Publicerat November 4, 201015 yr Jag sitter framför tv;n och gosar med hundarna, varpå den lille rycker undan benet när jag tydligen kom åt ngt ömt. Då har han ett hål i skinnet, stort som en 10-öring!!! När, var och hur i h..vete har det hänt? Det ser precis precis ut som flåsnittet på ett rådjur, d.v.s. inget blod, man ser rakt in på benhinnan. Jag antar att jag måste åka in och sy han imorgon bitti. Är det någon som har en annan uppfattning? Kan det läka själv? Jag naturligtvis rengjort nu och lagt på en kompress. Mvh/
Publicerat November 4, 201015 yr Jag sitter framför tv;n och gosar med hundarna, varpå den lille rycker undan benet när jag tydligen kom åt ngt ömt.Då har han ett hål i skinnet, stort som en 10-öring!!! När, var och hur i h..vete har det hänt? Det ser precis precis ut som flåsnittet på ett rådjur, d.v.s. inget blod, man ser rakt in på benhinnan. Jag antar att jag måste åka in och sy han imorgon bitti. Är det någon som har en annan uppfattning? Kan det läka själv? Jag naturligtvis rengjort nu och lagt på en kompress. Mvh/ Tror absolut det är smart att åka in för att lägga ett par stygn. Kan vara svårt att ta ihop annars & få in en massa skit.
Publicerat November 4, 201015 yr Ögon, sticksår och krosskador efter sparkar tycker jag man ska kolla noga, tänk om det sitter en pinne inne i buken, hunden kan va pigg ett dygn för att sen bli tokfebrig och dö. Åk till vetrinären
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Ögon, sticksår och krosskador efter sparkar tycker jag man ska kolla noga, tänk om det sitter en pinne inne i buken, hunden kan va pigg ett dygn för att sen bli tokfebrig och dö. Åk till vetrinären Det är ingen fara med buken. Såret sitter långt ner på insidan av vänster framben. Men min direkta tanke var oxå: "jävlar det måste sys". Anledningen att jag ändå ställer frågan är att jag aldrig sett något liknande sår på någon av mina hundar. Alltså har jag ingen erfarenhet om hur det kan läka. Men det ser inte ut som att det ska kunna gå ihop av sig självt.
Publicerat November 5, 201015 yr Författare Tyvärr lät jag frun åka till vet själv i morse, så jag kunde inte ifrågasätta vet. Dom sa att det inte skulle sys, utan skulle läka själv. "kläm lite då och då och försök att hålla rent" Det känns inte rätt. Hur fasen håller man ett så stort sår rent. Pälsen sticker ju in i kanterna. Även om han skulle äta antibiotika förstår jag inte hur sårkanterna ska gå ihop. Det är säkert 7 mm från kant till kant. Man kan lyfta på skinnet och titta in under! Veterinären sa oxå att det gick bra att jaga i morgon. Det känns ju klart tveksamt även om det är en kanonjakt bokad nere i Katrineholm.
Publicerat November 5, 201015 yr Border, jag tycker lite synd om din hund o dig som ägare men jag vill ge dig tröst samtidigt, till ytan stora öppna skador skall inte bara läggas igen, de kräver dränage och en massa joxande samt om det saknas päls/hud så riskerar man att hämma djuret/hunden i sitt rörelsemönster genom att huden blir för tight där. jag hade lyssnat på vet i det avseendet att såret måste få läka av sig själv, det tror jag säkert att det gör, men att låta min hund jaga i det läget hade jag nog inte låtit den göra. Det låter på dig som att skadan exponerat en del underliggande vävnad och jag hade inte jagat med hunden med risk att det skulle förvärras som sagt oaktat vad vet säger, utöver det är det bara att hålla det rent och se till att infektion inte uppstår. Men jag är ingen vet, bara en före detta hästgroom som haft mycket med skadade hästar att göra. /Christian
Publicerat November 5, 201015 yr Författare Border,jag tycker lite synd om din hund o dig som ägare men jag vill ge dig tröst samtidigt, till ytan stora öppna skador skall inte bara läggas igen, de kräver dränage och en massa joxande samt om det saknas päls/hud så riskerar man att hämma djuret/hunden i sitt rörelsemönster genom att huden blir för tight där. jag hade lyssnat på vet i det avseendet att såret måste få läka av sig själv, det tror jag säkert att det gör, men att låta min hund jaga i det läget hade jag nog inte låtit den göra. Det låter på dig som att skadan exponerat en del underliggande vävnad och jag hade inte jagat med hunden med risk att det skulle förvärras som sagt oaktat vad vet säger, utöver det är det bara att hålla det rent och se till att infektion inte uppstår. Men jag är ingen vet, bara en före detta hästgroom som haft mycket med skadade hästar att göra. /Christian Tack Christian!Ja, som hundägare är man alltid småbarnsförälder ! Det är alltid läskigt när det är något man inte känner igen. Det ser ut som när man öppnar rådjursbenet för flåning. D.v.s. helt igenom, men inget blod. Mvh/