Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur och varför blir den perfecta laddningen rätt

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om rubriken blev så bra men jag kom på en fråga i morse när jag var ute och jagade

Laddade min första laddning om 20 skott som jag sköt in med sen laddade jag ett gäng till som jag ska använda till jakt tills jag lärt mig mer om handladdningen för att få till en kanske bättre laddning.

Läste om handladdningen på Wikipedia i går och där skriver han att man kan börja laborera upp och ner med grains för att få en bättre laddning sen kan man även ändra friflyckt och därefter återgå till att laborera upp och ner med grainsen.

Nu till min fråga. Vi utgår från min 308 som jag laddat en 155gr hornady sst med 42 gr norma 202 friflyckt och div andra parametrar har jag inte i huvudet. Skjuter in bössan på 100 och har för avsikt att skjuta vilt och på tavla till upp till 150-200 m

Varför skulle jag börja laborera med grains och friflyckt eller varför blir precisionen bättre av det jag menar skjuter inte bössan där kikarsiktet är oavsett villken laddning jag har? :D

Publicerat

Valet är lite grann ditt eget,

din laddning med 42 grain 202 till en 155 grains kula är ganska mild,

det är en sak att tänka på.

Men om man är nöjd med hur saker skjuter, dvs bättre än vad man själv kan prestera osv, då kanske man kan stanna där.

Dock är det så att alla är inte bara nöjda med att ha hittat en mild välskjutande laddning, de vill ha fart också,

då måste man fortsätta att leta korrekt laddning för detta,

därtill kommer att om du har hittat god precision under rådande temperatur när du provsköt är det inte garanterat att samma laddning skjute väl när det är kallare eller varmare,

detta gäller särskilt milda laddningar som av sin natur blir mer känsliga för kallt väder.

De som är mer drivna än jag letar efter laddningar som är stabila, dvs där det inte gör någon skillnad om det är 42,5 eller 41,7 grain som är laddningen utan att träffläget är det samma på tavlan.

Stabila laddningar har fördelen med att vara sådana genom en större tempskala.

Frågan om ff- ja genom att göra den kortare/längre så kan man ibland se påverkan i träffbilden och dess utformning, för egen del gillar jag inte bomkontakt, andra anser att det är det bästa, bänknissarna har nästan alltid bomkontakt, genom att laborera i små steg med laddning/ff så optimerar man sin laddning,

dock måste det finnas ett mål med detta, det är inget man kan göra enkom för att det är roligt..

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hur vet man när en laddning är stabil är det bara att testa sig fram eller?

I nuläget är det nebart mig som skytt som sätter gräs er för hur bra träffbilden blir då jag har mycket mycket att lära mig inom tekniken till skjutningen. Innan jag skjuter säkrare kan jag inte riktigt börja analysera träffarna eftersom jag inte kan säga att det är laddningen som är avgörande

Men om jag har en hetare laddning skulle den i regel bli stabilare eller är de till att prova sig fram där med. Är det bara temp och väderförhållanden som är avgörande eller är det mycket annat som spelar in med?

Publicerat

Några saker till som kan få dig att vilja experimentera. Att precisionen varierar med olika laddningar kommer du strax att bli varse. Givetvis på dina egna krav. Räcker det att klara en 5 krona på 100m eller vill du även göra det på 200. Eller 300 som de bästa klarar galant men jag själv bara kan drömma om främst pågrund av problem bakom kolven...

Men här kommer några till.

1: Du vill få ner betydelsen av avståndsbedömningen på toppjakten. Då gäller det att ha så snabb kula som möjligt.

2: Du vill skjuta älg med 9,1 grams Rhino och då måste du upp i hastigheter som ligger nära max vad gäller tryck. (Här är jag själv ett exempel med min 6,5:a)

2: Du vill ha någon form av samskjutning mellan två eller fler olika kulor. (För min del handlar det t.ex. om att jag i kombin vill skjuta in fågel ammo på 200m och ha blyspetsen mitt i prick på 120m. Är inte riktigt där men tillräckligt nära)

3: Du tycker till slut att det är kul att se hur bra grejjerna kan prestera under optimala förhållanden.

Publicerat
Hur vet man när en laddning är stabil är det bara att testa sig fram eller?

I nuläget är det nebart mig som skytt som sätter gräs er för hur bra träffbilden blir då jag har mycket mycket att lära mig inom tekniken till skjutningen. Innan jag skjuter säkrare kan jag inte riktigt börja analysera träffarna eftersom jag inte kan säga att det är laddningen som är avgörande

Men om jag har en hetare laddning skulle den i regel bli stabilare eller är de till att prova sig fram där med. Är det bara temp och väderförhållanden som är avgörande eller är det mycket annat som spelar in med?

Det Henrik skriver ovan är bra exempel på när man måste optimera laddningarna,

en laddning som är stabil, tja ofta gör man ju en laddstege med ex som i ditt fall 42,5-42,75-43,0-43,25-43,5 med 202,

jag har tidigare som max skjutit med 43,5 202 till 155 SMK och Scenar med fed 210 hattar, med den sistnämda kulan var det en ganska tuff laddning i min pang,

nåväl- när man sedan testskjuter dessa laddningar på 100 meter kommer man att se hur både träffarna, dvs samlingen av dem samlas eller börjar att sprida, om man har lod eller inte i laddningen, om man får en rund fin samling eller om det är ett pärlsnöre.

det som anger om en laddning är stabil, är om man får ett par ok träffbilder som har motsvarande höjd/placering på tavlan, dvs det är bäst o enklast att skjuta på organiserade mål, inte som Maddog gör ibland :D

ponera nu att 43-43-5 är stabilt i höjd då har du att begränsa dig till det "fönstret" med laddningen och sedan vidare laborera med ff för att vidare optimera laddningens utformning och precision.

På det hela taget är det således en insats som är en investering i mental kraft och en del kulor som gör att för framtiden känner man sitt vapen bättre.

En annan sak, bara för att jag skriver som ovan betyder inte att jag letar laddningar på det sättet själv, dvs jag är latare än så, men det är en annan sak.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Nu faller ett par pusselbitar på plats.

Men om vi nu säger såhär att vi har en laddning på 42 och en på 43 och om yttre omständigheter är optimala och helt konstanta mellan dom olika skjutningarna. Skiljer sig laddningarna bara i höjdled eller är det mer som händer med vapnet i olika tryck

Publicerat

Men om vi nu säger såhär att vi har en laddning på 42 och en på 43 och om yttre omständigheter är optimala och helt konstanta mellan dom olika skjutningarna. Skiljer sig laddningarna bara i höjdled eller är det mer som händer med vapnet i olika tryck

Det vet man inte helt säkert, det är vapen specifikt, nästa steg i detta gytter är nämligen att förklara en pipas rörelse under det att kulan går i loppet,

pipan oscillerar nämligen, enklast beskrivet som en rörelse som en 8 men ingen kan säga om det är liggande 8, en stående 8 eller en som lutar, (detta är dock enbart en förenkling av rörelsen och inte exakt korrekt)

allt vi vet är att vi inte med exakthet kan säga var mynningen pekar utan att först ha skjutit skottet, dvs beviset är i pappret.

42/43 grain ger olika fart på kulan och då kan pipan peka åt ett annat håll när kulan lämnar mynningen, men den kan lika gärna peka åt samma, sen kan det konstateras att ju kortare o tjockare pipa som används desto mindre blir svängningen.

Ju stabilare laddning/vapen dvs allt igenom saker som vapnet trivs med gör att när man ökar laddningen så höjs träffarna i målet, om allt är underbart och rakt sker förändringen enbart i lod och inte i sida men det är sällan så.

Min gamla 308:a pipa sköt 165-8 rakt, med samma inställning på siktet föll 180:or till höger och 150-55:or till vänster, det var en roligt pang på det viset.

Tja nu tror jag att mina kunskaper i detta ämne har nått sin gräns, någon annan får ta över om det blir fler svåra frågor, det kan tom vara som så att jag har fel i någon del ovan,

osvuret är bäst.

/Christian

Publicerat

Det händer massor med bössorna när skottt går. Framförallt så finns det något som heter pipsvängningar. Du skulle dock behöva en tämligen avancerad utrustning för att se dessa svängningar. Det jag kommer beskriva nu är något "populärvetenskapligt" och för den som är 100% insatt i mekaniken så finns många fel. Men så är det väl alltid med förenklade beskrivningar. För att förenkla det hela så säger vi att pipan svänger upp och ner i en form av sinusvåg.

(I verkligheten är det en 3dimensionell rörelse som är hur komplicerad som helst...) Vågen kommer att se lite lite olika ut beroende på laddning, men framförallt så kommer kulan att lämna pipan vid olika faser i kurvan. Och beroende på kurvans natur så kommer då alltså en mikroskopisk förändring av tidpunkten då kulan lämnar pipan betyda mer eller mindre träffbildsförflyttning beroende var på kurvan man befinner sig. Eller ännu enklare uttryckt. Kasta upp en boll i luften.

Precis när den vänder så går den saktare och en liten tidsdifferens medför en kortare förflyttning än när den är tillbaks till den höjden du kastade den ifrån... (Jämför hastigheten på en kolv i en kolvmotor...)

Det är förresten inte helt ovanligt att man någonstans i en laddstege får en lägre träffbild med en större mängd krut. Detta p.g.a. dessa svängningar.

Sedan finns ju förstås risker med för höga tryck. Någonstans finns en gräns för när något går sönder. Inte bra...

För mycket krut i kort pipa är att elda för kråkorna och kan även ge lite extra förslitning. (Se Christians inlägg i 243 tråden)

Om du ritar in dina resultat (m/s & grain krut) i ett diagram så kommer du att få en mer eller mindre rak linje. Om ett steg säg från 43,25 till 43,5 inte ger någon eller kanske bara halva ökningen mot tidigare ökningar med 0,25 så finns ingen anledning att gå längre. Vill du ha upp hastigheten än mer bör du testa ett snabbare krut. OBS OBS OBS. Du är nu antagligen inne på , nära eller t.o.m. över max vad som är bra i din bössa. Se upp. Och gå inte längre än att hylsorna fortfarande ser OK ut.

Brukar finnas beskrivningar/ bilder i de flesta laddböcker. Har du t.ex. svårt att öppna slutstycket så har du gått för långt...

Vet inte om du egentligen blev klokare av det här. Blev kanske inte bästa förklaringen men fler kanske fyller i...

fast Christian hann visst före... ;-)

Publicerat

Vill man verkligen nörda ner sig i detta så är bänkskytte ett utmärkt sätt att göra det på, exempelvis genom att skjuta Webcupen i Jägarklass. Jag fuskade en del med bänkskytte 2005-2006 och laborerade med det som kallas OCW (optimal charge weight). Dvs man testar olika laddningar och friflykter och hittar sen den tätast skjutande laddningen som dessutom är minst känslig för variationer i krutvikt. Det sistnämnda gör att små differenser i laddvikten (exempelvis om man kör med krutmått) inte påverkar träffbilden. Det gör också laddningen mindre känslig för temperaturen eftersom olika temperatur på patronerna i princip motsvarar olika krutladdningar (en varm patron ger högre utgångshastighet än en kall).

Däremot så kan det vara väldigt svårt att prova sig fram med en vanlig jaktbössa med vanliga skjutstöd på banan. Där kan skyttens variationer i skjutteknik etc mellan varje serie ge träffbilderna olika utseende. Det blir med andra ord svårare att se några mönster eller tendenser i träffbilderna. Det problemet har man knappt med en riktigt bänkbössa och riktiga bänkstöd. Dels så skjuter dessa bössor i regel mycket tätt, och dels så rör man inte vapnet överhuvudtaget annat än avtryckaren. Det gör att skyttens påverkan på träffbilderna minimeras.

Med en vanlig obäddad jaktbössa och en skytt som är "novis" så kan det vara i princip helt bortkastad tid och pengar att leta laddningar. Resultaten måste vara reproducerbara - annars är inte träffbilderna ett mått på laddningens kvalité utan enbart på skyttens dagsform.

Publicerat
  • Författare

Så då kan man rent krasst säga att jag inte behöver bry mig så mycket om olika laddvikter i dagsläget eftersom jag ändå är en helt värdelös skytt. Upp på banan och lära mig skjuta sen börja laborera ;)