Publicerat November 2, 201015 yr finns det nån undersökning om hur många kor en tjur betäcker per år?
Publicerat November 2, 201015 yr Hur många de klarar av per år har jag inte sett någon undersökning, men jag har för mig jag sett något om hur länge en tjur var tvungen att uppvakta en ko för att få "komma till" och jag har för mig att det var över en vecka som krävdes. Så fler en två tror jag inte de klarar av. Så det gamla snacket bland gubbarna om att det finns alltid tillräckligt med tjurar tror inte jag på. finns det nån undersökning om hur många kor en tjur betäcker per år?
Publicerat November 2, 201015 yr Älgkons högbrunst varar ett dygn, högbrunsten sammanfaller tidsmässigt ofta för flera älgkor. 50% ko 50% tjur är för mig en bra sammansättning, sen kommer 100kg kalvarna.
Publicerat November 2, 201015 yr Om det finns för få eller för små tjurar så brunstar kon om. Så om man ser det på det sättet så kan en riktigt stor tjur säkert betäcka fler än två kor. Skulle inte bli förvånad om det kan bli både 3 och 4 i extrema fall. Vore intressant att höra om Outdoor har någon forskning att refa till. Han brukar ha koll på sånt här. Men även om det nu skulle vara så att en tjur kan betäcka 3-4 kor så sprids då dessa ut tidsmässigt. Då älgen inte har fördröjd forterutveckling som t.ex rådjuren så borde detta även innebära att födslarna sprids ut lite mer. Förutom att senare födslar ger mindre kalvar så förenklar det även för rovdjuren. Vad jag vill säga med detta resonemang är att även om en storoxe teoretiskt kan betäcka många kor (vi får se om Outdoor bekräftar eller förkastar detta) så har vi mycket att vinna på att ha flera stora starka tjurar under brunsten. Så man kan ju diskutera hur smart det egentligen är att skjuta tjurar i September... MVH // Henrik
Publicerat November 2, 201015 yr Det finns nog en del referenser och skrivningar om detta i vår, SJF´s, handlingsplan älg som ni hittar på hemsidan... Först och främst ska vi veta om att det är olika individer i ett avlångt land vi talar om här. Betänk bara spridningen på sexuella beteenden vi har bland oss människor... Inte helt lätt att generalisera alla gånger... De studier som är mest intressanta i detta fall är i många fall gjorda på öar i Norge där man kan kontrollera omgivningen ganska exakt och prova olika kombinationer av tjurar och kor. En viktig faktor i det sammanhanget är tjurarnas ålder. En tjur verkar bli riktigt intressant för korna först när den är 4 år eller äldre, medelåldern för en svensk älgtjur är 1,7 eller något ditåt... En förhållandevis stor andel av älgkorna, särskilt "förstabrunsterskor" kommer inte ens i brunst på öar där det bara finns småkillar, alternativt släpper de inte till de första brunstperioderna och blir extremt sent betäckta och föder extremt sent eftersom de är dräktiga exakt lika länge oavsett betäckningstidpunkt. Vi ser också att tjurens ålder spelar stor roll för brunstbeteendet. Brunstgropar kommer först då tjuren börjat bli 4 år och då ser vi också att korna kan söka sig till tjuren och inte tvärtom. Vi har dock mycket få belägg för rena "haremstendenser". I hägn ser vi också att en ko ofta "kräver" några dagars samvaro i samband med högbrunsten för att släppa till. Det innebär att även en fullvuxen tjur tämligen sällan torde hinna med så mycket mer än en ko / brunstperiod, sedan får han vackert vänta ett par veckor. Mycket talar alltså för att 50 / 50 definitivt inte är så tokigt och att tjurarnas ålder är en minst lika viktig faktor som antalet.