Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur skall jag agera för att underlätta för jaktledaren.

Featured Replies

Publicerat

Det finns många synpunkter på hur en jaktledare skall uppträda men låt oss vända på det.

Hur skall de som inte är jaktledare uppträda för att underlätta jaktledarens uppgift ?

Här finns en chans för självransakan, kom med förslag .

//Lasse D.

Publicerat

Man lyssnar och frågar vid oklarheter, man går inte till skogen osäker. Man följer anvisningar och tar synpunkterna med jaktledaren enskilt. Man förbereder sig och ser till att stå för det som är normalt och jägarmässigt. Jag ifrågasätter inte jaktledarens planer offentligt om det inte finns en god anledning. Jag respekterar mina jaktkamrater och förstår att det blir min tur vad det lider. När kritik ska utdelas så gör man det endera på möten eller direkt till jaktledaren eller kanske bäst till styrelsen om den är allvarlig.

Annars jägarmässigt, uppmärksam, gott och säkert skytte enligt alla instruktioner. Batterier i radion, vasskniv, tid för att jaga och reflexmössa på huvudet. Och kanske det viktigaste ett glatt humör med lite jävlaranamma när det ska släpas, flås och ta i.

Tomas

Publicerat
  • Författare
Man lyssnar och frågar vid oklarheter, man går inte till skogen osäker. Man följer anvisningar och tar synpunkterna med jaktledaren enskilt. Man förbereder sig och ser till att stå för det som är normalt och jägarmässigt. Jag ifrågasätter inte jaktledarens planer offentligt om det inte finns en god anledning. Jag respekterar mina jaktkamrater och förstår att det blir min tur vad det lider. När kritik ska utdelas så gör man det endera på möten eller direkt till jaktledaren eller kanske bäst till styrelsen om den är allvarlig.

Annars jägarmässigt, uppmärksam, gott och säkert skytte enligt alla instruktioner. Batterier i radion, vasskniv, tid för att jaga och reflexmössa på huvudet. Och kanske det viktigaste ett glatt humör med lite jävlaranamma när det ska släpas, flås och ta i.

Tomas

Kan inte annat än att hålla med ovanstående.

Sedan kanske det inte är så dumt att ha med sig en karta, Kompass osv .

En sak som är lite utanför ämnet .

Var är alla inläggen från de som hade så mycket åsikter om hur en jaktledare skall vara ?

//Lasse D.

Publicerat

Tja jag får väl spinna vidare lite på något jag nämnde i den andra tråden.

Som jägare så är det för mig självklart att man lägger lite tid på jakten även långt innan bössan skall fram.

Om inte jaktledaren har tagit initiativ till passröjning så kan man själv meddela att "jag tänker ta mig ut till pass 43,44 & 45 för att kolla skjutgator och snitsling. Något speciellt att tänka på?"

Sedan skall man hitta till åtminstone 90% av passen. Men märker du ut 3-5 pass/år och kollar snitslingen så skall du se att snart hänger fler på och då blir det snart en baggis att hitta till alla pass.

Sedan är det viktigt att man accepterar jaktledarens taktik. Någon jaktledare gillar väldigt små såtar med skyttar som sitter tätt. En annan vill ha lite större. Vissa vill ha en väldigt tät "säck" andra vill gärna besätta riktigt bra pass även om de råkar ligga en bit ifrån själva såten. Synpunkter på detta tas mellan jakterna. Inte när man håller på att ta fram korten.

Sedan gäller det att vara tyst och uppmärksam på genomgångar. (Jaktledarens genomgång får gärna vara kort och koncis)

Du kanske redan vet precis vad som gäller men det kan ju finnas andra som missar något bara för att du drog det där skämtet.

// Henrik

Publicerat

Läste lite snabbt igenom den andra tråden igen och kom på en liten komplettering.

Hoppas jag inte åker dit på någon "copyright" stämning nu...

Vill du veta hur du skall vara som jägare/jaktgäst för att underlätta för jaktledaren så kan det vara lämpligt att försöka leda några jakter själv. Då märker du snart vad du har svårt för. Och förhoppningsvis så tar du själv bort åtminstone de beteendena...

MVH // Henrik

Publicerat

Det här med att vara tyst vid genomgångar är enormt viktigt som redan påpekats här. Vi har det inte så det tisslas och tasslas och pratas överallt och det är mycket störande. Nu är vi väl ca 10-15 pers så vi är ju inte så många men det är endå svårt för jaktledaren att få ut det som han vill ha sagt och det är välldigt ofta det blir missförstånd till följd av att folk inte har hört alla direktiv som getts. Så visa respect för jaktledarens genomgång.

Sen så borde det vara alla jägares skylldighet att ha frestat bössan ett par gånger innan jakten så alla vet att om det går ett skott så är det ett skott som i allafall träffar där siktet visar. Så är det inte heller där jag jagar till följd blir skadeskjutningar och dåliga bortförklaringar.

/Danne

Publicerat

Ser på en del av svaren att det bara finns klövviltsjakt på programet för om nån kom med signalfärger på sig när det är gåsjakt skulle jag bli ganska sur. ;)

Att behandla jaktledare på samma sätt som om det vore din far (förutsatt att man har en normal relation med sin far och inte har nån form av Odipuskomplex) d v s lyssna uppmärksamt och med respekt på vad han/hon säger. Om man har nåt att tillägga som har vikt för jakten säger man det vid samlingen. Skämt tar man efteråt.

Att sen hjälpa till när det behövs är ju inte bara för jaktledarens skull utan för gruppen/jaktlaget oavsett om det gäller tornresning eller älgdragning.

Om man sen har nån form av negativ kritik tar man den genast och alltid enskiljt. Om kritiken är befogad och allvarlig samt framförd men inte bemöt kan man gå vidare till styrelsen.

Att inte framföra den till berörd utan gå direkt till styrelsen är att gå bakom ryggen vilket ingen gillar. ^_^

Publicerat

Kul att det kom upp en tråd med denna vinkling.

Är jaktledare själv i ett jaktlag och även ibland vid större gemensamhetsjakter och det är ju en stor skillnad på att vara jaktledare när man är 4-5 st som känner varandra jämfört med 25 st där man kanske känner hälften.

Jaktledaren skall inte ses som någon överhet vilken har bestämmanderätt över allt och alla jämt och ständigt. Men från det att man samlas till jakt till dess den är över är det dennes ord som gäller. Men all tid mellan jakterna ska det vara högt i tak och fritt fram för synpunkter och idéer.

Det värsta jag tycker är vid tex en morgonsamling är att först då börjar deltagare ha andra idéer kring hur jakten ska läggas upp, var skyttar ska sitta, hur drev ska genomföras etc. Dessa saker ska fram senast dagen innan jakten.

Likaså efter jakten så kan man ofta bli lite ensam som jaktledare då många helt plötsligt får brått hem och har hundra andra viktiga saker för sig trots att det kan finnas fällt vilt att ta rätt på.

Summan av det jag egentligen vill säga är att kom med idéer , åsikter, initiativ, hjälpande hand med allt möjligt under icke pågående jakt så att själva jakten fungerar smidigt och utan diskussioner.

Tiden och arbetet mellan jakterna tror jag är den viktigaste för att få ett väl fungerande jaktlag, Fungerar det bra mellan jakterna så accepterar man varandra och varandras roller bättre under pågående jakter.

Det är min syn på det i alla fall.

/ ekebo

Publicerat
Det värsta jag tycker är vid tex en morgonsamling är att först då börjar deltagare ha andra idéer kring hur jakten ska läggas upp, var skyttar ska sitta, hur drev ska genomföras etc. Dessa saker ska fram senast dagen innan jakten.

Likaså efter jakten så kan man ofta bli lite ensam som jaktledare då många helt plötsligt får brått hem och har hundra andra viktiga saker för sig trots att det kan finnas fällt vilt att ta rätt på.

Det är min syn på det i alla fall.

/ ekebo

De flesta diskutioner kring jaktens utformning och upplägg blir enklare om man har en gemensam bild och enklast blir då att använda en karta. På den markerar man vindriktning, observationer, pass, drevriktning mm. På så sätt minskar man många onödiga diskutioner som handlar om dessa saker.

Att bestämma innan jakten att det är skytten som tar hand om viltet gör att jaktledaren kan släppa den biten. Är det ett tungt jobb (älg, hjort, svin mm) så kan man dela in jaktlaget i olika mindre avdelningar (kompisgäng?) som tar ansvar för omhändertagandet. Ligger älgen/hjorten/grisen dumt till så att det behövs fler händer så avvaktar man med nästa såt tills detta är fixat.

Jag har själv stått i skogen tillsamans med skytten/jaktledaren vid en 10-taggas kronhjort och övriga körde hem. Vi löste problemet genom att grovstycka den i skogen.

När det gäller eftersök så är det en besvärligare sak. Att ha utsett eftersöksekipage i förväg är väl naturligt men sen är det inte alltid det bästa att involvera alla passkyttar. Det finns inte alltid försåelse för att sitta på pass i många timmar för att nån misslyckats med ett skott och inte alltid nån mening heller. Att sitta kvar när eftersöket leder i motsatt riktning någon mil bort är demoraliserande.

Som jag ser det är eftersökssituationen nåt man får lösa efterhand och varje situation är unik. Det kan däremot vara bra att ha nån form av policy klar innan som alla ställer upp på och som gör att alla vet vad som gäller.

Publicerat
Ser på en del av svaren att det bara finns klövviltsjakt på programet för om nån kom med signalfärger på sig när det är gåsjakt skulle jag bli ganska sur. B)

Att behandla jaktledare på samma sätt som om det vore din far (förutsatt att man har en normal relation med sin far och inte har nån form av Odipuskomplex) d v s lyssna uppmärksamt och med respekt på vad han/hon säger. Om man har nåt att tillägga som har vikt för jakten säger man det vid samlingen. Skämt tar man efteråt.

Att sen hjälpa till när det behövs är ju inte bara för jaktledarens skull utan för gruppen/jaktlaget oavsett om det gäller tornresning eller älgdragning.

Om man sen har nån form av negativ kritik tar man den genast och alltid enskiljt. Om kritiken är befogad och allvarlig samt framförd men inte bemöt kan man gå vidare till styrelsen.

Att inte framföra den till berörd utan gå direkt till styrelsen är att gå bakom ryggen vilket ingen gillar. :P

Detta gäller såklart även på Internet - kritik via PM. Eller hur? :huh:

Annars håller jag givetvis med.

Publicerat
Detta gäller såklart även på Internet - kritik via PM. Eller hur? :P

Måste man kritisera? Kan man inte bara föra fram sin egna åsikt i ämnet och lägga fram en annan synvinkel på eventuella påståenden?

Publicerat
Detta gäller såklart även på Internet - kritik via PM. Eller hur? :P

Positiv kritik kan med fördel tas upp inför alla, negativ kritik bör/skall tas upp enskiljt. Debatt/diskusion kan ske både inför alla och via PM.

PS. din negativa kritik om att jag inte angett källan borde du kanske tagit via PM, eller.... B)

Publicerat
De flesta diskutioner kring jaktens utformning och upplägg blir enklare om man har en gemensam bild och enklast blir då att använda en karta. På den markerar man vindriktning, observationer, pass, drevriktning mm. På så sätt minskar man många onödiga diskutioner som handlar om dessa saker.

Att bestämma innan jakten att det är skytten som tar hand om viltet gör att jaktledaren kan släppa den biten. Är det ett tungt jobb (älg, hjort, svin mm) så kan man dela in jaktlaget i olika mindre avdelningar (kompisgäng?) som tar ansvar för omhändertagandet. Ligger älgen/hjorten/grisen dumt till så att det behövs fler händer så avvaktar man med nästa såt tills detta är fixat.

Jag har själv stått i skogen tillsamans med skytten/jaktledaren vid en 10-taggas kronhjort och övriga körde hem. Vi löste problemet genom att grovstycka den i skogen.

När det gäller eftersök så är det en besvärligare sak. Att ha utsett eftersöksekipage i förväg är väl naturligt men sen är det inte alltid det bästa att involvera alla passkyttar. Det finns inte alltid försåelse för att sitta på pass i många timmar för att nån misslyckats med ett skott och inte alltid nån mening heller. Att sitta kvar när eftersöket leder i motsatt riktning någon mil bort är demoraliserande.

Som jag ser det är eftersökssituationen nåt man får lösa efterhand och varje situation är unik. Det kan däremot vara bra att ha nån form av policy klar innan som alla ställer upp på och som gör att alla vet vad som gäller.

Man kanske är mer bortskämd än man förstått...

När det gäller större djur än rådjur har jag aldrig varit med om att man inte hjälps åt med att bära/släpa. (köra)

När det är eftersök sitter de som är i närheten kvar. Övriga åker i alla fall inte hem om man inte har något alldeles extremt viktigt skäl. (Som man i så fall givetvis meddelat i förväg)

Det kan ju fort bli tal om att sätta ut en ny passkedja tre såtar bort...

Publicerat
Måste man kritisera? Kan man inte bara föra fram sin egna åsikt i ämnet och lägga fram en annan synvinkel på eventuella påståenden?

"Kritik är i populär mening en positiv eller negativ bedömning av någon eller någras prestationer eller beteende eller utseende. Ordet i sig är neutralt men uppfattas ofta som negativt laddat. Kritik kan även vara verbal eller icke verbal och fysisk eller icke fysisk.

Benämningen konstruktiv kritik brukar avse kritik som är menad att kunna förminska kritikvärdet, genom att den även innehåller förslag till förändring."

Saxat från wikipedia.

Jag skulle vilja påst att vi debaterat eller möjligen pysslat med konstruktiv kritik i denna tråd.

Jag tycker att det är intressant att vi upplever denna kommunikation på helt olika sätt med tanke på ämnet. Det är ju exakt samma sak i en grupp som ett jaktlag. Det som den ena parten säger i diskusionssyfte uppfattar mottagaren som negativ kritik. Det blir även missförstånd och misstolkningar hela tiden vilket sker med all kommunikation. Därav att en av grunderna till en lycklig/trivsam grupp är en bra och tydlig kommunikation.

Publicerat
Man kanske är mer bortskämd än man förstått...

När det gäller större djur än rådjur har jag aldrig varit med om att man inte hjälps åt med att bära/släpa. (köra)

När det är eftersök sitter de som är i närheten kvar. Övriga åker i alla fall inte hem om man inte har något alldeles extremt viktigt skäl. (Som man i så fall givetvis meddelat i förväg)

Det kan ju fort bli tal om att sätta ut en ny passkedja tre såtar bort...

Du har aldrig varit på en köpejakt, va? :P

Det är nog inte helt ovanligt på större jakter att en del av jaktlaget tar hand om viltet i såten som jagats av medan övriga jagar vidare. Det behövs sällan 30 gubbar för att ta hand om en älg, speciellt inte om det finns nån form av dragare. Har man sen 10 älgar kvar på licensen så blir det gärna så att man delar på jaktlaget.

Eftersök är ju som sagt en lite speciell situation som kräver lite speciella åtgärder. Oavsett hur man löser det ska ju jaktledaren vara informerad om han inte själv är med och löser problemet. På riktigt stora jakter kan det ju vara 5-7 eftersök igång mer eller mindre samtidigt.

Publicerat
Du har aldrig varit på en köpejakt, va? :P

Det är nog inte helt ovanligt på större jakter att en del av jaktlaget tar hand om viltet i såten som jagats av medan övriga jagar vidare. Det behövs sällan 30 gubbar för att ta hand om en älg, speciellt inte om det finns nån form av dragare. Har man sen 10 älgar kvar på licensen så blir det gärna så att man delar på jaktlaget.

Eftersök är ju som sagt en lite speciell situation som kräver lite speciella åtgärder. Oavsett hur man löser det ska ju jaktledaren vara informerad om han inte själv är med och löser problemet. På riktigt stora jakter kan det ju vara 5-7 eftersök igång mer eller mindre samtidigt.

ha ha. Njae. Skall erkänna att jag ser köpejakter som en sak för sig. Och min erfarenhet är starkt begränsad...

Det har inte riktigt med vanlig jakt att göra. Ett stort antal människor som inte hittar på markerna. Och som betalat stora pengar. Och för att vara diplomatiska så kan vi väl säga att det är svårare för jaktledaren att i förväg veta vilken "kapacitet" en betalande jaktgäst har som jägare än om man ingår i ett tightare lag. Så att jaktledaren vid sådana tillfällen är lite mer "diktatorisk" än vanligt och gärna sköter eftersök utan hjälp från flera skyttar kan ju helt enkelt handla om självbevarelsedrift. Och att man inte kräver av en betalande gäst att han skall bära ut 200kg galten kan ju handla om att man vill ha tillbaks honom. Inte galten alltså... Men men. Jag har ju som sagt var inte så stor erfarenhet av köpejakter så jag kanske dömmer lite hårt beroende på "otur" i den begränsade erfarenhet jag har...

Helt OK för mig att man delar upp ett större lag. Då får man ju i alla fall hjälp.

Publicerat
ha ha. Njae. Skall erkänna att jag ser köpejakter som en sak för sig. Och min erfarenhet är starkt begränsad...

Det har inte riktigt med vanlig jakt att göra. Ett stort antal människor som inte hittar på markerna. Och som betalat stora pengar. Och för att vara diplomatiska så kan vi väl säga att det är svårare för jaktledaren att i förväg veta vilken "kapacitet" en betalande jaktgäst har som jägare än om man ingår i ett tightare lag. Så att jaktledaren vid sådana tillfällen är lite mer "diktatorisk" än vanligt och gärna sköter eftersök utan hjälp från flera skyttar kan ju helt enkelt handla om självbevarelsedrift. Och att man inte kräver av en betalande gäst att han skall bära ut 200kg galten kan ju handla om att man vill ha tillbaks honom. Inte galten alltså... Men men. Jag har ju som sagt var inte så stor erfarenhet av köpejakter så jag kanske dömmer lite hårt beroende på "otur" i den begränsade erfarenhet jag har...

Helt OK för mig att man delar upp ett större lag. Då får man ju i alla fall hjälp.

Ingen skugga faller över dig.

;)

Däremot känns det som jag skrev i nåt tidigare inlägg att många utgår från hur de har det i det egna älgjaktlaget men det finns fantastiskt många jaktformer och i alla måste det finnas nån form av jaktledare.

Själv har jag haft förmånen att varit på jakter med upp till ca 100 passkyttar och det är en utmaning för varje jaktledare. Logostiken på dessa tillställningar är imponerande men än mer imponerande är det att vara på slottens drevjakter där det fälls över 100 klövvilt på en dag. Organisationen bakom detta är otrolig, kolla med K9 som varit med om det mer än jag.

Publicerat
  • Författare

Har relativt stor erfarenhet av så kallade köpejakter går trots allt som hundförare på ett antal sådana varje år.

Visst kan den jaktliga erfarenheten vara lite ojämn men de betalar en bra slant & det gör de för att de är intreserade av jakt.

Vad som däremot är lite frapperande är att det är aldrig någon som inte lyssnar på vad du säger du får alltid prata till punkt.

På många sätt så är det lättare att vara jaktledare för ett gäng med höjdare som du aldrig träffat förut än ditt ordinarie jaktlag.

//Lasse D.

Publicerat
Har relativt stor erfarenhet av så kallade köpejakter går trots allt som hundförare på ett antal sådana varje år.

Visst kan den jaktliga erfarenheten vara lite ojämn men de betalar en bra slant & det gör de för att de är intreserade av jakt.

Vad som däremot är lite frapperande är att det är aldrig någon som inte lyssnar på vad du säger du får alltid prata till punkt.

På många sätt så är det lättare att vara jaktledare för ett gäng med höjdare som du aldrig träffat förut än ditt ordinarie jaktlag.

//Lasse D.

Och jag är nog lättare att ha att göra med när jag kommer som jaktgäst än när vår egen jakt skall planeras. ;)

Förstår precis vad du menar!

Publicerat

//Lasse D.

Har faktiskt exakt samma åsikt.