Publicerat November 1, 201015 yr Fick en Husqvarna 640 i kaliber 9.3x62 som en gång i tiden varit min gammelfarfars, tänkte att jag kunde försöka mig på att göra något kul av den då det är en trevlig kaliber och bössa Det finns lite rost mm på den, men det mesta döljs av kolven. Det jag hittills gjort med den är : -Tagit bort det gamla montaget - Gjort så att underbeslaget faktiskt går att öppna, där fanns det mycket torkat fett! - Putsat upp den en del Trycket förvånade mig, trots mängder med gammalt fett är det faktiskt rätt rent, dock är det tryckpunkt eller vad det heter, jag vill ha direkttryck. Någon som vet om det går att ändra? Saker jag ska/vill göra : -Rengöra ALLT grundligt(klart!) -Byta kolv (en grå laminat från boyds är på väg) -Byta trycke och säkring -Plastbädda -Borra lådan för klackar -Sätta på ett Docter i snabbfästen -Fixa sjyssta öppna riktmedel -Sätta dit en slutstyckesknopp -Fixa de gamla fula hålen på sidan av lådan
Publicerat November 1, 201015 yr Så ja... Som jag sa innan så köp inget trycke med sidosäkring då dessa bara säkrar avtryckaren och inte slagstiftet. Mitt tips är att köpa ett Bold eller Timney-trycke och sen byta flaggan mot en kvartssäkring. Voere har en som tydligen ska vara helt ljudlös... En seriös vapensmed kan hjälpa dig med detta. Ska du plastbädda bössan själv så finns HÄR en bra guide om just det... Följde själv denna och jag tycker det gick bra... Mitt blev inte så snyggt men det var första gången så några krav ang det fanns inte... Lycka till och jag ser fram emot att följa denna tråden... Kanske hittar en ide eller två man kan "låna"... Vem vet... David
Publicerat November 2, 201015 yr Författare sådär, nu har jag plockat av lite delar och rengjort dem, bara slutstycket kvar nu
Publicerat November 2, 201015 yr Författare sådär, då var rengörningen av hela klabbet färdig, mycket skit fanns det och det satt hårt... denna länken kan jag rekommendera om man inte har plockat isär sitt slutstycke innan http://www.surplusrifle.com/shooting/mause...embly/index.asp
Publicerat November 14, 201015 yr Författare Då var kolven slipad, grundlackad med utspädd båtfernissa och monterad. Bössan är även provskjuten och jag blev positivt överraskad av rekylen
Publicerat November 14, 201015 yr Författare någon som har koll på hur man ska efterbehandla stocken för ett vettigt resultat? Båtfernissa? Oja? Vax?
Publicerat November 14, 201015 yr Tackar för fin länk till hur man plockar isär ett slutstycke! Roligt att se hur du gått till väga vid renoveringen av din gamla släktklenod. Är lite avundsjuk på den... Vad det gäller behandlingen av stocken känns det lite som om det är bara ett alternativ som gäller för din del...om du vill ha ytterligare behandling så är det mer lack som gäller. Jag är inte någon träexpert ut i fingerspetsarna men vad jag har fått lära mig så är det först oljning och sedan eventuell lack på det som gäller. Hur man gör med vaxning vet jag inte men jag har för mig att det som oljning. Man upprepar behandlingen många gånger med ev. slipning/polering mellan varje påläggning för att få ett perfekt hållbart resultat. Nu har du redan lackat kolven och då är den så att säga förseglad redan. Lägger du på olja eller vax kommer det nog bara att lägga sig på ytan - beroende på hur utspädd din första lackstrykning var iochförsig. Det finns nog mängder med info om hur man gör för att få den perfekt behandlade kolven om man letar. Jag har bara "babblat" om vad som fanns i min personliga lilla hårddisk.
Publicerat November 15, 201015 yr Författare Det får nog bli mer lack då Nu är den även inlämnad och ska få ett par klackar.. Upptäckte idag att kolven har spruckit lite efter provskjutningen Nu blir det plastbäddning innan några fler skott skjuts!
Publicerat November 15, 201015 yr Trevligt tråd, kul att du tar tillvara och kostar på ett hederligt gammalt spett Hur länge fick du vänta på stocken från Boyds? Köpte du den färdig eller halvfärdig?
Publicerat November 18, 201015 yr Författare Trevligt tråd, kul att du tar tillvara och kostar på ett hederligt gammalt spett Hur länge fick du vänta på stocken från Boyds? Köpte du den färdig eller halvfärdig? Jag köpte den "begagnad fast aldrig använd" av en privatperson, så hur leveranstiderna är från USA det vet jag tyvärr inte. Den var halvfärdig
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Nu har det hänt lite grejor.. Stålklackar sitter på, kolven är lackad, grejor till plastbäddningen är inhandlade och jag fick tag i ett Timney Featherweigt Deluxe för 500 spänn Har också bestämt mig för att göra något åt de hemska skruvhålen på lådan.. Någon som har ett förslag eller två?
Publicerat December 1, 201015 yr Författare plastbäddningen av rekylklacken klar, den fick kanske inte så snygg finish, men bara den fungerar som den ska är jag nöjd Kom på att jag nog använt fel vax, bara flytande vax istället för flytande hårdvax.. Men det gick ju bra ändå (tror jag? )
Publicerat December 1, 201015 yr Det där ser inte illa ut alls, jag har också bara använt flytande vax, iofs ett par lager på varandra men det skall fungera bra som släppmedel. Jo en sak, lite städning av bäddningen kan vara i sin ordning, men jag antar att du redan har gjort den eller tänkt göra den, ett förslag på städning av bäddmassan framgår av min lilla bild här. Bra jobbat måste jag säga om din insats, bra mycket bättre än vad jag är kapabel till. /Christian
Publicerat December 1, 201015 yr Stiligt, det borde räcka länge, jag bäddade min gamla 9,3a på samma sätt.
Publicerat December 1, 201015 yr ja mitt funkar kanon och det ser bra mycket värre ut än detta. Blir nog skitbra när det är klart... David
Publicerat December 1, 201015 yr Författare Jag får tacka för de uppmuntrande kommentarerna Städning av bäddningen får det bli lite längre fram, just nu hänger den i garderoben på lackning, jag blev inte nöjd med resultatet sist så jag sicklade bort allt och slipade om den.. nu blir det fler tunna lager med lack Är det ingen som har några förslag på hur man kan dölja de fruktansvärda hålen i sidan av lådan? funderar på att bara fylla dem med svart epoxy... Testade att kapa upp en skruv i rätt dimension (M5) men det var lite för pilligt att jobba med den för min del då den max får vara 4,5mm lång.
Publicerat December 1, 201015 yr testa biltemas epoxikitt, täckskruvar blir nog svårt att få till. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxy/Epoxikitt/
Publicerat Januari 18, 201115 yr Författare Nu har det hänt lite saker, hålen är fylla med epoxi som jag färgade svart med hjälp av aska, det blev ok men inte jättesnyggt. Kolven börjar bli klar, det blev en halvmatt lack som var relativt enkel att lacka med. Vakkikaren är också monterad, det gick bra med låga weaver och blev lagom tajt efter att jag knackat bort de öppna riktmedlen. Öppna riktmedel och snabbfäste lägger jag på is sålänge, detta får bli min vakbössa. Var idag och skulle skjuta in den, det gick fint tills jag skulle börja justera i sidled. Bottnade kikaren åt höger och träffarna ligger fortfarande 5cm till vänster om riktpunkten. Detta efter att klackarna justerats av smeden då jag bottnade höjdratten sist. Lådan var tydligen rätt sne, han får väl göra om det en tredje gång, börjar bli ganska tröttsamt nu
Publicerat Januari 20, 201115 yr Författare Satte på lite grepptejp också, som ni ser går funtion före utseende
Publicerat Mars 7, 201115 yr Ser ruskigt fint ut måste jag säga! Är själv skitsugen på en M98-låda och laminatare i 9.3x62 till höstens bravader! Helt klart väldigt inspirerande.