Publicerat November 4, 201015 yr Hej, Tänkte att det var ett antal på forumet som har erfarenhet av detta vapen. Har på sista tiden kikat lite på detta inte för att jag egentligen behöver nytt vapen men ändå Det verkar vara en bra bössa för snabbskytte på t ex gris? Hur är precission och uppförande i denna kaliber? Har sett en riktigt fin med laminatstock och rostfri pipa. Såg att även Browning gjorde fina bygelrepetrar. Det verkar vara bra energi i kulorna i alla fall, eller? mvh Johan
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Hej, Tänkte att det var ett antal på forumet som har erfarenhet av detta vapen. Har på sista tiden kikat lite på detta inte för att jag egentligen behöver nytt vapen men ändå Det verkar vara en bra bössa för snabbskytte på t ex gris? Hur är precission och uppförande i denna kaliber? Har sett en riktigt fin med laminatstock och rostfri pipa. Såg att även Browning gjorde fina bygelrepetrar. Det verkar vara bra energi i kulorna i alla fall, eller? mvh Johan ....eller om någon har erfarenhet av kalibern i sig. Alltså 45-70 eller 444.
Publicerat November 4, 201015 yr PM:a Crowfear så ska du få höra. Talking about me ? Jodå, det är bra bössor, som duger mycket bra till det du räknar upp, och allt annat också egentligen, fast inte toppfågel då kanske.. Nu har jag inte skjutit nån gris, men har bekanta som gör det på löpande band typ, med både 444 och 45-70, och det är både blykulor och mantlade kulor som används till detta enligt dem, och nassarna dör så snällt så. Bössorna är driftsäkra och snabbskjutande, smidiga att hantera och att bära runt på en hel dag i skogen. 444 och 45-70 är väldigt snarlika i prestanda, den stora skillnaden är att 45-70 tar tyngre kulor, +500 grs är inte alls ovanligt att folk kör med, fast man får ju betala det med lite mer rekyl i regel. 444 är dock mer flackskjutande, men har något lättare kulor, runt 350 grs är väl rimligt kanske som mest, vet dock vissa som kör tyngre, men jag ser inget syfte med det till min jakt, så jag kör med hemladdade Hornady LeverEvolution 265 grs, och hemladdade 240 grs blykulor. Nu ska jag inte orera för mycket om 444:ans praktiska verkan i jakten, då jag bara skjutit en grävling med den ännu, men jag har sett tillräckligt av andras jakt för att ha fulltförtroende för kalibern till den jakt på älg som jag bedriver med den i första hand. Just flackskjutningen var det som fick mig att gå från 45-70 till 444, men skillnaden är som sagt ganska liten mellan dessa två. En fördel med 45-70, om man inte handladdar, är att ammotillgången kan vara bättre hos handlarna, än vad den är med 444, och att urvalet av beggade bössor är större vad gäller 45-70. Köp, skjut och njut är mitt råd. Och är Diana med mig i helgen, så kanske jag har pinfärsk info och bilder på vad en 444 med LeverE kula kan göra med en älgkalv.
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Talking about me ? Jodå, det är bra bössor, som duger mycket bra till det du räknar upp, och allt annat också egentligen, fast inte toppfågel då kanske.. Nu har jag inte skjutit nån gris, men har bekanta som gör det på löpande band typ, med både 444 och 45-70, och det är både blykulor och mantlade kulor som används till detta enligt dem, och nassarna dör så snällt så. Bössorna är driftsäkra och snabbskjutande, smidiga att hantera och att bära runt på en hel dag i skogen. 444 och 45-70 är väldigt snarlika i prestanda, den stora skillnaden är att 45-70 tar tyngre kulor, +500 grs är inte alls ovanligt att folk kör med, fast man får ju betala det med lite mer rekyl i regel. 444 är dock mer flackskjutande, men har något lättare kulor, runt 350 grs är väl rimligt kanske som mest, vet dock vissa som kör tyngre, men jag ser inget syfte med det till min jakt, så jag kör med hemladdade Hornady LeverEvolution 265 grs, och hemladdade 240 grs blykulor. Nu ska jag inte orera för mycket om 444:ans praktiska verkan i jakten, då jag bara skjutit en grävling med den ännu, men jag har sett tillräckligt av andras jakt för att ha fulltförtroende för kalibern till den jakt på älg som jag bedriver med den i första hand. Just flackskjutningen var det som fick mig att gå från 45-70 till 444, men skillnaden är som sagt ganska liten mellan dessa två. En fördel med 45-70, om man inte handladdar, är att ammotillgången kan vara bättre hos handlarna, än vad den är med 444, och att urvalet av beggade bössor är större vad gäller 45-70. Köp, skjut och njut är mitt råd. Och är Diana med mig i helgen, så kanske jag har pinfärsk info och bilder på vad en 444 med LeverE kula kan göra med en älgkalv. Det låter ju som en bössa att räkna med Vad ligger priset på ammon på i dagsläget? Jag har idag en 9.3x57 och de är ju inte gratis att skjuta med heller direkt. Kör du med öppna riktmedlen eller har du optik påmånterat på bössan? Såg att de hade skapliga riktmedel från början med ghost-ring och tydligt korn. Verkar ju var aperfekt för drevjakt på t ex gris. Är rekylen jämförbar med 9.3 eller kan man förvänta sig lite mer tryck i detta fall? haha, ja då får vi hoppas hon är med då så vi får se resultatet
Publicerat November 4, 201015 yr Ammopriserna måste du fråga nån annan om, eller kolla med handlarna, för jag handladdar till denna bössa. 9,3 har jag aldrig skjutit.. , så jag kan inte jämföra, men kan säga som så, att jag är ingen rekylvän, men upplever inte rekylen som besvärande från 444:an, men observera att jag har en portad pipa på min Outfitter, vilket tar bort en bra del av rekylen. Jag har både och av sikten, de öppna består av Williams Firesight fibersikte och korn, och optiken är en Leupold Vari-X III, 1,5-5x20, som sitter med Warne snabbfästen. Jag går alltså med optiken av, och har de öppna som primärsikte, ifall det skulle dyka upp nån arg nalle lite kvickt, och skruvar snabbt på optiken om jag behöver det sen. SBL:en som du tänker på, med Ghostringsikte samt skena för optik, är nog inte alls någon dum bössa, så hittar du en sån så är jag övertygad om att du gör ett bra köp, vädertålig är den ju också. En bild på min 444, det är bössa nr 2 uppifrån:
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Ammopriserna måste du fråga nån annan om, eller kolla med handlarna, för jag handladdar till denna bössa.9,3 har jag aldrig skjutit.. , så jag kan inte jämföra, men kan säga som så, att jag är ingen rekylvän, men upplever inte rekylen som besvärande från 444:an, men observera att jag har en portad pipa på min Outfitter, vilket tar bort en bra del av rekylen. Jag har både och av sikten, de öppna består av Williams Firesight fibersikte och korn, och optiken är en Leupold Vari-X III, 1,5-5x20, som sitter med Warne snabbfästen. Jag går alltså med optiken av, och har de öppna som primärsikte, ifall det skulle dyka upp nån arg nalle lite kvickt, och skruvar snabbt på optiken om jag behöver det sen. SBL:en som du tänker på, med Ghostringsikte samt skena för optik, är nog inte alls någon dum bössa, så hittar du en sån så är jag övertygad om att du gör ett bra köp, vädertålig är den ju också. En bild på min 444, det är bössa nr 2 uppifrån: Ok, tack! Det var kul att få höra lite om dessa vapen. Man ser inte dem ofta men jag tror de är väldigt pålitliga och de är ju riktigt smidiga att röra sig med i skogen också. Måste förmodligen avyttra ngågot annat i garderoben först då jag redan har tre kulvapen. Sen kan det ju vara bra med lite pengar också En SBL skulle inte alls sitta fel /johan
Publicerat November 5, 201015 yr Det är bara till att köpa:-) Jag har en Guide Gun som jag trivs med och den passar min jakt. Jag har aldrig skjutit gris med den men det var faktiskt under min första grisjakt som jag insåg att jag var tvungen att skaffa ett annat vapen då 338:an var overkill på 10 m håll och bössan isig var för klumpig att gå med i grantätningarna. Jag hade i och försig stirrat mig blind på halvautomater, först slug och sen klass 1. Då blev jag tipsad av en kompis som är vapenhandlare att titta på Marlin bygel och det det var kärlek vid första ögonkastet. Den kändes helt rätt för mig och efter några månaders velande så slog jag till och ångrar det inte en sekund. Jag har dock bytt avtryckare till WildWestGuns avtryckare då mitt avtryck var ca 5 kg från början och sen skaffade jag även XS ghostring (samma som på SBL) för jag litade inte på mitt rödpunktssikte då det inte ville funka när jag skulle använda det. Jag köpte till i år en kolvkamshöjning (en liten gummibit som limmades på kolven) och vips så funkade det bättre att skjuta med ghostringen också. Rekylen är tung och långsam. Jag har inte skjutit lättare kulor än 400 gr i min och som tyngst mina hemgjutna 440gr blyklumpar. När den är maxladdad så känns den helt klart men inte värre än 9,3x62. Däremot slår pipan upp ganska mycket men det är en vanesak. Det är den i särklass roligaste bössan jag har och när min granne fick testa den lite så slutade det med att han beställde en själv och han verkar också nöjd med sin. Köpeammo verkar kosta mellan 400-800 kr/20 skott. Jag började dock handladda pga den här bössan då jag insåg att det kommer att gå åt mycket ammo så då blir det inte så farligt dyrt. Med gjutna kulor ca 3-4:-/skott. Jag har testat lite olika kulor och alla gör sitt jobb bra. Djuren dör och det blir ingen överdriven köttförstörning. Jag använder förnärvarande Woodleigh 405 gr kulor och med dem har jag skjutit en storoxe och 2 grävlingar (ja jag vet, dyra grävlingar) och alla 3 dog relativt snabbt, speciellt grävlingarna. Älgen tog 3-4 steg och när jag tänker efter så har det gällt alla älgarna jag har skjutit med den. De blir väldigt passiva en stund och ramlar de ihop. Som sagt det är bara till att köpa:-)