Publicerat November 2, 201015 yr Skulle behöva lite tips på bra fabriksammo till 30.06 Jag kör i dagsläget med Norma Alaska och är väldigt nöjd med denna, men tänkte höra om det finns nån kula som lämpar sig bättre för skytte på lite längre håll heller om jag ska hålla kvar vid den. Till längre håll kommer det enbart att skjutas rådjur med denna. Tack på förhand/ Matte
Publicerat November 2, 201015 yr Kolla up Sakos ammo, tror dom laddar Swift Scirocco och kallar den Arrowhead. Remington laddar den åxå, 9,7 gram till 888 m/s, borde funka fint. Federal har en kula som heter Power Shok, åxå 9,7 gram, hur den är vet jag inte, den är däremot billig.
Publicerat November 2, 201015 yr Kolla up Sakos ammo, tror dom laddar Swift Scirocco och kallar den Arrowhead. "Arrowhead" är Nosler BST (finns ej i 30-06) och "Arrowhead II" är Swift Scirocco http://www.sako.fi/cartrid_bullettypes.php?arrowhead http://www.sako.fi/cartrid_bullettypes.php?arrowhead2 /Må
Publicerat November 3, 201015 yr Vad mer skjuter du med den bössan? Generellt är jag för bondade kulor. Detta lika mycket för den säkrare effektens skull som för det här med bly i kött och räntor. Jag vill inte ge ondskefulla miljöpartister och Veganer bättre argument för blyförbud än nödvändigt. Oryx är väl en hyffsad alltialla kula. Finns de som upplever den mjuk men knappast om Alaska är referensramen. Men om du t.ex. även använder bössan för toppjakt så skulle jag även leta efter en rådjurskula som slår tillräckligt likt den kulan för att man skall slippa ställa om kikarsiktet beroende på vad man jagar den dagen. (Om du nu inte har ett sikte med targetrattar...) // Henrik
Publicerat November 3, 201015 yr Federal har en kula som heter Power Shok, åxå 9,7 gram, hur den är vet jag inte, den är däremot billig. Den använder jag till 6,5-an. Väldigt blöt kula. Funkar bra till predatorer men jag skulle inte köra den på rådjur eller annat matnyttigt vilt.
Publicerat November 3, 201015 yr Författare Vad mer skjuter du med den bössan?Generellt är jag för bondade kulor. Detta lika mycket för den säkrare effektens skull som för det här med bly i kött och räntor. Jag vill inte ge ondskefulla miljöpartister och Veganer bättre argument för blyförbud än nödvändigt. Oryx är väl en hyffsad alltialla kula. Finns de som upplever den mjuk men knappast om Alaska är referensramen. Men om du t.ex. även använder bössan för toppjakt så skulle jag även leta efter en rådjurskula som slår tillräckligt likt den kulan för att man skall slippa ställa om kikarsiktet beroende på vad man jagar den dagen. (Om du nu inte har ett sikte med targetrattar...) // Henrik Skjuter för stunden enbart älg, rådjur och snart gris med den. Kommande topjakt och rävjakt blir med den snart hemkomna .222:an Upplever egentligen inga problem med Alaskan som så, mest funderingar på om det finns någon kula som lämpar sig extra bra till långhållsskytte med 30.06 för just rådjur, heller om man helt enkelt ska använda .222:an till det
Publicerat November 3, 201015 yr Upplever egentligen inga problem med Alaskan som så, mest funderingar på om det finns någon kula som lämpar sig extra bra till långhållsskytte med 30.06 för just rådjur, heller om man helt enkelt ska använda .222:an till det Jag köpte en ask Swift Scirocco II 150-grainare häromveckan som allroundkula till reserv-308:an (från Diddas på grannkanalen www.jaktimport.se ). Det torde väl vara en bra kula för ditt "långhåll" på rådjur? (förutsatt att den skjuter i din bössa)
Publicerat November 3, 201015 yr Skjuter för stunden enbart älg, rådjur och snart gris med den. Kommande topjakt och rävjakt blir med den snart hemkomna .222:anUpplever egentligen inga problem med Alaskan som så, mest funderingar på om det finns någon kula som lämpar sig extra bra till långhållsskytte med 30.06 för just rådjur, heller om man helt enkelt ska använda .222:an till det Exabit har rätt om att det är en god kula, mina rekommendation är att alla 165/150 grains kulor som har plastspets är ok på lite håll, att skjuta med en 222 Rem på rå på lite håll anser jag vara mindre överlagt, efter 150 meter blir vindkänsligheten påtaglig och det som är en skadeskjutning med 222:an är en klockren smäll med 30-06:an. Men det är enbart vad jag anser och det är inte allt i genom ena rådande sanning utan mitt tyckande. /Christian
Publicerat November 3, 201015 yr mina rekommendation är att alla 165/150 grains kulor som har plastspets är ok på lite håll, Jo, är det max rådjurs storlek som är på tapeten så är nog din rekommendation väldigt bra. Min tanke med Sciroccon är att fixa allt inklusive älg och gris. Hade jag enbart siktat in mig på klass 2-vilt så hade jag nog valt en annan kula
Publicerat November 3, 201015 yr Vill slå ett extra slag för något Exabit nämner lite förbigående. Det skall vara något som skjuter bra i din bössa. Inte säkert att det som passar i grannens bössa presterar lika täta grupper i din...
Publicerat November 3, 201015 yr Författare Tack för svaren, får ta och pröva mig runt lite verkar det som och se vad som går bra i bössan
Publicerat November 3, 201015 yr Jo, är det max rådjurs storlek som är på tapeten så är nog din rekommendation väldigt bra. Min tanke med Sciroccon är att fixa allt inklusive älg och gris. Hade jag enbart siktat in mig på klass 2-vilt så hade jag nog valt en annan kula Pingu- nu skall du inte vara sån där, men på lite håll är det inte helt fel med en lite mjukare kula ändå, man tappar fart hur man än ser på saken o då behöver man inte megaflåsiga kulor. /Christian
Publicerat November 3, 201015 yr man tappar fart hur man än ser på saken o då behöver man inte megaflåsiga kulor. Du menar i princip en Ballistic Tip 150 eller 165?
Publicerat November 3, 201015 yr Författare Satt och kikade lite på Normas sortiment, ska nog ta och testa deras Nosler BST, någon som har bra heller dåliga erfarenheter av den?
Publicerat November 3, 201015 yr Du menar i princip en Ballistic Tip 150 eller 165? Ja eller en SST eller vad nu månde Federal laddar med, inkl Accubond som förefaller vara mjuk och öppnar bra. Du tror inte att en älg blir trött av en 165 BT bakom bogen? Men visst till de kortare hållen eller den rena närstrid som förefaller vara normen på en del älgjakt så kan en något hårdare kula vara rätt medicin. Till Matte- Normas BST laddning är helt ok. /Christian
Publicerat November 3, 201015 yr Du tror inte att en älg blir trött av en 165 BT bakom bogen? Jo, absolut!
Publicerat November 3, 201015 yr Fusion ammo. Har funkat riktigt bra till allt från rådjur till storgalt. Knallfall och svampar och hållerihop bra... Kostar ca 300-400 kr/20 st
Publicerat November 4, 201015 yr kolla lite på en nosler partition dom har alltid fungerat bra för mig på alla avstånd jag skjutit.
Publicerat November 9, 201015 yr Fusion ammo. Har funkat riktigt bra till allt från rådjur till storgalt. Knallfall och svampar och hållerihop bra... Kostar ca 300-400 kr/20 st Håller fullständigt med! bättre BC än Oryx också. För rådjur på längre håll - Remington Accutip 165 grain (tiped boattail) , finns för 400kr hos WB sthlm.
Publicerat November 14, 201015 yr Ja eller en SST eller vad nu månde Federal laddar med, inkl Accubond som förefaller vara mjuk och öppnar bra.Du tror inte att en älg blir trött av en 165 BT bakom bogen? Men visst till de kortare hållen eller den rena närstrid som förefaller vara normen på en del älgjakt så kan en något hårdare kula vara rätt medicin. Till Matte- Normas BST laddning är helt ok. /Christian Vet folk som provat med cal 6,5, 30 som blev långa eftersök. Där man fått reda på efteråt att dom använt BT med bra träffar. I ett av fallen satt manteln i låret så slå inge griller i huvet på folk att använda BT på älg.
Publicerat November 15, 201015 yr Vet folk som provat med cal 6,5, 30 som blev långa eftersök. Där man fått reda på efteråt att dom använt BT med bra träffar. I ett av fallen satt manteln i låret så slå inge griller i huvet på folk att använda BT på älg. Låter lite konstigt att manteln sitter i låret om det är an bra träff. Man måste ju ta kulorna för vad de är, som Christian N skrev så kanske en hårdare kula kan vara att föredra på korta håll. Sedan brukar ju korta håll ge lite snabbare lägen också. Jag är inte så överförtjust i hårda kulor men ska man kunna skjuta i alla vinklar genom alla ben i kroppen på en älg är inte en mjukare kula så bra. Kan man däremot välja sitt läge lite bättre och placera kulan bakom bog så är det klockrent med en mjukare kula så man får någon effekt. Jag har gått många årtionden bakåt i tiden och skaffat mig Nosler Partition som både är ganska mjuk och brukar ge genomslag.
Publicerat November 19, 201015 yr Låter lite konstigt att manteln sitter i låret om det är an bra träff. Man måste ju ta kulorna för vad de är, som Christian N skrev så kanske en hårdare kula kan vara att föredra på korta håll. Sedan brukar ju korta håll ge lite snabbare lägen också. Jag är inte så överförtjust i hårda kulor men ska man kunna skjuta i alla vinklar genom alla ben i kroppen på en älg är inte en mjukare kula så bra. Kan man däremot välja sitt läge lite bättre och placera kulan bakom bog så är det klockrent med en mjukare kula så man får någon effekt.Jag har gått många årtionden bakåt i tiden och skaffat mig Nosler Partition som både är ganska mjuk och brukar ge genomslag. Låter lite konstigt att manteln sitter i låret om det är an bra träff Inget konstigt alls, prova och släng en pappskiva i motvind och du kommer inte långt med den platta sidan som skulle rakt fram men i sidled kan den flyga flera meter. Alltså älgen stod stilla när han sköt och det ja vet 100% är att det var 6,5 o BT men ej om det var 55 eller 284. i detta fallet Det andra fallet var 308w också BT bra träff älgen stack och sköts sedan av en annan i laget. själv har ja provat alaska, oryx och accubond i min 30-06a. 180grAlaskan ganska ok förutom att den försörde en och annan rådjursadel med splitter som drog maginnehåll med sig. 180grOryx var den som oftast gjorde att djuren hamna på stället med träff bakom bog med liten köttförstöring. 150grAccubond skjuter bra i min bössa men dålig reaktion på rådjurenmen bra på gris. Gav små in och utgångshål men bra verkan i lungor. 6,5x55 har ja bara skjutit en hand full djur med partision i år men tycker inte den är snäll mot köttet eller har någon överraskande skottverkan trotts den "blöta" spetsen.
Publicerat November 22, 201015 yr Jag kör Lapua rakt över... Började med Naturalis, men har nu kompletterat med Mega. Kör även med deras övnings, skjuter väldigt bra i min remington 700, (bättre än vad jag klarar av i vart fall).