Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

swarovski VS Leupold

Featured Replies

Publicerat

Hej jag undrar vilket av dessa siktena som är bäst i mörker,bäst kvalite, vad dem kostar nya och så.

Swarovski Habicht 8x50

Leupold VX-3 4,5-14 eller 3,5-10

Publicerat
Hej jag undrar vilket av dessa siktena som är bäst i mörker,bäst kvalite, vad dem kostar nya och så.

Swarovski Habicht 8x50

Leupold VX-3 4,5-14 eller 3,5-10

utan att ha ägt ett sätter jag 10000 kr på swarovski.

Publicerat

En kikare med fast förstoring har utan tvekan bättre ljustransmission än en variabel. Är det därtill av ett så högkvalitativt fabrikat som Swarovski så skulle jag utan tvekan satsa på denna kikare för den renodlade vakjakten. En begagnad 8X56 eller 6X42 borde gå att hitta till vettig kurs. Man skall dock inte stirra sig blind på enkom storleken på frontlinsen. Jag har en Karl Kaps 6X36 som är riktigt skaplig då det börjar skymma på..

Publicerat

vad är det du ska jaga då?

ex. en grisåtel på 30 meter med 8ggr s förstoring? Nej Tack.

Publicerat
  • Författare

Jag ska ha siktet på en 308a och ha 223 bara till rådjursjakt då.

Publicerat

Att ha en kikare på 2 bössor med qrfästen o dyl brukar nog inte funka så bra, olika träfflägen mellan bössorna gör att du får åka o kontrollskjuta efter varje montering. Det funkar men inte smidigt.

För du hade väl tänkt alt. kikaren mellan 2 vapen då 223. inte är lovlig till vildsvin.

/Per

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat

Då tycker jag att du inte ska göra som din "vän" för det han gör är olagligt o rättså idiotiskt

223. (5,56 nato) är en Kl 2 kaliber oaktat vad.

Köp en swarovski o motera den på en riktig kl 1 bössa o tänk inte ens tanken att skjuta på gris med 223:an

/Per

Publicerat

Instämmer med föregående talare. Att skjuta på säg en stor galt med en 223 Rem. är att be om ett eftersök som kan bli inte så lite obehagligt. Därtill är det förutom att vara juridiskt förkastligt så även moraliskt. Mitt eget kaliberval till vakjakt på gris är 338 Win.Mag...

Publicerat
Nej jag ska ha den på 223an. En vän till mig har skjutit 150-200 vildsvin med sin på åtlar så det ska nog gå bra=)

Är det av ren okunskap du satsar på en 223'a till grisjakten eller har din grisjägarkompis lurat dig till att du skall använda ett vapen som inte är tillåtet??

Om det nu är så att du tänkt galet angående vapenklass för gris är det ju skönt att du nu blivit upplyst om felet.

Tänker du ändå jaga gris med 223 är du en idiot!

/Petter

Publicerat

Vapenklasserna finns och fyller väl sin funktion ganska väl. Klart du inte ska vara olaglig, ska du skjuta gris, köp nått som fyller klass 1 kravet. Även om din kompis skjutit så många som du säger finns ingen anledning för dig att använda .223... Lycka till!

Publicerat
  • Författare

ok tack allehopa jag ska flytta över siktet senare till en 308a tänkte jag och bara ha 223an till rådjursjakt då. Men leupold vx3 4,5-14x50 hur är det mot swarovskit och heliat? jag har hitttat ett för 6 tusen som är 13 år gammalt,prisvärt?

Publicerat

Det lät dyrt?

Publicerat

det skjuts väldigt mkt. gris i usa med .223, ofta dock i huvudet.............men det är en helt annan saga för i landet mellanmjölk finns det bara ett sätt att göra saker på, nämligen det någon har bestämt.

Publicerat
det skjuts väldigt mkt. gris i usa med .223, ofta dock i huvudet.............

17 hmr också...

Publicerat
det skjuts väldigt mkt. gris i usa med .223, ofta dock i huvudet.............men det är en helt annan saga för i landet mellanmjölk finns det bara ett sätt att göra saker på, nämligen det någon har bestämt.

När går flyttlasset? För 200 år sedan drog också en hel del folk till det stora landet i väst, förmodligen itutade ungefär samma typ av sanningar som du förmedlar här.

Visst kan du sitta på 20 autmatvapen och skjuta björn med pilbåge, men bortsett från det har vi på flera plan liberala jaktlagar i Sverige, dessutom vill jag tro att vi sitter på nåt som kallas hunting ethics på deras språk, det kom via mellanmjölken som barn. Förklara det för en redneck du. :D

Kan man inte hantera en 6,5a kan man också ge fan i grisen, glad att nån bestämt det faktiskt.

Publicerat

MKJ:

-flyttlasset gick för nio år sedan.

-

När går flyttlasset? För 200 år sedan drog också en hel del folk till det stora landet i väst, förmodligen itutade ungefär samma typ av sanningar som du förmedlar här.

Vad menar du? Att jag far med osanning?

Det moraliska eller omoraliska är kanske intressant men om du har några bevis för att vårt sätt är mer rätt så lägg fram dem nu.

Publicerat
MKJ:

-

Det moraliska eller omoraliska är kanske intressant men om du har några bevis för att vårt sätt är mer rätt så lägg fram dem nu.

Ert sätt att föra er på ger grund för en del ytterligare att önska,

det samma gäller för sättet att argumentera utöver det är det väl skönt att en del utvandrade.

Om det är DÄR du bor har du Obama som huvudvärk vilket förklarar och ursäktar en hel del..

För att återgå till vår trådskapares intentioner.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=108596

Köp den tuben, montera den på önskvärt vapen, jaga gris med det vapen du önskar och om du väljer 223 så hoppas bara på att du aldrig skammar,

skulle en kille som NS eller annan eftersöksjägare få vind av dina eskapader då kommer du förmodligen att då känna på att du lever.

/Christian

Publicerat

Chris: exakt vad menar du?

Och om du svarar, skriv inte så kryptiskt och invecklat. Det ger mig huvudvärk.

Publicerat

6000 för en 13 år gammal Leupold 4,5-14X är lite för mycket, även om det tveklöst är en trevlig kikare. Men en fördel är evighetsgarantin som få, eller någon annan tillverkare erbjuder.

Det är väl Torsbos begagnat priser, misstänker jag?

Helian i länken är mycket bra, alternativt en bra 1,5-6X som du nog kan hitta nästan ny eller demo för sextusen.

Hos F&V i Piteå finns ett Helia 3-9X42 för 5900 kr. Det är CT-modellen med entumsrör.

Använd sedan för sjutton rätt bössa till rätt vilt! Säg åt din "vän" att sälja sina bössor och börja vika pappersplan istället.

Sedan amerikanarna och jaktetik... Såg någonstans där man säljer ljusblå och rosa AR-15 kloner till unga skyttar som "ideal hunting and home defense rifles".

Ja ja...

Publicerat

Kolla på Widforss novemberauktion, finns flera bra tyska sikten där..

Vad det gäller amerikansk jaktetik blir jag stundom förbannad när man ser en del klipp utlagda på Youtube tex. Dock måste jag säga att jag tycker det är bra att man i unga år lär sig hantera vapen och bli införstådd med att det inte är några leksaker. Sedan verkar dessvärre det där med säker vapenhantering etc. ibland fallera, men det gäller inte enkom unga skyttar. Min erfarenhet från här hemma i Svedala är att gamla gubbar kan vara än farligare..

Publicerat
  • Författare

Hur är det med helia L 3-12x56 till skillnad mot leupold vx3 3,5-10x50?

Publicerat
MKJ:

-

Nej du far inte med osanning, tyvärr. Men du glorifierar ett beteende som saknar stöd av svensk lag. Vi använder oss av joule och till viss de diameter/vikt på projektilen för att klassificera våra vapen, och av alla fighter som finns att ta är detta inte en. Hoppas du har det bra därborta, hoppas det blir mycket taxjakt dessutom.

Ert sätt att föra er på ger grund för en del ytterligare att önska,

Vad menar du nu? Att jag ifrågasätter det etiska att skallskjuta svin med kaliber .223 eller mindre i kolsvarta mörkret? Det finns en skrälldus med sådana filmer på tuben, och nej jag gillar dom ej.

Dra dig inte in i diskussioner om hur vi skall uttrycka oss om sånt vi inte samtycker i kring, det borde du lärt dig för det har jag gjort. Jag har inte kallat nån idiot, bara påtalat att the american dream levs bäst från annan kontinent. Har upplevt den och vet således vilka lagstiftningar i jämförelse jag kan ställa mig bakom som jägare. Finns ingenting i USA som jag saknar här.

Missuppfattar jag ditt inlägg är det lugnt.

Publicerat
Nej du far inte med osanning, tyvärr. Men du glorifierar ett beteende som saknar stöd av svensk lag. Vi använder oss av joule och till viss de diameter/vikt på projektilen för att klassificera våra vapen, och av alla fighter som finns att ta är detta inte en. Hoppas du har det bra därborta, hoppas det blir mycket taxjakt dessutom.

glorifierar? <_<

Det gör jag nog inte.

Hittade en kul länk till dig: http://forums.accuratereloading.com/eve/fo...65/m/7071044341

Jag är givetvis inte i usa just nu.

trevlig kväll.

Publicerat
glorifierar? <_<

Det gör jag nog inte.

Hittade en kul länk till dig: http://forums.accuratereloading.com/eve/fo...65/m/7071044341

Jag är givetvis inte i usa just nu.

trevlig kväll.

Tack, men jag hade redan läst och begrundat den.

Trevlig kväll själv.