Publicerat November 2, 201015 yr Lastbil kört på en kalv. ko med en kalv enl föraren. Han bromsade hårt för kon o kom ner i 30km/h så kom kalven upp och sprang från bilen o blev träffad i bakvagnen. Plast detaljer på vägen och rätt mycket plast sönderslaget runt lyktan på lastbilen. Har varit ute och tillsammans med kontaktmannen och spårat 400m. Det är ko med dubbelkalv, det är jag tämligen säker på och den påkörda kalven hänger med kon än så länge. Har inte sett något blod eller annat. Men tycker att plottfia väljer o följa ett kalvspår men de kan ju va inbillning från min sida... Nu är det rast vila o tillfälle o äta frukost och invänta ståndhundsförare som kommer vid 13 med utvilad rutinerad gråhund. H-vete.. frugan kommer skinnflå mig... Skulle ju fått gjort så mycket igår när jag va ledig o det ska ju göras idag då jag oxå är ledig.. Lika bra å hålla sig hemmifrån tillräckligt länge så hon blir orolig o glad när jag väl kommer hem... Fast de lär nog ta en vecka eller nått... Återkommer..
Publicerat November 2, 201015 yr Vi väntar tålmodigt på rapport. Men nu får du snart lära dig att skriva datum.
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Ha, ha.. jo man är ju analfabet... Ståndhundsföraren kom på utsatt tid och han släppte på... där jag bröt. En hundratal meter fram så hittar jag en blodroppe i bakkant på ena kalvspåret. Grållen går stadig på löpan 1,3 km över en liten igenväxt göl men kommer sen inte över en rejält bred och strömmande kanal/å När han är på väg tillbaka så vinklar han norrut några hundra meter och drar igång ett ståndskall. Jag har rätt vind och ska gå på från mitt håll men det går loss när jag har 300m kvar. Ekipaget kommer på hundföraren som kan konstatera att hunden har fått tag på en ensam stor ko. Att kalla in o koppla den jycken när han har älg verkar inte fungera men kon går över kanalen den oxå och grållen blir kvar längs kanalen. Jag och kontakmanen åker då runt och bandar om löpan med blackie för att försöka få klarhet exakt var kon o kalvarna gick över eller se om någon kalv vinklar av från de andra. Blackie spårar riktigt bra och vi kommer ut i sjön.... när vi så kommit över nästan hela o är blöta upp till grenen och jycken riktigt skallrar tänder av kylan i vattnet så är det ett 5 m brett dike där vi inte kommer över. Försöker gå söder ut för att komma runt men möter då den stora kanalen/ån... Ståndhundsföraren får ungefär samtidigt tag på sin hund o nu är det mörkt igen... Jag orkar faen inte mer... det belsöts att avbryta för mörkret o vad som händer i morgon är inte klart än. Men det verkar som de ska jaga av den marken i morgon. Jag avböjde vidare inblandning... Klaven verkar inte va så dålig att den lagt sig på 800-900m fågelvägen. Hittade inget annat blod en den första droppen som va en 400m från olyckplatsen. Som vi tror så är alla 3 fortfarande ihop fram till diket och att fortsätt inatt med pannlampa o tro att man ska kunna komma in på ko med 2 kalvar o avgöra vilken som är skadad låter sig nog inte göras.. Att släppa grållen på andra sidan diket så kommer den garanterat att leta upp den ensamma kon igen... Tyvärr så kan jag bara konsttera att jag är besegrad igen...