väger knappt något, hållbar, kostar inte för mycket varken i inköp eller drift plus att den desutom är säker.. enda du behöver tänka på är att inte ha den för nära något lättantänt och sörj för god ventilation.. Var nämligen två herrar i närheten av Kiruna som dog för inte så länge sen förmodligen av syrebrist eller kvävdes av gaserna från sin fotogenkamin?  :-

Publicerat

jonti har helt rätt en fotogen-kamin är farlig om man inte har bra ventilation:om ni ska ha fotogen-kamin måste ni ha BRA ventilatino  :)

Publicerat

Jag vakade mycket räv sittande i en snögrotta när jag bodde i Luleå. Jag använde två bensinhandvärmare instoppade i skoteroverallen. Sedan hade jag gjort en liten värmare för värmeljus som inte släppte ut något ljus. Den satte jag under stolen jag satt på och drog en hästfilt runtom så att värmen steg upp runt kroppen. Det gick med lite vilja att vara tyst i 6-7 timmar utan att röra på sig i -20. Det var väl inte helt komfortabelt men nästan.

Publicerat
  • Författare

tror att en HEATPAL kan vara nått för mig så tack för tippset :)

Publicerat

Var själv i dedär dilemmat som du har; Vad ska värma min kojja?...kom fram till att en kamin (minimodell) eldad med grillkol/briketter borde vara det bästa...för mig kan då tilläggas ;)...

Den är väll mest i utvecklingstadiet nu...men snart är det en prototyp ;)...jag gjorde/har tänkt att göra såhär:

Grejjor som används till bygget:

1st 160 tubrör, tjockt gods

plattjärn, ganska tjockt...t,ex 6-8mm

gångjärn...till luckan

profilrör, benen på kaminen

60,3mm stålrör, både böjjar och vanligt rör...till skorsten

Såhär ska jag göra/har jag gjort:

Kapa tubröret ca 40-50cm långt (klart) skär ut två ringar från plattjärnet, som du sen svetsar på i varsin ände på röret (klart) i ena änden skär du ut ett fyrkantigt hål, där kommer luckan att hamna...gör den inte för stor och inte för liten ;). kapa till profilröret i fyra lika långa bitar, det blir alltså ben av dom. Svetsa på dom. efter det är gjort börjar det att likna nått ;), då äre bara att kapa upp hålet för skorstenen, svetsa på en lämpligt lång stump av 60,3 röret över hålet OBS hålet ska vara samma diameter som röret! sen kapar du upp strimmor i själva "kaminröret" på undersidan närmast luckan...där ska nämligen askan falla ur, dom får inte heller vara varken för stora eller för små. Konstruera en asklåda som du enkelt kan skrapa ur sen när den är full...montera den under kaminen. sen monterar du gångjärnen, och därefter luckan....så, nu är det så gott som klart...sen är det bara att bygga skorsten.

Elda med kol/briketter, det brinner/glöder tyst.

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare

Det där Fredde kan vara nått att prova  :P

Publicerat

Fick ett tips om att ta en plåthink gör hål i överkanten och gör ett trälock till, tänd en marschall och ställ i botten.

Har man sen en stor rock eller liknande att svepa runt kan det nog bli ganske mysigt.

Publicerat
  • Författare

vet någon var dom säljer HEATPAL värmare?

Publicerat

Beretta säljer på Trapper Butiken i Boden.

Publicerat
Fick ett tips om att ta en plåthink gör hål i överkanten och gör ett trälock till, tänd en marschall och ställ i botten.

Har man sen en stor rock eller liknande att svepa runt kan det nog bli ganske mysigt.

Riskerar man inte att grilla det tredje benet samt skinkorna?

;)

Publicerat
Riskerar man inte att grilla det tredje benet samt skinkorna?

;)

Vem har sagt att jakt är riskfritt ;D

Publicerat
Vem har sagt att jakt är riskfritt ;D

INGEN!

;):D

Publicerat

En annan ALLVARLIG sak som man måste vara uppmärksam på i kojor med värme är syretillgången. Många är de människor som lugnt somnat in med en frisk röd ansiktsfärg på grund av för lite luft och för mycket koldioxid. Var försiktig och se till att ventilationen är bra!

Publicerat
  • Författare

har två ventiler i kojan, en vid golvet och en i taket och vid dörren så dra det ganska bra oxå så de borde räcka  :)