Publicerat November 1, 201015 yr Hejsan, Jag planerar att skaffa ett Trijicon AccuPoint 2.5-10x56 och ett Aimpoint sikte till min tikka t3. Men krukset är att man under samma jaktdag ju kan hamna både på öppna fält och inne i en tät skog. Så min fråga är om det finns någon som vet vad för ringar och fästen som passar så att man lätt och enkelt kan byta sikte utan att vara orolig över att träffbilden ändras.
Publicerat November 1, 201015 yr Hejsan, Jag planerar att skaffa ett Trijicon AccuPoint 2.5-10x56 och ett Aimpoint sikte till min tikka t3. Men krukset är att man under samma jaktdag ju kan hamna både på öppna fält och inne i en tät skog. Så min fråga är om det finns någon som vet vad för ringar och fästen som passar så att man lätt och enkelt kan byta sikte utan att vara orolig över att träffbilden ändras. Warne Qr eller heter dom Qd ! har såna på min med ett aimpoint och ett leopold så man kan byta leopold har med såna heter väl Qr av deras modell... Fungerar riktigt bra Kanske skulle tillägga har en T3 själv och köpte ringarna hos racerback.se ända som hade dem hemma till tikka då jag skulle ha och var lite panik inför jakten...
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Warne Qr eller heter dom Qd ! har såna på min med ett aimpoint och ett leopold så man kan byta leopold har med såna heter väl Qr av deras modell... Fungerar riktigt bra Kanske skulle tillägga har en T3 själv och köpte ringarna hos racerback.se ända som hade dem hemma till tikka då jag skulle ha och var lite panik inför jakten... Okej tack Jag fyllde 18 i år så fick en tikka t3 308w i present, så har inte hunnit skaffa resten än. Just nu går jag bara som hundförare när jag har tikkan och skjuter med öppna riktmedel, men det tycker jag är svårt och efterssom jag inte tränat så mycke litar jag inte på mig själv, sköt dock en dovkalv nyss men de på 7 meter "så vart inte så mycke sikta"
Publicerat November 1, 201015 yr Okej tack Jag fyllde 18 i år så fick en tikka t3 308w i present, så har inte hunnit skaffa resten än.Just nu går jag bara som hundförare när jag har tikkan och skjuter med öppna riktmedel, men det tycker jag är svårt och efterssom jag inte tränat så mycke litar jag inte på mig själv, sköt dock en dovkalv nyss men de på 7 meter "så vart inte så mycke sikta" Jag har ju battue liten med de där stora öppna riktmedlen men aldrig provat dessa men tanken är väl träna med dom men hann inte då jag bytte bössa just innan jakten Blev bara jag hade aimpointen under jakten men har ju leopolden med om jag nu också vill jaga annat än älg
Publicerat November 2, 201015 yr Hejsan, Jag planerar att skaffa ett Trijicon AccuPoint 2.5-10x56 och ett Aimpoint sikte till min tikka t3. Men krukset är att man under samma jaktdag ju kan hamna både på öppna fält och inne i en tät skog. Så min fråga är om det finns någon som vet vad för ringar och fästen som passar så att man lätt och enkelt kan byta sikte utan att vara orolig över att träffbilden ändras. Hej. har 3 kikare med warne qr till min tikka t3 och är riktigt nöjd med dem. köpte mina från http://www.vapenochskytte.se/ /Andreas
Publicerat November 2, 201015 yr Hej. har 3 kikare med warne qr till min tikka t3 och är riktigt nöjd med dem. köpte mina från http://www.vapenochskytte.se//Andreas Me too! Hög till 56-objektivet, Med till Aimpointen är vad du behöver. mvh/Må
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Me too! Hög till 56-objektivet, Med till Aimpointen är vad du behöver. mvh/Må Fäster man dom i skenan som redan finns på tikka då?
Publicerat November 2, 201015 yr Fäster man dom i skenan som redan finns på tikka då? Ja om du köper dem som är för tikka så passar dom i skenan eller spåren på tikkan
Publicerat November 2, 201015 yr Det smidigaste är väl om du skaffar en skena tex weaverskena med snabbfästen av bra kvalite. googla lite på skena och snabbfäste till tikka t3 så ploppar det upp en massa bra information. Bla länkar till detta forum då denna fråga har varit uppe ett antal gånger mvh
Publicerat November 3, 201015 yr Författare Tror ni att dom här passar? http://www.handladigitalt.se/leupold-qrw-r...att-p-1940.html Eller måste man då köpa baserna som dom rekommenderar?
Publicerat November 3, 201015 yr Jag använder Leupold qr på min T3. Funkar fint. Har bara ett lågförstorande till den än, men tanken är att skaffa ett Aimpoint micro och det nya fästet till qr basen.
Publicerat November 3, 201015 yr Hejsan, Jag planerar att skaffa ett Trijicon AccuPoint 2.5-10x56 och ett Aimpoint sikte till min tikka t3. Men krukset är att man under samma jaktdag ju kan hamna både på öppna fält och inne i en tät skog. Så min fråga är om det finns någon som vet vad för ringar och fästen som passar så att man lätt och enkelt kan byta sikte utan att vara orolig över att träffbilden ändras. Jag skulle satsa på ett Trijicon 1-4x24 med triangeln istället för Aimpoint. Jag har den kombination och är supernöjd. Jag har QR fästen till min Finnlight för 3 st olika kikarsikten och det funkar hur bra som helst.
Publicerat November 3, 201015 yr Tror ni att dom här passar? http://www.handladigitalt.se/leupold-qrw-r...att-p-1940.htmlEller måste man då köpa baserna som dom rekommenderar? Handladigitalt har ej fästen som passar tikkas spår pratade med dem då jag skulle ha nya fästen... http://www.racerback.se/warne-faeste-tikka-p-1428.html Där har du en som passar!
Publicerat November 4, 201015 yr Finns ingen anledning att kladda med någon weaverskena eller klackar på en Tikka, när du kan fästa ringar (båda fasta eller quick release/detach) direkt i spåren på lådan. Om man har en "udda" kikare med 26 mm eller 34 mm tub så är det ett annat läge, där det säkert finns större utbud på ringar som passar weaver/picatinny. En skena har också fördelen att man kan sätta ringarna lite som man vill i längsled, men jag har aldrig stött på problem med ringar som sätts direkt på lådan ur den aspekten. Och då har jag testat en del olika kikare på min T3:a. /Må
Publicerat November 4, 201015 yr Finns ingen anledning att kladda med någon weaverskena eller klackar på en Tikka, när du kan fästa ringar (båda fasta eller quick release/detach) direkt i spåren på lådan. Om man har en "udda" kikare med 26 mm eller 34 mm tub så är det ett annat läge, där det säkert finns större utbud på ringar som passar weaver/picatinny. En skena har också fördelen att man kan sätta ringarna lite som man vill i längsled, men jag har aldrig stött på problem med ringar som sätts direkt på lådan ur den aspekten. Och då har jag testat en del olika kikare på min T3:a. /Må +1