Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

eftersök

Featured Replies

Publicerat

e fråga ang eftersök under älg jakt. en älg blir påskjuten o drar i väg eftersöks ekipage kallas in o påbörjar eftersöket-

samtidigt så ropar jaktledaren att han sett flera andra älgar passera han hinner inte skjuta men förvarnar andra skyttar att dom-

skall vara berädda o skjuta.. frågan är detta tilltag ett jaktbrott att under eftersök jaga o skjuta på andra älgar. medvetet-

vad säger ni.

Publicerat

Njaä, det är nog inte i sin enklaste form ett jaktbrott. Däremot kan det vara både korkat och oetiskt, men detta måste bedömmas från fall till fall. I många jaktlag avbryter man ordinarie jakt och skjuter endast på uppenbart skadade djur tills eftersöket avslutats, vilket knappast är fallet på en större såld jakt (där eftersöken genomförs efter avslutad såt) eller i stora jaktlag i norra Sverige där eftersöket i samma jaktlag kan pågå en mil från området där andra älgar dyker upp.

Alltså, försvårar man pågående eftersök avsevärt genom att skjuta på ytterligare älgar skulle man kunna tänka sig ett åtal och i ett extremfall någon form av fällande dom, t ex om ytterligare eftersöksekipage inte finns tillgängliga mm. Jag tror dock aldrig att jag hört talas om något sådant fall. Ola kanske vet mer...

Publicerat
  • Författare

jo just i detta fall så ifrågasatte jag vad han höll på med o rök i hop med lekledaren på radio. fick till svar att kan man sätta ett -

säkert skott så är det bara skjuta, för att jag ställer denna fråga är för att ha nåt att svara i mot nästa gång det händer för-

det kommer det göra. för mig känns det så nära ett jaktbrott man kan komma därför jag frågar.

Publicerat

Det här är en sådan där fråga som man bör ha diskuterat under lugna former innan det händer. Det 100%-igt säkra skottet existerar inte och så länge man inte har ytterligare ett eftersöksekipage att kasta in om det skulle gå fel tvekar jag inte en sekund på att förbjuda skytte på fler älgar.

Nu är som sagt detta mycket situationsanpassat och måste avgöras av jaktlagen själva. Men se till att ta upp det på nästa möte och var överens innan det händer nästa gång.

Publicerat
  • Författare

okej ska ha det i omtanke.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.