Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om polisen lånar vapnen.

Featured Replies

Publicerat

Kanske en väl hypotetisk fråga men jag blev fundersam efter en diskussion i en annan tråd.

(Då var det vapen tagna i beslag i väntan på utredning)

Ponera att Palme hade blivit skjuten med ett Jaktvapen, eller att galningen nere i malmö använde t.ex. en 45x70.

Då kan det ju finnas risk för att polisen vill provskjuta ett stort antal lagliga vapen för att på så sätt kunna bortföra dem från undersökningen. Då blir jag ju under en period av med vapnet.

Får jag då låna ett annat vapen för att kunna jaga?

Finns det alltså ett "mjukare" sätt för polisen att ta hand om ett vapen i syfte att göra en teknisk undersökning av detsamma?

MVH // Henrik

Publicerat

Det är bara om din vapenlicens återkallats eller ditt vapen "omhändertagits" enligt vapenlagstiftningen som du inte får låna vapen. Om det tas i "beslag" i samband med en brottsutredning spelar ingen roll, så ngn mjukare variant behövs inte och går heller inte om man inte frivilligt vill lämna ifrån sig sina vapen.

Publicerat
  • Författare
Det är bara om din vapenlicens återkallats eller ditt vapen "omhändertagits" enligt vapenlagstiftningen som du inte får låna vapen. Om det tas i "beslag" i samband med en brottsutredning spelar ingen roll, så ngn mjukare variant behövs inte och går heller inte om man inte frivilligt vill lämna ifrån sig sina vapen.

OK, Tackar!

Publicerat

En följdfråga, är Polisen skyldig att "ersätta" vapnet du blir av med så att du kan jaga? Om inte, är det möjligt att vägra med hänsyn till att det är mitt i jakten och att du behöver vapnet?

Publicerat

Nej det är de inte, det är ju vitsen med att de har rätt att ta något man äger. En annan anledning att ha minst två vapen som kan fylla ungefär samma funktion!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.