Publicerat November 3, 201015 yr Du har nu skjutit en skaplig älg som skulle sitta fint på väggen hemma. Konservatorn i byn tar 1500:- för att fixa den. Fixa den själv istället! Det är inte så krångligt. Ska försöka förklara hur JAG gör. * Jag börjar med att flå skallen. Och lossar underkäken för att det ska gå att hantera skallen smidigt. * Sedan tar jag bort överflödigt kött och ögon från skallen. * Sedan skär jag bort nosbrosket. Kläm med fingrarna för att känna vart näsbenet börjar. Skär där. * Nu är det dags att lägga första sågsnittet. Jag gör en linje precis under näsbenet och igenom mitten av ögonhålan. Sedan sågar jag in några cm i skallen. Såga rakt. Sedan vänder jag skallen och sågar likadant på andra sidan. Därefter ställer jag skallen med nosen uppåt och sågar rakt igenom uppifrån med de första två sågsnitten som "styrning" * Peta ut hjärnan * Lägg nu skallen i vattenbad under ett dygn. Byt vatten efter de första tre timmarna. Detta gör att blod mm som senare kan missfärga skallen dras ur. * Nu skall skallen kokas. Det finns många sätt att göra detta på. JAG använder inget blekmedel eller tvättmedel under kokningen utan föradrar att bleka efteråt. Jag har märkt att om du klär hornen ordentligt tätt med alu-folie så gör det inte så mycket om hornen kommer ner under det kokande vattnet. Annars kan man koka bort lite av färgen på hornen. (Brukar inte synas jättemycket) Använd helst ett kokkärl som är tillräckligt bred för att rymma hela skallen. Annars går det ganska bra att vända skallen efter halva tiden. Se då bara till att skallen som sticker upp ur vattnet inte torkar under tiden. Koka ca. 1,5 timme (Upp till två ibland) Då lossnar kött, senor och nervtrådar lätt. * Sen börjar det roliga jobbet att peta, skära och pilla bort all mjuk vävnad på skallen. Jag köpte ett skalpell-set på Clas Ohlsson för en 50-lapp. Ta även ur insidan och alla nerver och vävnad som går mellan noshålan och skallen. Det är som en massa flänsar i noshålan framför ögonhålorna. Jag borrar och fräser mig igenom med en flatborr. Glömmer man detta så finns massor med smarrigt där som inte luktar hallonbåtar när det torkar. * Det absolut lättaste är om du har tillgång till en högtryckstvätt. Då är det bara att spola bort allting. * När skallen är ren lägger jag den i en balja med ljummet vatten och diskmedel och tvättar av den med en diskborste. (Därför att när den är ren och med lite diskmedel i vattnet så kan man lätt glida över skallen med fingrarna för att hitta eventuella hinnor mm. Känns det halt och inte strävt så finns det mer att peta bort.)
Publicerat November 3, 201015 yr Författare * Nu är det dags för blekning. Linda in horn och rosenkransar noga med plastfilm. Sträck plasten ordentligt över rosenkransarna. Du vill inte ha väteperoxid någonstans på själva hornet. Det blir lika vitt som en Alvedon. Inte så snyggt. Jag använder 17,5% väteperoxid som jag fått från en målare.Lägg skallen i en plastpåse och klä den med hushållspapper eller bomull. Häll väteperoxid över så att allt papper blir genomvått.. Slut påsen över för att inte släppa in för mycket luft. Läs varningstexten på flaskan och ANVÄND HANDSKAR! Låt stå ett dygn. Är inte skallen tillfredsställande vit så lägg den ett halvt dygn till. * När den sen är tillräckligt vit så bör den torka något dygn. När skallen torkat några timmar är det ingen fara att röra vid den med händerna. Väteperoxiden har då naturligt brutits ner av sig självt till vatten och syre. * Plana eventuellt undersidan med planslip för att få den jämn om du inte lyckades till 100% vid sågningen. * Nu är det dags att börja fundera på fästanordningen i troféskölden. En del skruvar helt sonika fast skallen med träskruv. Men jag hittade en bra grej från min IKEAskruv-samling. Så slipper man oroa sig för att skallbenet spricker med tiden. KLART! Glöm inte att skriva lite info på baksidan av skölden om när och var älgen sköts, hundförare och hund, vapen, kaliber, avstånd och koordinater mm.
Publicerat November 3, 201015 yr Snyggt ! Och med en huggmejsel jackar man ur för upphägningsbeslaget. Och slipper på så vis den lilla glipa som kan bli mellan vägg och sköld annars.
Publicerat November 3, 201015 yr Ja det var verkligen en imponerande trofé Allvarligt talat, mycket bra instrux. Tack för det.
Publicerat November 3, 201015 yr Författare Ja det var verkligen en imponerande trofé Allvarligt talat, mycket bra instrux. Tack för det. Jag har varit sugen på att göra en instruktion länge på älg då det skiljer sig en del från att göra en råbockstrofé. Så jag fick passa på med denna skalle. Titta gärna på den jag gjorde för råbock också. Mvh John http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12574
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Snyggt !Och med en huggmejsel jackar man ur för upphägningsbeslaget. Och slipper på så vis den lilla glipa som kan bli mellan vägg och sköld annars. Tack. Ja, det kan man absolut göra.
Publicerat November 4, 201015 yr Mycket bra beskrivning. Om man inte har möjlighet att fixa på en gång kan man i så fall förvara det en längre tid på något sätt och så fall hur blir det bäst.
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Mycket bra beskrivning. Om man inte har möjlighet att fixa på en gång kan man i så fall förvara det en längre tid på något sätt och så fall hur blir det bäst. Ja, visst. Har du plats i en frysbox så går det bra. I en vanlig frys kan det bli tight!
Publicerat November 4, 201015 yr Ja, visst. Har du plats i en frysbox så går det bra. I en vanlig frys kan det bli tight! Gött då blir det frysen om det blir någon trofé i år. Bor i lägenhet nu så lite tajt att pilla med hornen där men om ett år bor vi i hus då blir det egengjorda troféer Tack / Danne
Publicerat Oktober 20, 20178 yr Författare Nu är bilderna hämtade från Photbucket och ska synas i tråden igen. Med vänlig hälsning John