Publicerat November 2, 201015 yr Hej mitt namn är Peter. Jag har en Hoyt Maxxis 35, 70 pundare drag längd 28,5 pillängd 29 tum. står i valet och kvalet vilken pil och jakt spets jag ska ha till jakt på rådjur och Hare kan ni rekomendera något så vore jag hämmst tacksam. MVH / PETER
Publicerat November 3, 201015 yr Hej mitt namn är Peter. Jag har en Hoyt Maxxis 35, 70 pundare drag längd 28,5 pillängd 29 tum. står i valet och kvalet vilken pil och jakt spets jag ska ha till jakt på rådjur och Hare kan ni rekomendera något så vore jag hämmst tacksam. MVH / PETER De som är enklast att skjuta in eller tuna bågen med är mekaniska spetsar, dessa finns det säker 50 talet olika av sedan finns det säkert lika många fasta blad/spetsar. Jag gillar Spitfire maxx eller innerloc när det gäller mek spetsar, för fasta är thunder head ett bra märke för rådjur så är det bra att ha en höd siameter 30 mm och uppåt, för hare räcker det med 23-25 mm i skärande diameter men du ska kolla vart du ska jaga, vissa länder har lagar för minsta skärande diameter. På bilden Spitfire Maxx
Publicerat November 3, 201015 yr Hej mitt namn är Peter. Jag har en Hoyt Maxxis 35, 70 pundare drag längd 28,5 pillängd 29 tum. står i valet och kvalet vilken pil och jakt spets jag ska ha till jakt på rådjur och Hare kan ni rekomendera något så vore jag hämmst tacksam. MVH / PETER Min favoritspets med fasta blad är en trebladig Muzzy. Gillar Muzzyn för dess mycket stabila bladlåsning och att du kan skruva av spetsen utan att allt ramlar isär. Bladen är givetvis utbytbara. Bland de mekaniska jag provat gillar jag Nap spitfire och innerloc. Har även provat Rage och grimreaper nyligen men uppfattar dem som en aning "meckiga" med fjädrar och gummiringar. Jagar helst med Muzzy spets och fasta blad då jag aldrig har haft problem med att trimma in dem för bra pilflykt. Mekaniska spetsar är dock enklare att få till att samskjuta med tavelspetsar. Med dagens snabba bågar så har du ett litet bekymmer mindre om du väljer mekaniska spetsar. Kombinera din jaktpil med en lysande nock så blir den lätt att hitta i skymningen.
Publicerat November 3, 201015 yr Författare Tack för att du svara har du något bra pilval kanske?har tittat lite på GOLD TIP XT HUNTER kan de vara något tro?
Publicerat November 4, 201015 yr Tack för att du svara har du något bra pilval kanske?har tittat lite på GOLD TIP XT HUNTER kan de vara något tro? Goldtip och Vapor skaft är alla bra skaft, se still att få rätt spine (styvhet) bara
Publicerat November 5, 201015 yr Tack för att du svara har du något bra pilval kanske?har tittat lite på GOLD TIP XT HUNTER kan de vara något tro? Jag själv har fastnat för Trophy ridge pilarna. Mycket tuffa och stryktåliga pilar. Grundregeln är att du ska satsa mer pengar på kvalitetspilar än du lägger på pilbågen. En bra båge med skitpilar blir skit i slutändan. En enklare båge med bra pilar funkar. Jämnheten i vikt och spine är mycket viktig. Annars får du inte pilarna att flyga lika. Jag väger mina pilar efter limning och kollar så vikten är lika på alla pilar. Får man skillnader så kan man finlira med lite smältlim i skaftet för att få samma vikt på alla. Håll dig till kända märken på pilarna och handla absolut inte på hobbyfirmor som förutom pilbågar även försöker kränga annat krimskrams. Ofta är dessa pilar direkt undermåliga för kraftigare bågar och sen vet inte personalen vad de säljer. Räcker att ställa en enkel fråga om spine så står de flesta av dessa hobbyförsäljare och gapar som fågelholkar. Dessa butiker saknar oftast spinetabeller att referera till.
Publicerat November 5, 201015 yr Författare En fråga till är de samma gängor på alla spetsar? jag menar är de standad stolek på spetsarana och insatserna? kan man ha vilken spets som hälst på olika pilar?
Publicerat November 5, 201015 yr En fråga till är de samma gängor på alla spetsar? jag menar är de standad stolek på spetsarana och insatserna? kan man ha vilken spets som hälst på olika pilar? Ja, det råder en standard bland alla amerikanska tillverkare om att använda samma gängor på jaktspetsar och andra spetsar. Även hålen för sikten och andra tillbehör följer en standard för att kunna användas mellan alla bågar. Detta är något som samtliga tillverkare av bågskyttetillbehör följer. Sen finns det tillbehör som är rent modellanpassade att användas till ett visst märke/modell. Men det ser man ju innan man köper. Det är som med bilar. Man går ju inte och köper en vattenpump till en opel om man har en Toyota. Kan vara nån asiatisk tillverkare av bågar som kan skilja sig från mängden. Men det har jag aldrig stött på. Om du inte köper ett udda pil/bågmärke som säljs av krimskrams firmorna så ska du inte ha några problem. Däremot skiljer sig ju givetvis storleken på insatserna beroende på pilskaft. men alla insatser har samma gänga. Gängorna på samtliga bågar och spetsar går i tum. Därför måste man som nybörjare skaffa sig en bra insexnyckelsats i tum.
Publicerat November 5, 201015 yr Författare okej tack för att du svarar en riktig jungel med pilar och spetsar kan man köpa dina pilar Trophy ridge i sverige eller är de usa som gäller?
Publicerat Januari 25, 201115 yr tycker også det her med pilar er en jungel... kan noen forklare litt nærmare det her med spine. hva er rett el fel? osv... skulle hatt et eget kurs om pilar...
Publicerat Januari 26, 201115 yr tycker også det her med pilar er en jungel... kan noen forklare litt nærmare det her med spine. hva er rett el fel? osv... skulle hatt et eget kurs om pilar... Spine är helt enkelt ett mått på hur styv pilen är. Ju lägre siffra desto styvare pil. Så 340 är styvare än 400. Det är inte allt för svårt att ta reda på vilken styvhet just du sak ha. "Rätt" styvhet beror bla. på hur lång pilen är, vilken fart som bågen ger pilen och hur tung spetsen man har. Här kan du mata in olika värden och få förslag på vilka pilar/spine som är lämpligt: http://www.eastonarchery.com/products/selection Ligger man på gränsen mellan två olika spine så brukar man rekommendera att ta den styvare. Här är kursen som du söker: http://www.eastonarchery.com/pdf/tuning_guide.pdf
Publicerat Januari 26, 201115 yr På hare kan du nästan använda vad som helst, förutom tavelspets! Bland annat finns det blunt som har skärande blad och som funkar alldeles utmärkt. Magnus bluntar.. Sedan finns det som sagt en hel djungel med "vanliga" jaktspetsar och ett antal mekaniska. Vad du än väljer så kommer de göra sitt jobb, så länge de är ordentligt vassa! Muzzy, Slick Trick och Magnus är några riktigt bra "fasta" spetsar. Rage är mina favoriter bland mekaniska, tack vare att det behövs så liten kraft att öppna bladen, ingen energi går åt i onödan. Och alla blad fälls verkligen ut vid träff! De första Rage spetsarna var väldigt känsliga när det gäller bladen, de kunde hoppa ur i tid och otid, vilket kunde va lite frustrerande.. Men det är ändrat på från i fjol! Angående Spine så har alla tillverkare en egen tabell man ska gå efter när man väljer pil. Easton har även ett program för datorn där man bara skriver in de värden man har på bågen, då får man ut lite olika förslag. Dock bara på deras och Bemans pilar.. Easton och Beman är under samma tak!
Publicerat Januari 26, 201115 yr genialt!!!! jocke: perfekt. det var akkurat det jeg var ute etter. til alle: ei fantastisk side, med et utrolig kunnskapsnivå! det er superbra å kunne komme inn på ei side som dette å kunne føle seg så velkommen. her kommer jeg til å trives.