Publicerat Oktober 31, 201015 yr Lite frågande kring det här med längder på laddningar och det som ibland kallas för magnum. Har en Franchi 612 med stansningen 12 ga 3'' chambered på pipan. Är det speciell märkning på pipor som klarar magnum eller är magnum-laddningar helt enkelt patroner som är 76mm eller längre?
Publicerat November 1, 201015 yr Längden på patronläget i pipan avgör vad du max kan stoppa i bössan. I amerikansk lingo så kallas 3" patronerna (76mm) ofta magnum och du kan således utan problem använda dessa. Nästa steg är 3,5" patronerna (89mm) kallade super magnum, dessa kan du inte använda, och jag vet inte varför man skulle behöva de över huvud taget, men i det stora landet i väst så är störst alltid bäst och det verkar vara just där de flesta bössor och patroner i detta mått säljs. Du kan använda patroner upp till 76mm längd i din Franchi, 70mm borde inte vara några problem. Då det är just så det är med min M2, den har också 3" patronläge men matar snällt 70mm patroner om man stoppar sådana i henne, troligtvis även 65mm patroner men det har jag inte testat än.
Publicerat November 1, 201015 yr det finns massor av patroner som är 12/70 och kallas magnum och semi-magnum med. både gyttorp och rottweil kör såna. 12/89or används för höga fåglar av olika slag. Dom kostar mer och rekylerar hårdare men nog fan får man ner mer vilt. Pengarna som läggs på fågeljakt i usa är inte att förakta. Jag var på en jaktklubb där det kosta 50 papp per år och man att vara med.....och ja, dom hade alla 12/89or........
Publicerat November 1, 201015 yr Lite frågande kring det här med längder på laddningar och det som ibland kallas för magnum.Har en Franchi 612 med stansningen 12 ga 3'' chambered på pipan. Är det speciell märkning på pipor som klarar magnum eller är magnum-laddningar helt enkelt patroner som är 76mm eller längre? Tja,kan tillägga att många magnumpatroner ger höga tryck. Står på en del patroner hur många bar dom ger som max. Brukar stå på pipan vad dom är trycktestade till.