Publicerat November 2, 201015 yr Här kommer nästa med blad på 7.5cm. Blir bara kortare o kortare blad just nu mvh Kimmo Lilja
Publicerat November 2, 201015 yr Snygg, ser ut som en juste småviltkniv. Om bladet är 7,5 cm så verkar handtaget vara av "juniormodell", stämmer det?
Publicerat November 2, 201015 yr Dnyggt som vanligt. Och jag gillar verkligen de här lite kortare knivarna. Fast bledet var väl egentligen inte det roligaste. Gillar inte riktigt spetsen. Fast man borde vara tyst. Blir ju aldrig så här snyggt när ma försöker själv... Vad är det för metaller du har i skaftet. Du har ju ofta mässing men var är det här. Rostfritt? // Henrik
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Tackar, skafte är ca 11 cm långt så det räcker för en händig kniv
Publicerat November 2, 201015 yr Helly Nying har 7cm blad och 9cm skaft. Så 11 är nog riktigt bra! // Henrik
Publicerat November 2, 201015 yr Och resten av materialet i kniven är...? Gissar på att trä't är pockenholts (eller hur det nu stavas). Varför jag gissar på det? Nja, det har varit mycket av det i det sista och de ser ut som trä't på dörrhandtagen som var på gamla innerdörrar i lägenheter förr... Förlåt, men det ser ut som sånt trä... Så även om den inte går under mina favoriter så är det fortfarande ett fantastisk hantverk!
Publicerat November 2, 201015 yr Här kommer nästa med blad på 7.5cm. Blir bara kortare o kortare blad just nu mvh Kimmo Lilja Mycket fin!
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Hej. Jodå den är till salu. Hör av dig via pm så tar vi det den vägen om du är intresserad mvh Kimmo
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Shamani: Visst är det pockenholts i denna med eller rätta namnet. lignum vitea. Stenhårt o vackert trädslag som jag gillar skarpt. Det är så solid trädslag att det sjunker om man släpper det i vattnet. Vad som också är bra med detta trädslag är att det är rresistent mot vatten,blod fukt. För mig är det en av favorit trä sorterna jag någonsin jobbat med.
Publicerat November 2, 201015 yr Shamani: Visst är det pockenholts i denna med eller rätta namnet. lignum vitea. Stenhårt o vackert trädslag som jag gillar skarpt. Det är så solid trädslag att det sjunker om man släpper det i vattnet. Vad som också är bra med detta trädslag är att det är rresistent mot vatten,blod fukt. För mig är det en av favorit trä sorterna jag någonsin jobbat med. Kan förstå det med dom egenskaperna! Inte ofta trä sjunker i vatten - inte med det första i alla fall... Här är intressant text (på engelska) om Pockenholts (som även kallas för Ironwood): http://www.google.se/imgres?imgurl=http://...ved=0CDAQ9QEwAw Vackra blommor har trädet också.
Publicerat November 2, 201015 yr Dig kan man alltid räkna med Shamani Nu ska vi inte ta i så vi spricker, här. Min nyfikenhet fick mig att vilja dela med mig av det jag hittade, bara. Jag tyckte det var intressant och trodde kanske fler skulle tycka det. That's it.
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Hah hah... Nejdå, det är lugnt Som jag skrev. Riktigt intressant läsning.
Publicerat November 3, 201015 yr Hah hah... Nejdå, det är lugnt Som jag skrev. Riktigt intressant läsning. Intressant med det att insekterna inte verkar rå på trä't. Håller forever! Måste vara perfekt för att bygga saker med som ska vara utomhus som ska stå länge. Tänker på utemöbler till exempel - på offentliga platser. Tungt - stadigt - hårt... Jag menar om insekterna får söka tandläkar-hjälp för att dom biter sönder tänderna på virket så måste det vara ett perfekt material. Fast det kanske är för dyrt?
Publicerat November 3, 201015 yr Intressant med det att insekterna inte verkar rå på trä't. Håller forever! Måste vara perfekt för att bygga saker med som ska vara utomhus som ska stå länge. Tänker på utemöbler till exempel - på offentliga platser. Tungt - stadigt - hårt... Jag menar om insekterna får söka tandläkar-hjälp för att dom biter sönder tänderna på virket så måste det vara ett perfekt material. Fast det kanske är för dyrt? Tja den här meningen från Wikipedia är väl också en orsak att låta bli... All species of the genus Guaiacum are now listed in Appendix II of CITES (the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora) as potentially endangered species. Bättre då att använda det lilla som ändå avverkas till lite exklusivare saker. Typ Kimmos knivar... Edit. Petar in länken också http://en.wikipedia.org/wiki/Lignum_vitae
Publicerat November 3, 201015 yr Tja den här meningen från Wikipedia är väl också en orsak att låta bli... All species of the genus Guaiacum are now listed in Appendix II of CITES (the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora) as potentially endangered species. Bättre då att använda det lilla som ändå avverkas till lite exklusivare saker. Typ Kimmos knivar... Edit. Petar in länken också http://en.wikipedia.org/wiki/Lignum_vitae Där ser man. Jag missade det... Wikipedia är bra, men jag orkar inte läsa så mycket på wikipedia - alla blåmarkerade ord gör mig konstig i huvudet... (jaja, värre än vanligt.... ) Det blir inget sammanhang, bara kluddrigt.