Publicerat November 3, 201015 yr Jag kör med optilock tilll mina kikare (varje kikare har egna ringar och fästen) och jag vill kunna byta kikare på bössan utan att behöva skjuta in den varje gång. Jag har inte snabbfästena men har gjort en markering på skruven så jag skruvar dem lika hårt varje gång. Nu var jag och provade det hela på banan igår och varje gång (2) jag bytte kikare så sköt jag 5 cm åt höger. Jag vet att det finns de som lyckas. Hur gör ni? Ska jag skruva skruvarna på något speciellt sätt? hjälp...
Publicerat November 3, 201015 yr Jag kör med optilock tilll mina kikare (varje kikare har egna ringar och fästen) och jag vill kunna byta kikare på bössan utan att behöva skjuta in den varje gång. Jag har inte snabbfästena men har gjort en markering på skruven så jag skruvar dem lika hårt varje gång.Nu var jag och provade det hela på banan igår och varje gång (2) jag bytte kikare så sköt jag 5 cm åt höger. Jag vet att det finns de som lyckas. Hur gör ni? Ska jag skruva skruvarna på något speciellt sätt? hjälp... Hmm, intressant! Jag har själv pillat lite med optilock. Istället för orginalskruvarna har jag köpt vingskruvar M6x28 tror jag det är. Till bakre fästet är det tvunget att lägga in distanser. Jag har löst detta genom att kapa till 2 brickor med vinkelslip så att de passar. Detta har jag fått skottfast. Jag skulle tro att det är lite kinkigt med monteringen. Det viktigaste tror jag är att tappen på bakre klacken går i botten på det frästa spåret. Främre klacken sitter "halvägs" fram på de främre kilspåret. En rejäl klick locktite rekomenderas för skruven som fäster ringarna i basen eftersom detta annars riskerar att lossna. Var sen noga med att spänna skruvarna på samma sätt varje gång. Jag trycker kikaren nedåt, framåt med ena handen och spänner främre skruven med andra, sedan bakre skruven. Man skall vi monteringen höra ett tydligt "klonk" när tappen i bakre klacken går i botten i spåret, annars tror jag du får snedspänning.
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Jag känner inte riktigt igen mig i var tappen sitter osv. men du har Saur va? Jag har tikka... Men jag gör samma sak, jag trycker den bak så att tappen tar emot. Har dock nog slarvat lite i hur jag skruvar. ska fortsätta testa!
Publicerat November 4, 201015 yr Saur? Vad menar du? Bössan som jag monterar på är en Sako 85 Finnlight. Vad jag vet så är de frästa spåren inte lika på Sako och Tikka.
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Saur? Vad menar du? Bössan som jag monterar på är en Sako 85 Finnlight.Vad jag vet så är de frästa spåren inte lika på Sako och Tikka. jag menar sako...
Publicerat November 10, 201015 yr Godkväll ! Det stämmer bra att Sakos och Tikkas fästen skiljer sig åt. Sako har kilformade spår medan Tikka har raka. Om det främre fästet inte hämnar på exakt samma ställe varje gång kommer du att få en träffläges förändring på din Sako. Om jag inte minns fel så flyttas träffläget till höger om fästet flyttas framåt. Var noga med att rekylpinnen på det bakre fästet bottnar framåt i spåret som är fräst i bakkant på lådan. Fan, det blev mycket fram och bak och hit och dit men jag hoppas du blev lite klokare av förklaringen. Mvh Emil
Publicerat November 10, 201015 yr Godkväll !Det stämmer bra att Sakos och Tikkas fästen skiljer sig åt. Sako har kilformade spår medan Tikka har raka. Om det främre fästet inte hämnar på exakt samma ställe varje gång kommer du att få en träffläges förändring på din Sako. Om jag inte minns fel så flyttas träffläget till höger om fästet flyttas framåt. Var noga med att rekylpinnen på det bakre fästet bottnar framåt i spåret som är fräst i bakkant på lådan. Fan, det blev mycket fram och bak och hit och dit men jag hoppas du blev lite klokare av förklaringen. Mvh Emil Precis det jag försökte förklara. Tackar!
Publicerat November 11, 201015 yr Författare tackar! jag ska prova att hålla ett tryck bakåt på det hela när jag skruvar nästa gång.