Publicerat November 1, 201015 yr En av kontaktmännen ringde strax efter att jag slutade jobbet ikväll o sa att hans son kört på en liten gris på min mark. De skulle åkta dit och reka, hade en hund med sig som de lät söka av närområdet. Efter en stund ringde de igen o jag åkte dit med Blackie De hade hittat benflis på asfalten som ett ben blivit pressat o förmodligen krossat under däcket. Va tydligen rätt jävligt o reda ut början för Blackie. vi tog många ringar o omtag. Hittade blod paralellt med asfalten o snurrade som faen.. Misstänker att det va första hunden som ställde till det lite för min tik. Men så fick vi håll på utlöpan o när vi kommit en liten bit o jag va säker på att vi va rätt så kopplade jag loss.. lat är man ju så det blev väl en 80m i spårlina.... Vi hängde sen på efter "tjoade idioten" o en bit bort fick hon kontakt precis intill ett dike. Hund o gris gick över direkt som är 4 m brett.. jag fick ta en omväg för o komma över. Kontakmannen som fortfarande va med åkte runt o tog pass. Mötte grisen o hund men hörde bara att de tassade i lövet när de passerade men kunde inte se grisen. Sen gick det tillbaka över diket o jag fick gå runt igen… Fick åka med polaren en bit i bilen o Blackie passerade asfaltsvägen framför oss men ingen gris såg vi. Lät sen som det va fast 300 m in från vägen. Inget annat o göra än gå in. Gick givetvis loss innan jag va framme.. Sen följde jag hund o gris o hade nästan konstant 200m mellan oss. Va närmare ibland men sen drog de ifrån. Kontaktmannen dirigerade jag runt så gott de gick men mobilen. Han hörde ju jycken väl så han kunde ju ta egna beslut så sett. Hörde att hon va ifatt igen men det gick loss ganska omgående men nu va det kontakt hela tiden. Kom in på 50 m o min j-vla pannlampa som jag fortfarande inte lagat sladden på slocknade o jag halkade direkt o grisen gick loss o jag omkull.. Nu va det rejäl kontakt mellan gris o hund igen. Kommit ut på ett jätte buskhygge o när jag kom in så jag såg att tiken hade kontakt o retirerar o anfaller om vartannat så sätter jag fart själv med de krafter jag nu har kvar... springer fram alltså.. Kommer in så jag ser grisen.. viken liten pellegris… När så Blackíe är säker så skjuter jag lille nassen i ögat o ut bakom käken. Hmm.-.. de va nog den minsta gris jag skjutit… Är givet nöjd med galenpannans insats förutom att en sån liten gris ska hunden ta själv.... Men hon löste det ju så va klagar jag för… Bakbenet. Kinden.. kan ev va orsakad av mitt skott men nog tycker jag det ser ut som ett skärsår. PS.. har ev en storry i morgon också… om jag nu orkar spåra om en trafikolycka på älg som skedde i söndags morse… Men det kostar ju inget o prova.. spåret hinner ju ”bara” bli en 28 timmar.. alla andra har gett upp men som vi vet vid de här laget så är jag ju en Idiot… Skulle va så häftigt att komma nån vart i det spåret.. Spåret från Atron. 10 km från släpp.. släppte vid grön pil o plutt. Grisens sårlega i svart ring. sköt vid blå pil o plutt..
Publicerat November 1, 201015 yr Snyggt jobbat. Är smågrisar bråkigare o söka efter eller vad tycker du? //
Publicerat November 1, 201015 yr Är som vanligt bara att ge en eloge för ett väl utfört jobb. Kan va lite irriterande att inte hunden nyper fast en så liten gris. Lina är likadan. Men så länge man ändå kommer till avslut så får man ju inte klaga, så mycket.
Publicerat November 1, 201015 yr Bra NS och hund! Tänkte precis på det Musköt nämde: Nyper inte hunden fast så små skadade grisar? / ekebo
Publicerat November 1, 201015 yr Grattis till ett bra jobb! Var inte för besviken på jycken. Bättre med en som håller lite avstånd och inte går i närkamp med fel gris!
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Va visst lite trött.. 31/10 va ju datumet inte 31/11... Jag tycker att den storleken på gris ska tas av daga av hunden ganska omgående... Men dessa hundar i vanlig jakt tar ju då även friska grisar i den storleken o många gånger större oxå.. Är ju det vi diskuterar med etiken i grisjakten hela tiden. Nu kan jag inte påstå att Balckie håller "säkert" avstånd.. hade lite svårt att få till ett säkert skott med hunden inom en meter o närmare kultingen. Dessa smågrisar kan ju va jäkliga att få att stå för de har ju inte samma trygghet i sig själva som en vuxen gris. Hänt en del gånger att det blir rena kurragömman o grisen nästan går i gryt... Har man då en hund som helst tar sig fram till grisen via markvittring och det gått femtielva rundor i samma plantering så blir det svårt.. Faen hade jag haft med gamle laikan Raja så hade inte grisen kommit 100m.. På tal om henne.. så jagade hon gris i söndags så gammal hon är, faen vet om hon inte är en 13 år nu. Men det är svåt att skjuta för henne numera för hon står på en 7-8m håll fast hon tog ändå en liten själv.. Eller polaren fick avliva för Raja har ju inga tänder kvar... Får väl ta lite om älgen oxå.. har varit ute hela dan. Tar det i en annan tråd när jag nu orkar o hinner frammåt kvällen..
Publicerat November 1, 201015 yr Ni är helt enormt duktiga och att lillgrisen inte togs av "Galenpannan" får väl ändå vara förlåtet i och med att hon lyckades hålla kontakt så länge ändå. Så skönt att sådana som ni finns som kan avsluta de vildas lidande då de kommit i kontakt med "civilisationen"... *Fäster en guldstjärna till på era diplom*