Publicerat November 1, 201015 yr När jag kikar runt på nätet så inser jag att de flesta laminatkolvar som tillverkas är av ofärgad björkfanér. I mina ögon en ganska tråkig färg även om vissa nu limmar med brunt lim för att få lite olika mönster i kolvarna. Jag tilltalas lite av Dino Wildt's "Jokern" som är orange och svart... nu vet jag inte om den är betsad i efterhand men oavsett vilket så ser det roligare ut än vanlig trävit och svart enligt mig. Jag har nu insett att jag har möjlighet att använda proffsmaskiner för att limma eget laminat och då finns ju möjligheten att redan i förväg färga fanérflaken innan man limmar samman det hela Vilka färgkombinationer tycker ni är tilltalande? Finns det några som är intresserade av färgade och grovt tillsågade laminatbitar för kolvtillverkning här?
Publicerat November 1, 201015 yr Finns det några som är intresserade av färgade och grovt tillsågade laminatbitar för kolvtillverkning här? Kolla med kolvmakaren hos grannen. Är för lat själv för att göra från scratsch
Publicerat November 1, 201015 yr Detta lät spännande En laminatstock är jag sugen på till 30-06an, hade väl egentligen tänkt mig en som är lite mer färdig för att stoppa systemet i men en egendesignad färgklick vore helt i min smak. När det gäller färger så är jag ju lite svag för signalfärger
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Kolla med kolvmakaren hos grannen. Är för lat själv för att göra från scratsch öhh... vilken granne pratar vi om?
Publicerat November 1, 201015 yr Ärligt talat, så är det jäkligt mkt lättare att köpa färdig färgat laminat och såga till det till det man nu vill använda det till, i stället för att försöka limma och färga det själv! Den här firman har jag själv köpt färgat laminat ifrån för några år sedan. (Håller i mitt tycke en betydligt bättre kvalité än Bobergs lamintat) http://www.wenig.com/
Publicerat November 1, 201015 yr Det finns en finsk firma som säljer sådana kolvar med färgat laminat.
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Ärligt talat, så är det jäkligt mkt lättare att köpa färdig färgat laminat och såga till det till det man nu vill använda det till, i stället för att försöka limma och färga det själv! Visst, men nu har jag tillgång till ett snickeri med egen laminatpress som tar 120x210cm där man limmar med värme och under högt tryck så jag kan ju lika gärna testa när det blir så pass enkelt
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Eventuellt finns det även kopierfräs att tillgå för att ta ur för systemet... ska undersöka det idag.
Publicerat November 1, 201015 yr Ärligt talat, så är det jäkligt mkt lättare att köpa färdig färgat laminat och såga till det till det man nu vill använda det till, i stället för att försöka limma och färga det själv! Den här firman har jag själv köpt färgat laminat ifrån för några år sedan. (Håller i mitt tycke en betydligt bättre kvalité än Bobergs lamintat)http://www.wenig.com/ Jag har mailat dem nu, och de skickar dessvärre inte till Sverige, annars såg deras kolvar väldigt bra ut.
Publicerat November 1, 201015 yr Jag har mailat dem nu, och de skickar dessvärre inte till Sverige, annars såg deras kolvar väldigt bra ut. Det var tråkigt att höra, för deras laminat höll väldigt hög kvalité! Dom gav inget svar på varför dom slutat att skicka till Sverige??? Ja, hur som helst, så finns det andra firmor som säljer "overseas". Har inte provat deras laminat själv, men jag vet flera i grann forat (Robsoft) som köpt därifrån! www.rifle-stocks.com/laminated_blanks.htm
Publicerat November 1, 201015 yr Det var tråkigt att höra, för deras laminat höll väldigt hög kvalité! Dom gav inget svar på varför dom slutat att skicka till Sverige??? "We do not ship to Sweden at this time" Detta var deras HELA svar, ingen hälsningsfras, ingen avsändarsignatur eller någonting
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Jag har nu undersökt limpressen som jag har tillgång till och det är inga problem att limma tjockt nog för en kolv. Jag ska handla på mig lite faner av det billigare slaget för att testa att färga både laminat och lim för att se så det funkar att limma tillsammans med färgen. Tips på lämplig färg emottages tacksamt Funderar på om det funkar med vanlig vattenbaserad bets för hobbybruk.