Publicerat November 6, 201015 yr Jag sitter i tankar om att skaffa mig min första hund. Jag har bestämt mig för att det skall vara en ställande hund. Jag har aldrig haft någon hund tidigare. Nu har jag lite frågor: Vilken hundras är mest lämplig för en nybörjare? Skall man skaffa en valp eller en unghund? Vad skall man tänka på?
Publicerat November 6, 201015 yr Skaffa en valp. Ras beror lite på vad du ska jaga mest? Ska du jaga mycke älg så tänk på jämte eller gråhund. Mer gris än älg LAIKA. Tycker jämtarna är lite för stora om man bara ska jaga gris.
Publicerat November 6, 201015 yr laika är även helt utmärkt som ren älghund också, och den laikan vi har i laget ställer riktigt bra!
Publicerat November 6, 201015 yr hej har en jämt/vit älghund 5 år skjutit 5 älgar för honom, skall sälja den nu för hanhundarna blir inte överens då jag har tikar också, bra hund till rätt pris.
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Vill ha mer tips och motivera gärna varför ni tycker att jag skall välja en viss ras. Sen återstår ju frågan valp eller unghund??
Publicerat November 8, 201015 yr hadde valt en öst laik alla dagar i veckan du får en duktig ställande hund som kan ställa allt från mård till björn och de är bra. annars om du bara ska jaga älg hadde ja nog kollat in gråhundarna. men om du ska jaga lite av allt möjligt hade ja skaffat en laika..
Publicerat November 8, 201015 yr Laika är nog bra om man vill jaga lite av varje. Har själv båder grå&jämthund skulle jag bara få välja en av dom skulle det bli jämten utan att tveka. Varför då då? Jämten är ofta lugnare, större chans att hitta en bra ståndhund enl mig... Gråhund bättre på spår men kan lätt bli så den följer ett spår lite väl långt innan den ger sig (om den ger sig...)dom jag haft har varit jaktidioter och dom skjuter man kanske inte alltid så mycket älg för. Tycker absolut att du ska välja en valp. Lite kort om vad jag tycker, ifall du ska ha den till älg. Hursom lycka till.
Publicerat November 8, 201015 yr Jag sitter i tankar om att skaffa mig min första hund. Jag har bestämt mig för att det skall vara en ställande hund.Jag har aldrig haft någon hund tidigare. Nu har jag lite frågor: Vilken hundras är mest lämplig för en nybörjare? Skall man skaffa en valp eller en unghund? Vad skall man tänka på? Tipset är ju att försöka få jaga med så många individer av de olika raserna som möjligt, för att sedan skapa dig en egen uppfattning. För som vanligt om du ställer en sån här fråga så får du svar om 6-7 olika raser och diverse olika bastarder och alla är lika övertygade om de har rätt beträffande vilken ras du ska välja.
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Tipset är ju att försöka få jaga med så många individer av de olika raserna som möjligt, för att sedan skapa dig en egen uppfattning. För som vanligt om du ställer en sån här fråga så får du svar om 6-7 olika raser och diverse olika bastarder och alla är lika övertygade om de har rätt beträffande vilken ras du ska välja. Då gör vi såhär glöm rasen och så säger vi valp eller unghund? Vad är bäst för en nybörjare??
Publicerat November 10, 201015 yr Ingen har skrivit varför du ska välja valp men kan tänka mig att det är bäst för att man har större chans att få bättre pli och kontakt med hunden om man börjar så tidigt som möjligt.
Publicerat November 12, 201015 yr Jag har 2 öst Laikor , den äldre är 9 år och jag fick henne som 2 åring , injagad och med bra grund dressyr. Det var väldigt bekvämt med färdig hund som var rumsren, dresserad och van vid hundgård. Och bara att jaga med . Den yngre laikan är 6 månader och det är jäkligt kul att jobba på att få bra kontakt och en bra grundlydnad. Man ser utvecklingen och kan forma hunden på sitt eget sätt. Mkt jobb men kul . Tycker att du ska satsa på valp om du har tiden att lägga på det. Jag har valt Laikan pga att jag har behovet av en hund som har skärpan och dådkraften vid eftersök. Dom verkar också ha lite kortare sök och ståndtider än tex jämte ,gråhund. Vilket kan vara bra om man inte har så stora marker. Oavsett vilken ras du väljer så kolla upp hur föräldrarna jagar! Då har du bäst chans att få en hund som jagar bra. Det är både dyrt och tråkigt att ha hundar som jagar dåligt. Lycka till!
Publicerat November 12, 201015 yr Författare Jag har 2 öst Laikor , den äldre är 9 år och jag fick henne som 2 åring , injagad och med bra grund dressyr. Det var väldigt bekvämt med färdig hund som var rumsren, dresserad och van vid hundgård. Och bara att jaga med .Den yngre laikan är 6 månader och det är jäkligt kul att jobba på att få bra kontakt och en bra grundlydnad. Man ser utvecklingen och kan forma hunden på sitt eget sätt. Mkt jobb men kul . Tycker att du ska satsa på valp om du har tiden att lägga på det. Jag har valt Laikan pga att jag har behovet av en hund som har skärpan och dådkraften vid eftersök. Dom verkar också ha lite kortare sök och ståndtider än tex jämte ,gråhund. Vilket kan vara bra om man inte har så stora marker. Oavsett vilken ras du väljer så kolla upp hur föräldrarna jagar! Då har du bäst chans att få en hund som jagar bra. Det är både dyrt och tråkigt att ha hundar som jagar dåligt. Lycka till! Tack för ditt svar. Det är ju lite si och så med tiden då jag har en 7månaders valp av den tvåbenta rasen här hemma, men det blir ingen hund inom de närmsta månaderna så vi får väl se
Publicerat November 12, 201015 yr om jag skulle ge dig ett råd vad gäller valp eller unghund så skulle jag tala för valpen. om man börjar redan från början i valpens liv så lär du känna den samtidigt som valpen lär sig ditt språk. jag fick tipset att lägga stor vikt vid att lära honom bete sig som jag ville istället för att tänka jakt. det var ett av de bästa råd jag fått, för han blev väldigt präglad och han är lika mycket kompis som familjemedlem. en unghund riskerar du att få mitt i könsmognad och det är en tonåring med vassa tänder typ... om du tar en valp så blir den en i flocken från början (din familj) och får veta sin plats med ganska enkla medel sen har du resten gratis. ingen fajt och ingen osäkerhet hur den skulle kunna bete sig mot ditt lilla barn om du inte är där i början. vilken ras du skall ha har lite med hur du är som person lika mycket som det har med jakten, det finns flera raser för alla jaktformer. jag tänker inte ge råd i det sammanhanget för jag har inget. jag vet att korsningarna många jagar med nere i skåne ställer fint om viltet står stilla annars driver de en kort bit, det passar bäst här nere kanske. /Kalle
Publicerat November 12, 201015 yr jag har valt att ta valp och har en blandras på 6år som fungerar bra och har en jämthunds valp på ca 7 månader som jag nu försöker ge mycket tid i skogen före det kommer för mycket snö och det ser ut att finnas mycket jakt i valpen vad jag sett. jag vill ha en valp för att det är lättare att få hunden jag vill av den i både jakt och sällskap än att börja tjorva med någon unghund men det beror nog vem du frågar. jag har valt en jämthund för att det är vad jag tror på som ställare av älg har även tittat endel på karelare. det är mina tankar runt hundar.