Publicerat November 4, 201015 yr Det verkar finnas gott om grävlingjägare på forumet. Om vi bortser från att man kan tycka att jakten i sig är motiv nog så undrar jag lite varför man ska jaga grävling? Man äter den knappast, den har inga troféer eller skinna av värde och som rovdjur är den mest intresserad av daggmask. Så varför jakt på grävling? Är det för att den äter upp all agn till abborrmetet eller sitter ni och tillverkar rakborstar på vinterkvällarna? EDIT: Bäst att tillägga att det är en ärligt menad fråga utan värdering om det är rätt eller fel att jag dem.
Publicerat November 4, 201015 yr Det verkar finnas gott om grävlingjägare på forumet. Om vi bortser från att man kan tycka att jakten i sig är motiv nog så undrar jag lite varför man ska jaga grävling? Man äter den knappast, den har inga troféer eller skinna av värde och som rovdjur är den mest intresserad av daggmask. Så varför jakt på grävling? Är det för att den äter upp all agn till abborrmetet eller sitter ni och tillverkar rakborstar på vinterkvällarna? EDIT: Bäst att tillägga att det är en ärligt menad fråga utan värdering om det är rätt eller fel att jag dem. Här har du ett helt ämne om detta. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=27739
Publicerat November 4, 201015 yr kort sagt, färre predatorer gynnar resterande viltstammar som t.ex rådjursstammen Grävlingar äter bland annat rådjurskids.
Publicerat November 4, 201015 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?s=&s...st&p=455766 Läs igenom den här tråden så får Du massor med svar. Mvh!/
Publicerat November 4, 201015 yr Inte nog med att man gör en viktig viltvårdande insats så gör grävsvinen en hel del skada på åkergrödor samt underminerar lador och uthus.
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Ooops såg inte att det fanns en ganska ny likadan tråd. Kanske kan någon admin stänga denna tråd? Ps. Att jaga dem för att de förstör säd, hus eller så räknar jag som skyddsjakt och var inte det jag avsåg.
Publicerat November 4, 201015 yr Ps. Att jaga dem för att de förstör säd, hus eller så räknar jag som skyddsjakt och var inte det jag avsåg. Fast det är ju ändå den vanligaste jaktorsaken till just denna djurart... Mvh