Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förändra ett oönskat beteende!?

Featured Replies

Publicerat

Min jämtevalp(ungtik 10 mån) har inte rosat marknaden dom sista veckorna..... Det känns som hon har stagnerat en aning, tom gått något steg bakåt i sin utv mot att bli en älghund. Nu antar jag att det hör till utvecklingen att det kan gå lite upp och ner.

Hur det än är så känns det en aning motigt i skogen. Man tror att söken ska bli större, men dom blir mindre. Man tror att hon ska hålla i älg längre när hon träffar på dom, men det blir kortare mm.

Så av någon anledning så börjar man att titta efter förändringar i beteende mm......

Kan notera att det primära för valpen är födosök, när hon är på skogen. Hon letar sork(iof så har hon hela tiden gjort det), räntor och surben, rävskit(eller skit i allmänhet, folkskit i synnerhet) och hittar hon inget av det nämda så betar hon gräs.

Tex idag så jagade hon sork ca 40 m från mig. Jag stötte förmodligen älg som stack iväg och buktade en aning åt valpens håll. Hon upptäcker iof att det dyker upp en(flera) älg och sticker efter. Några skall blir det tom men hon har inte någon riktig kontakt med älgen utan skallen kommer från lite håll...... Hon håller i runt 150m och släpper. Jag går efter spåren men valpen börjar leta sork igen.....

Hon får bra med mat och är vid gott hull. (Eukanoba valpfoder än, ca 7dl/dygn +- 1 dl beroende på aktivitet)

Hur bryter jag hennes beteende av att hon primärt vill söka något att äta när hon är i skogen?

Överväger att ge henne 3 eller 4 dubbel fodergiva på morgonen innan jakt så att hon ska vara så mätt att hon inte klarar av att svälja något mer..... Tanken finns också på att se till att hennes matskål alltid är till rågen fylld, så att hon ska känna att det finns mer mat än det går att svälja.

(Dock lär hon bli trött och däst och inte kan prestera något i skogen, och om hon skulle försöka så finns risken för magomvridning.... Men vad ska man göra?)

Publicerat

har hon löpt?

Publicerat
  • Författare
har hon löpt?

Under sepjakten.....

Publicerat

just det nu när du säger det så vet jag du sa det i en annan tråd.... det finns ju möjlighet att detta har med löpet att göra tikar har ju tyvärr engenskapen att kunna bli knepiga under och efter löpet..

Publicerat

10 månader, låt henne va valp, lek i skogen banda på älg lek, jaga sork. Skynda långsamt. Tar den här sesongen med ett leende, gör du det kommer nästa bli en du kan le mycket. Hon är bara ett barn, va glad att hon inte skäller och jagar älg hela dagen i den här åldern, shit när hon är 4 kan du ta me sovsäck varje gång du släpper. Förstår att du är frustrerad, men fram tills dom är två är det som en berg och dalbana, min jagade hare, klockrena 30 minuters drev helt tapptfritt, sen skällde hon på älgar som en gud en tid för att sen övergå til att bara skälla när dom sprang och jaga sork vid älgarna när dom stod. Men allt kom på plats och det är skjutet, otaliga älgar och grisar för henne. Så lugn bara lugn, lek och ha skoj i skogen i år, befäst lydnad och laganda, nästa år ser du henne mer sällan än du kommer att önska! <_<

Publicerat
  • Författare
just det nu när du säger det så vet jag du sa det i en annan tråd.... det finns ju möjlighet att detta har med löpet att göra tikar har ju tyvärr engenskapen att kunna bli knepiga under och efter löpet..

Under oktoberjakten så första dagen även delvis andra, så var hon under den nivå som presterat under sep innan löp. Sedan gick det framåt igen. Men sista 2 veckorna så har hon backat igen. Försöker att vara i skogen 3-4 dagar i veckan iaf. Nu blir det jakt varje dag från idag(ons) tom sön...... Nästa vecka blir det vila fram till helgen.

Hon har nästan alltid hittat älg som hon kommit inpå och skällt. Av dom senaste 6 släppen har hon gått tom 4. Innan var det typ 2 av 30 dagar hon inte hittade något. Vissa dagar flera gånger som hade älgkontakt.

Publicerat
  • Författare

En liten bifråga också...... Hur länge kan man anta att hon ska växa? Har anmält mig till en utställning.... Har försökt att mäta henne och med lite god vilja når hon 52cm. Har även tittat lite mer på andra jämtikar och min har klart mindre huvud samt att svansen inte når riktigt ner på ryggen när hon väl krullar den. Är hon avslappnad och lugn i situationen så bär hon svansen som en varg.....

Just nu känns det som det är lte väl mycket som inte är som man skulle önska, och förväntat pga tidigare prestationen.

Publicerat
Under oktoberjakten så första dagen även delvis andra, så var hon under den nivå som presterat under sep innan löp. Sedan gick det framåt igen. Men sista 2 veckorna så har hon backat igen. Försöker att vara i skogen 3-4 dagar i veckan iaf. Nu blir det jakt varje dag från idag(ons) tom sön...... Nästa vecka blir det vila fram till helgen.

Hon har nästan alltid hittat älg som hon kommit inpå och skällt. Av dom senaste 6 släppen har hon gått tom 4. Innan var det typ 2 av 30 dagar hon inte hittade något. Vissa dagar flera gånger som hade älgkontakt.

Hon har en del att växa än, huvet kommer att brädda och få mer tyngd, men svansen får du nog leva med, mina har börjat med hårt rullade svansar som blivit svajigare med åren, jag har aldrig haft någon som fått hårdare rullning med åren. Klena huvudformer blir tyvärr allt vanligare på jämtar, och öron som sitter glest, utstående ögon mm. tråkigt för hämten i sin ursprungsform är en ädel och mycket vacker hund

Gammeltiken grov men femenin i skallen

post-2751-1288815941_thumb.jpg

Unghannen Bara grov, men lite långt mellan öronen

post-2751-1288816032_thumb.jpg

Skillnaden på en med rätt öron och en som har för stort avstånd i mellan

post-2751-1288816096_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Hon har en del att växa än, huvet kommer att brädda och få mer tyngd, men svansen får du nog leva med, mina har börjat med hårt rullade svansar som blivit svajigare med åren, jag har aldrig haft någon som fått hårdare rullning med åren. Klena huvudformer blir tyvärr allt vanligare på jämtar, och öron som sitter glest, utstående ögon mm. tråkigt för hämten i sin ursprungsform är en ädel och mycket vacker hund

Öronen sitter iaf bra på min, men skallen är lite smal och lite snipig nos. Hon rör sig väldigt fint. Och jag tycker att hon har otroligt bra proportioner. Men hon är i det lägsta laget och svansen är ett bekymmer.....

Dock förstår jag eg inte vad svansen har med hur väl hon skulle vara anpassad till att jaga älg. Och det borde vara det som även en utställning borde vara till för. Dvs att bedömma vinklar och storlek mm på hunden så att den inte belastar kroppen på ett sådant sätt att hunden slits ut i förtid pga sina arbetsuppgifter.

Men, men allt bättre än en 0:a på utställningen får man väl nöjd med.... (trots hon fick 1,hp i sommras som valp)

(Hon började bra men sen har det gått utför.... På alla sätt och vis)

Publicerat

Nu tycker jag helt enkelt du ska ta och lugna ner dig, sätt dig ner på en stubbe och andas genom näsan!

10 månader är ingen ålder för en hund. Tänk själv, ett hundår är ju ungefär 7 år, 10 månader motsvarar då ett ca 6 årigt barn. Vad ställer du för krav på en tjej som ska börja sexårs? Nä just det.

Utställningsmässigt håller jag till viss del med dig, att man inte ska haka upp sig på om svansen är hårt krullad eller för öppen. Men det finns ju ändå en rasstandard vi ska försöka följa, annars är det ju ingen idé att hålla på med den typen av avel.

Nä jag tycker du ska ta och coola ner dig, jaga inte som du säger minst 4 dagar i veckan då hunden inte på långa vägar är färdigväxt varken skelettet eller har ens i närheten av den muskelmassa dom ska ha. Lägg nått spår istället, perfekt träning för nosen och för psyket. Lägger grunden för långa förföljanden i framtiden.

Det är iallafall min åsikt!

Publicerat
  • Författare
Nu tycker jag helt enkelt du ska ta och lugna ner dig, sätt dig ner på en stubbe och andas genom näsan!

10 månader är ingen ålder för en hund. Tänk själv, ett hundår är ju ungefär 7 år, 10 månader motsvarar då ett ca 6 årigt barn. Vad ställer du för krav på en tjej som ska börja sexårs? Nä just det.

Utställningsmässigt håller jag till viss del med dig, att man inte ska haka upp sig på om svansen är hårt krullad eller för öppen. Men det finns ju ändå en rasstandard vi ska försöka följa, annars är det ju ingen idé att hålla på med den typen av avel.

Nä jag tycker du ska ta och coola ner dig, jaga inte som du säger minst 4 dagar i veckan då hunden inte på långa vägar är färdigväxt varken skelettet eller har ens i närheten av den muskelmassa dom ska ha. Lägg nått spår istället, perfekt träning för nosen och för psyket. Lägger grunden för långa förföljanden i framtiden.

Det är iallafall min åsikt!

Nja.... Hundens ålder jämfört med människan är mer än svår. Hur många 6 åriga tjej har haft sin första mens...? Någorlunda fysiskt mogen att skaffa sina första barn?

Hundens första år kanske är mer att räkna som typ 14-15 kanske tom 18 av människans. En ung tonåring ställer man inte samma krav för som en vuxen, helt klart! Men vissa saker förväntar man sig att dom klarar.

När hunden är 2, 3, 4 är kanske 7 människoår stämmer hyffsat. När dom blir ännu äldre runt 10+ kanske man ska räkna hundåren i typ 2, 3 kanske 4 människoår....

Jagar och jagar.... Jag är i skogen med hunden! Skulle det bli så hon ställer älg så skjuter jag. Men när hon inte springer på stora sök eller följer efter älg under lång tid, så blir det kanske inte så mycket längre turer än vad man normalt ska ta hunden på promenad varje dag. (runt 10-15km under en dag, någon gång upp till 20 km)

Muskler bygger ingen hemma i tvsoffan, det är bara genom aktivitet som kroppskontroll, muskelmassa samt kondition byggs!!! Gäller väl både för folk och fä. Dock skall inget överdrivas bara för att jaga eliten.

Publicerat
  • Författare

Nu var den eg frågan om det är någon fler som haft problem med en hund som hellre söker något att äta än jaga, spåra det vilt som dom är avlade för.

Samt vad man kan göra för att ändra hundens fokus!?

Även min förra Jämte(hane som jag övertog innan han skulle fylla 4) var fokuserad på mat i skogen. Jagade sork, tog någon tjäder m. Han sökte dock efter älg men han klarade inte av att ställa dom.... 2-3 upptag/dag var inte ovanligt men stånd i bästa fall 1-2 gånger/år.

Jag vill inte ha en sån hund igen!! Och jag vill inte gå år efter år och vänta på att hunden ska komma igång......

Mat har mina hundar alltid fått. Dyrt högenergifoder i riklig mängd. Ingen hund som jag haft har varit mager snarare åt andra hållet. Min stövare brukar dock matvägra någon dag ibland för hon känner sig tung. Aptiten återkommer när hon trivs med vikten.

Publicerat
Även min förra Jämte(hane som jag övertog innan han skulle fylla 4) var fokuserad på mat i skogen. Jagade sork, tog någon tjäder m. Han sökte dock efter älg men han klarade inte av att ställa dom.... 2-3 upptag/dag var inte ovanligt men stånd i bästa fall 1-2 gånger/år.

Jag vill inte ha en sån hund igen!! Och jag vill inte gå år efter år och vänta på att hunden ska komma igång......

En spets gör som du gör, inte som du säger tänker tycker eller tror. Spåra och va fokuserad på spåret, blodspår och älgspår. Va glad utan att flippa när hon gör det du vill att hon ska göra, och ignorera det hon gör som du inte gillar, men om du skäller på henne vid sorkjakt kommer hon jaga mer sork, reaktionen blir att om du reagerar upphetsat över sorkjakten betyder det att du med hennes ögon är med och gillar. Men jag förstår att du inte vill vänta 4 år innan hon jagar men om du fortsätter att va ute och kräva, kommer du få vänta i 40år och hon kommer inte jaga en då.

tro mig, befäst gemenskapen, öva inkallning, va glad, kan ju till och med va så att du kan ta och hjälpa henne med sorkjakten någon dag när hon varit duktig, mest för att just bli ett team. Lite ge och lite ta. Dom flesta spetsar är otroligt lyhörda och det är lätt att få en hund man inte vill ha om man är hård och hänfaller till elakhet när man blir frustrerad...

Publicerat

Jag håller med föregående talare förutom det här med sork! Jag anser att det är ett oönskat beteende och ska behandlas därefter. Koppla hunden när den jagar sork och visa ditt missnöje utan att skrika på den, släpp sedan om den en bit därifrån. Jaga aldrig så att hunden är helt slut utan sluta och/eller vila hunden vissa dagar så den alltid är fräsch i skogen.

Lycka till

Publicerat
  • Författare

Blev en spännande dag i Lördags. Var ute med "lilltiken", när ett stånd från grannmarken närmade sig. Jag var ute vid linan och ståndet var på väg in. När ståndet är ca 40m ifrån oss, då sticker valpen iväg och stannar på ca 20m och skäller. Ståndet väder bort och går sakta vidare. Valpen kommer tillbaks till mig. (Hon var väldigt intresserad men jag tror att hon inte ville träffa någon annan hund)

Vi fortsätter och efter ca 15 min går det lös ett stånd som en av våra hundar(en mycket stor jämthane) har haft. Det blir stopp igen ca 2-300m ifrån oss. Det står fast i 10-15 minuter då det plötsligt går loss igen och en ko och kalv springer på oss. Valpen upptäcker älgarna och börjar röra sig emot dom. Jag får läge på kalven och skjuter innan valpen ens kommit i närheten av älgarna. När jag kommer fram till kalven för att fånga av så kommer hunden som har jobbat med älgarna. Valpen vill inte komma fram..... Jag låter den andra hunden lugga kalven och slicka lite blod mm. Efter en stund så kopplar jag den hunden och då kommer valpen fram. Hon är inte överdrivet intresserad av kalven men hon slickar lite blod och smakar på räntan när jag tar ur. Sen när vi ska dra fram kalven så vill den andra hunden fram till kalven och river också ifrån mot valpen några gånger. Men helt plötsligt så svarar valpen och hon visar en tendens till att hon betraktar kalven som sin.(Iof rätt bra för hon har alltid varit mycket undergiven mot andra hundar.)

Idag hade hon ett upptag som man med lite god vilja kan påstå att det stod/gångstånd runt 1 minut. Lite senare så hade hon stopp på en älg bara 30-40m ifrån mig i upp mot 5 min. Jag stog på kanten av ett hygge och valpen skällde en liten bit in i skogen. Valpen visade sig i skogsbrynet några gånger och jag kunde se att det rörde sig inne i skogen. Dum som jag var så försökte jag komma lite närmare och även komma i en liten annan vinkel för försöka se vad hon jobbade med..... Så det går lös innan jag kunnat få se vad det var för något djur. :wacko:

Så vi får se om den här helgen bär med sig något positivt för valpen.

Publicerat
  • Författare
En spets gör som du gör, inte som du säger tänker tycker eller tror. Spåra och va fokuserad på spåret, blodspår och älgspår. Va glad utan att flippa när hon gör det du vill att hon ska göra, och ignorera det hon gör som du inte gillar, men om du skäller på henne vid sorkjakt kommer hon jaga mer sork, reaktionen blir att om du reagerar upphetsat över sorkjakten betyder det att du med hennes ögon är med och gillar. Men jag förstår att du inte vill vänta 4 år innan hon jagar men om du fortsätter att va ute och kräva, kommer du få vänta i 40år och hon kommer inte jaga en då.

tro mig, befäst gemenskapen, öva inkallning, va glad, kan ju till och med va så att du kan ta och hjälpa henne med sorkjakten någon dag när hon varit duktig, mest för att just bli ett team. Lite ge och lite ta. Dom flesta spetsar är otroligt lyhörda och det är lätt att få en hund man inte vill ha om man är hård och hänfaller till elakhet när man blir frustrerad...

Blodspår lägger jag. Tveksam till att spåra i gamla älgspår med lina när jag kan vara på skogen där hon kan "jaga". Man vet aldrig åldern på de spår man hittar. För dom kan vara allt från någon timme gamla till någon vecka. (Jag vill inte heller ha en hund som går i två dagar gamla spår om det finns färskare älgar på området)

Hade kanske varit lite annat om jag bott så att jag kunde banda henne i spåren av en älg jag nyss sett. Nu måste jag åka till skogen och leta en älg som vi sen kan spåra.... Så då tycker jag det är bättre att ha henne lös och hon får lära sig att söka ut och hitta älg själv.

Spåra i lina blir nog aktuellt under våren/sommaren då man inte får ha hundar lösa....

Inkallningen är 100% på i skogen om hon hör mig!

Vi brukar göra lite trix hemma på kvällarna(sök, sitt, ligg, stå, skall, puss mm). Ibland går vi ut på byn och går fot utan koppel. Så gemenskapen mellan oss är befäst och hålls vid liv.....

Hon är dock mycket försiktig samt undergiven mot andra hundar. Hon är uppmärksam på mig och jag kan med säkerhet lära henne vad som helst bara jag kan få henne att förstå vad jag vill att hon ska göra.

Vi har åkt snöskoter, varit på skjutbana mm. Hon är då väldigt trygg med mig och visar ingen som helst oro.

Publicerat

nu vet ju inte jag hur många hundar du har haft, men läste att du hade haft en jämte som du övertog vid 4års ålder och att du hade stövare, men en stor skillnad mellan stövare och spets är att stövare mognar betydligt mycke snabbare än en spets.

ta de lite lugnt med spetsen, hon är fortfarande bara en valp, och hennes psyke är defenitivt inte utvecklat än så va försiktig så hon inte får sig en känga av älgen när hon är så pass ung, konsekvensen av det KAN sluta illa.. de är inte speciellt ovanligt att dom är intresserade av sork och bajs i den åldern heller (kiss o bajsåldern), men dom brukar växa ifrån de men förstår att du blir frustrerad.. de du säger med söket tror jag att, man kan nästan jämföra med ett litet barn, en liten unge bryr sig inte om vart mamma el pappa är dom går o går, (förståndet är inte utvecklat), sen mellan 5 o 10 år så klänger dom sig fast i benet på föräldrarna (osäkerheten börjar ta vid) och sen börjar dom bli så pass stora att dom vågar sig ut på större o större äventyr själva (förstånd, säkerhet, nyfikenhet börjar komma)..

hoppas du fattar va ja försöker säga och att de inte blev alltför flummigt :wacko:

Publicerat
  • Författare
nu vet ju inte jag hur många hundar du har haft, men läste att du hade haft en jämte som du övertog vid 4års ålder och att du hade stövare, men en stor skillnad mellan stövare och spets är att stövare mognar betydligt mycke snabbare än en spets.

ta de lite lugnt med spetsen, hon är fortfarande bara en valp, och hennes psyke är defenitivt inte utvecklat än så va försiktig så hon inte får sig en känga av älgen när hon är så pass ung, konsekvensen av det KAN sluta illa.. de är inte speciellt ovanligt att dom är intresserade av sork och bajs i den åldern heller (kiss o bajsåldern), men dom brukar växa ifrån de men förstår att du blir frustrerad.. de du säger med söket tror jag att, man kan nästan jämföra med ett litet barn, en liten unge bryr sig inte om vart mamma el pappa är dom går o går, (förståndet är inte utvecklat), sen mellan 5 o 10 år så klänger dom sig fast i benet på föräldrarna (osäkerheten börjar ta vid) och sen börjar dom bli så pass stora att dom vågar sig ut på större o större äventyr själva (förstånd, säkerhet, nyfikenhet börjar komma)..

hoppas du fattar va ja försöker säga och att de inte blev alltför flummigt :wub:

Nä då det är klart...!

Om jag mins rätt så är hundvalpen framåt och orädd tills dom är runt 4-5 månader.

Rädd för allt mellan 5-8 mån

Efter 8 så börjar dom att försiktigt prova sig fram och utvecklas.

Det dom varit med om fram tills 4-5 månader är dom oftast inte rädda för i framtiden heller(om inget händer som får dom att ändra sig).

Och som jag nämt tidigare trådar mm min "lilltjej" är mycket förståndig och försiktig. Hon gör aldrig något som hon inte har kontroll över. Hon tar inte några risker. De gånger jag sett henne med älg så har hon väldigt stor respekt för dom.

Jag har eg som helst krav på att hon ska bli en fulländad älghund i höst. Men jag önskar att hennes utv går framåt. Dvs om hon söker ut på 40m ena dagen så vill jag inte att hon stannar på 20m nästa dag, utan jag önskar att hon söker ut på 41m istället.

Sen vet jag att det går lite upp och ner, men det har varit väldigt mycket ner de sista veckorna. Helgen har varit en liten ljusglimt och jag hoppas att det fortsätter fram igen ett tag.

Publicerat

Har sagt det förut....lugna ner dig :P du har för höga krav, inte bara jag som anser det. Det kommer när tiden är inne. Det är en valp du är ute med. Glöm allt vad sök älg mm heter och tänk skogsvana istället så kommer du att se en stor skillnad nästa år..

Mina åsikter bara ta dom på rätt sätt :D

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hon har börjat att söka ut bättre! Hon låg ihelgen ute på 150-400m hälften av tiden. Halva tiden från 0-ca70m.

Dock har hon börjat skälla på toppfågel ibland, och har drivit i spår(av hare, räv??) har sett henne men inte det hon "driver". Hon driver i korta stunder på någon/några minuter med glesa "väckskall".

Har även sett skymten av ett rådjur som hon drev i ca 2 minuter.

Renar är släppta på marken. Vi har kommit nära en flock en gång. Då stannade hon på 60-80m och skällde lite tveksamt på dom. Men det var inga problem att kalla in henne och byta område.

Även fast vi inte har hittat älg dom 3-4 sista gångerna i skogen så känns det som hon är tillbaks i "rätt spår".

En kompis mätte henne för ett antal veckor sedan och fick till att hon var 52cm(knappt) i manken. Nu mätte jag själv och får fram 57cm. Så utställningen på Lördag blir genast lite roligare. Dock är jag orolig för svansen som ofta är för öppen. Men om hon är väldigt intresserad av något så kan hon krulla den på ett godkännt sätt(om än att det händer sällan). En viss oro finns även för hennes öron, som hon i ca 60-70% av tiden bär rätt. Men ibland låter hon släppa ut dom så öronen sitter för brett.....

Hade hoppats på att sorkjakten skulle avta nu när vi fått ca 1 dm med snö. Men det är nog lite för lite..... Kanske att hon visar lite mindre intresse för dom nu, men.....

Har försökt att "stilla" henne med lite extra mat innan vi gått ut på jakt, men det enda jag sett av det är att hon möjligtvis lagt på sig en aning(kanske även tack vare hennes "mellanmål").