Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämthund som har svårt att ställa.

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Min bror har en jämthund som nu är 2 år.

Hon har ganska dåligt sök. Men hon får ofta kontakt med älg.

Men hon får aldrig älgarna att stanna. Hon brukar efterfölja upp till någon km o sen släppa älgarna. Vet ej om hon är för hättsig eller vad de är.

Och om hon får stop på älgarna och börjar skalla så håller hon på i max 15 minuter. Då tysnar de o så är hon hos den som är hundförare.

Har ni några tips? Eller är de bara att ska ffa ny hund?

Publicerat
Hej.

Min bror har en jämthund som nu är 2 år.

Hon har ganska dåligt sök. Men hon får ofta kontakt med älg.

Men hon får aldrig älgarna att stanna. Hon brukar efterfölja upp till någon km o sen släppa älgarna. Vet ej om hon är för hättsig eller vad de är.

Och om hon får stop på älgarna och börjar skalla så håller hon på i max 15 minuter. Då tysnar de o så är hon hos den som är hundförare.

Har ni några tips? Eller är de bara att ska ffa ny hund?

Publicerat

Hej!

Bara lugn, det är en normal 2 åring.

Det kommer, försök få skjuta några ska du få se.

Då brukar det släppa lite eftersom.

Jag har själv en laika på 2,5 som jag jobbar med.

Hon växer mer och mer för varje älg som skjuts.

Å andra sidan tycker jag det är roligt att få jobba lite mer för

att få igång en hund, glädjen blir liksom lite större.

Lycka till Mvh L

Publicerat

Jaga jaga jaga jaga jaga och åter jaga så släpper det. Men gå inte sönder hunden är fruktansvärt lätt o göra om man har en hund med dåligt sök. Ut i skogen och jaga i försiktig fart

Publicerat

hon har ju intresset så bara mer tid och förhoppningsvis får ni skjuta något för henne de 15 min hon står och då kommer lampan tändas ännu mer.

som sagt hon är BARA två år!

Publicerat

Hej en hund som har ett kort sök som unga hundar har är det ju hundföraren som skrämmer älgen och inte hundens fel.

Det kan även va passare som stört älgen innan upptag. Gå ut själv när det är en stadig vind och gå mot vind så du inte

röjer din närvaro, hunden får vittring på älgen på ett längre håll när vinden är stadig mot hunden.

Publicerat

Undra lite hur/vad du menar, med detta!? Och vilka tankar du har kring det...

Men gå inte sönder hunden är fruktansvärt lätt o göra om man har en hund med dåligt sök.
Publicerat

2år är ingen ålder men smyg försiktigt som en indian om hon har dåligt sök. Annars blir det sken oavsett hur hon gör.

Tomas

Publicerat
  • Författare

Ok. Tack för tipsen.

De är bara ut i skogen. O där är vi för se mesta.

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu börjar de bli roligt i skogen. Hunden söker ut mycke bättre o håller på o skälla i ca 2 timmar kan hon göra.

Skener älgarna så släpper hon efter ca 1 km. Me de markerna jag har så är de vetigt tycker jag.

Har bara o tur att vi inte har skjutit för henne än. Alltid något ivägen. Eller så är de fel djur.

Men de kommer nog. Om inte denna sesång så nästa.

Publicerat

Undra lite hur/vad du menar, med detta!? Och vilka tankar du har kring det...

Ja det va lite dumt formulerat.Men jag vet av egen erfarenhet att det är välldigt lätt och trampa på för fort när man är i skogen med en hund som har dåligt sök,för man vill ju så mycket själv men inser inta alltid att man måste ge hunden mer tid. Alltså så ska man inte gå sönder en hund med dåligt sök

Publicerat

Nu börjar de bli roligt i skogen. Hunden söker ut mycke bättre o håller på o skälla i ca 2 timmar kan hon göra.

Skener älgarna så släpper hon efter ca 1 km. Me de markerna jag har så är de vetigt tycker jag.

Har bara o tur att vi inte har skjutit för henne än. Alltid något ivägen. Eller så är de fel djur.

Men de kommer nog. Om inte denna sesång så nästa.

se där man ska inte dömma ut en hund för tidigt och speciellt inte när den bara är två år, lycka till :)