Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelpump

Featured Replies

Publicerat

Av lite olika anledningar så är jag sugen på en pumphagel.

Jag har sneglat på Remington 870 och klämt och känt lite Weatherby PA-08. Den sistnämnda känns ganska trevlig, lite plastig bara. Men är ju grymt billig på XXL.

Men det brukar ju vara så att man får det man betalar för. Och Remingtonen kostar ju inte en förmögenhet den heller.

Så vilken väljer man? <_<

Bössan ska klara såväl skogen som lerduvebanan!

Publicerat

Jag tycker Benelli Nova är bättre än Remington 870(åtminstone de nyare), jag har haft båda.

Rådet från mig är således att du söker en gammal Wingmaster om du vill ha Remington.<_<

Jag har även en god vän som är mycket förtjust i sin Winchester 1300. Där har jag själv ingen erfarenhet men kanske kan den vara intressant för dig att provsvinga?

Publicerat

Självklart skall du ha en pumphagel, för roligare skytte än så är svårt att uppnå!

(Hah! Rimmar gör man ju också... ;):);) )

870'n är enligt mig vinnaren i denna kamp och det är en sådan jag rekommenderar.  ^_^

Publicerat

I videon till Wheaterbyn så säger de att de lyckats få den att hålla upp till 6000 skott. Det är tre hagelssäsonger för mig. En 870 eller Win 1300 förväntar jag mig ska hålla nästintill det tiodubbla.

Publicerat
  • Författare

Upp till 6000 skott?? För en skjutgalning som mig så är ju det bara ca 30-40 besök på Trap banan! :wacko:

Det är ju ingenting! :blink:

Men det är klart för 2990:- kan man kanske inte vänta sig mer!

Börjar kännas som om Remington 870:in kommer allt närmare, fast jag ska nog provsvinga en Winchester också innan jag bestämmer mig.

Publicerat
I videon till Wheaterbyn så säger de att de lyckats få den att hålla upp till 6000 skott.

De fortsatte testerna tills den fungerade felfritt under mer än 6000 skott. Inte upp till.

Det är ju inte så att bössan ramlar isär vid ungefär 6000 skott. Visst saker kan gå sönder, även på en remmy eller winnie och då byter man ut den komponenten.

http://www.weatherby.com/product/shotguns/pump

Publicerat
De fortsatte testerna tills den fungerade felfritt under mer än 6000 skott. Inte upp till.

Det är ju inte så att bössan ramlar isär vid ungefär 6000 skott. Visst saker kan gå sönder, även på en remmy eller winnie och då byter man ut den komponenten.

http://www.weatherby.com/product/shotguns/pump

Men att ta 6000 skott som en siffra känns ju som att påstå att livslängden på en bil är minst 6000 mil. Självklart måste man byta stift vid 3000 och kamrem vid 10000 o.s.v....

Publicerat
Men att ta 6000 skott som en siffra känns ju som att påstå att livslängden på en bil är minst 6000 mil. Självklart måste man byta stift vid 3000 och kamrem vid 10000 o.s.v....

De de försöker säga är att den fungerade felfritt under mer än 6000 avfyrningar vilket kanske enligt amerikanska mått är grundliga tester. Inte någon garanti om livslängd.

Publicerat

Som stolt ägare till en Benelli Supernova så skriver jag gärna mer om den här under veckan, om intresse finns.

Snabbt kan jag säga att jag tycker det är en förträfflig bössa och jag läste alla test och forum inlägg jag kunde hitta.

Omdömet stod ganska snabbt klart, finare och bättre hagelpump verkar inte finnas.

Än så länge har jag inte sett några tecken på annat heller.

Jag har förvisso inte haft den i mer än styvt 4 månader, men jag har skjutit nästan 1300 plugg av varierande laddning och längd i den så här långt. Detta utan några som helst problem.

Som sagt, om intresse finns så fyller jag gärna på med mer under veckan.

Minst en hagelpump borde alla ha.

Publicerat
Som stolt ägare till en Benelli Supernova så skriver jag gärna mer om den här under veckan, om intresse finns.

Snabbt kan jag säga att jag tycker det är en förträfflig bössa och jag läste alla test och forum inlägg jag kunde hitta.

Omdömet stod ganska snabbt klart, finare och bättre hagelpump verkar inte finnas.

Än så länge har jag inte sett några tecken på annat heller.

Jag har förvisso inte haft den i mer än styvt 4 månader, men jag har skjutit nästan 1300 plugg av varierande laddning och längd i den så här långt. Detta utan några som helst problem.

Som sagt, om intresse finns så fyller jag gärna på med mer under veckan.

Minst en hagelpump borde alla ha.

Har ägt en nova och instämmer att det är en ruskigt fin konstruktion. Dock tycker jag den är tung och en supernova är nästan tredubbla priset jämfört med en pa-08.

Publicerat
Har ägt en nova och instämmer att det är en ruskigt fin konstruktion. Dock tycker jag den är tung och en supernova är nästan tredubbla priset jämfört med en pa-08.

Priset går ju inte att sopa under mattan, men andrahandsvärdet torde vara betydligt bättre hos en Benelli än en valfri turk-bössa?

Så skulle man tröttna, eller allmänt få bössbytar-feber så får du tillbaka mer på din nova/supernova.

Sen är det valfritt att stoppa pengarna där man känner att de passar bäst.

Vikten är också en faktor som definitivt spelar in, Supernovan är tung och då framförallt framtung.

Jag tyckte inte det var något jätte problem i början, men jag måste erkänna att efterhand som känslan att äga en ny bössa klingar av blir vikten mer framträdande. Jag skulle fortfarande inte påstå att vikten är extremt påfrestande men den gör sig påmind ibland som långa omgångar på Trap-banan eller under en lång jaktdag med mycket bärande.

Nu vet jag inte hur en PA-08 känns men billigare bössor brukar inte vara så värst bra balanserade heller, men just PA-08 kanske är lättare?

Nu är Supernovan knappast en optimal bössa till trap i vilket fall som helst, men det hindrar inte att man provar någon gång i mellan åt (pumpen är lite bättre än halvauton här, då man inte riskerar att ådra sig personen till höger om ens vrede pga konstant duckande för tomhylsor). Påfrestningen av att släpa runt bössan under de långa dagar i skog och mark kan delvis avhjälpas med en bra vadderad rem.

Man ska inte glömma att vikten ibland är till nytta som när man skjuter slug eller tyngre laddningar, då detta hjälper till att hålla nere bössan.

Publicerat

Ja, nova/supernova är tunga vapen, speciellt som du nämner framtunga. Men personligen tycker jag att när man närmar sig 7-9000 för en pump anser jag att det är för mycket. en pump är av simpel men pålitlig konstruktion och bör enligt mig inte kosta mer än 3-5000 kr. Annars kan man lika gärna köpa en automat om du frågar mig.

vad gäller andrahandsvärdet förlorade jag över 2000 kr på ett år vilket är mycket högt procentuellt sett.

Vad gäller vikten väger en pa-08 ca 2.9-3 kilo och en nova supernova ca 3.5 kilo. Det är en enorm skillnad. En supernova är garanterat bättre om du sitter still och svingar lite grann men ska den bäras då hade jag velat ha något lättare. Hade jag själv velat ha en automat i kal 20.

Publicerat
Ja, nova/supernova är tunga vapen, speciellt som du nämner framtunga. Men personligen tycker jag att när man närmar sig 7-9000 för en pump anser jag att det är för mycket. en pump är av simpel men pålitlig konstruktion och bör enligt mig inte kosta mer än 3-5000 kr. Annars kan man lika gärna köpa en automat om du frågar mig.

vad gäller andrahandsvärdet förlorade jag över 2000 kr på ett år vilket är mycket högt procentuellt sett.

Vad gäller vikten väger en pa-08 ca 2.9-3 kilo och en nova supernova ca 3.5 kilo. Det är en enorm skillnad. En supernova är garanterat bättre om du sitter still och svingar lite grann men ska den bäras då hade jag velat ha något lättare. Hade jag själv velat ha en automat i kal 20.

Tja, som sagt alla får stoppa pengarna där de tycker det passar. Den halvautomaten jag köpte kostade över 20k.

Men tycker man att de billiga turkbössorna är det man vill lägga sina pengar på så är det ju bara att köra, jag har valt Benelli.

Kom att tänka på det att Nova/Supernova kanske inte tingar SÅ högt andrahandsvärde ändå, priset gör väll att de halkar efter även i första och andra led.

Jag var inne och kollade på Weatherbys hemsida och såg viktskillnaden, som är markant. Det sticker jag inte under stolen med. Vikten var av stor roll när jag köpte min M2 som ett komplement till Supernovan, eller ja kanske blev att Supernovan är komplement till M2an, men ändå. M2an väger runt samma som PA-08 verkar göra och det är definitivt en märkbar skillnad.

Jag bortsåg även att skriva vad bössorna faktiskt ÄR bra till (istället för att skriva en massa om vad de inte är bra till)

Jag använder mina till sportingskytte och tävlingar samt småvilts jakt, två område de är utomordentligt roliga och bra verktyg. Det är med detta inte sagt att inte de flesta andra hagelbrakare av olika variant inte kommer sköta samma jobb, för det kommer de troligtvis. Men kommer de att göra det lika länge?

Sen viktigast av allt, ägandeglädje och förtroende i sina prylar är lika viktigt som subjektivt. Jag vet vart jag står i den frågan.

Publicerat
Tja, som sagt alla får stoppa pengarna där de tycker det passar. Den halvautomaten jag köpte kostade över 20k.

Men tycker man att de billiga turkbössorna är det man vill lägga sina pengar på så är det ju bara att köra, jag har valt Benelli.

Kom att tänka på det att Nova/Supernova kanske inte tingar SÅ högt andrahandsvärde ändå, priset gör väll att de halkar efter även i första och andra led.

Jag var inne och kollade på Weatherbys hemsida och såg viktskillnaden, som är markant. Det sticker jag inte under stolen med. Vikten var av stor roll när jag köpte min M2 som ett komplement till Supernovan, eller ja kanske blev att Supernovan är komplement till M2an, men ändå. M2an väger runt samma som PA-08 verkar göra och det är definitivt en märkbar skillnad.

Jag bortsåg även att skriva vad bössorna faktiskt ÄR bra till (istället för att skriva en massa om vad de inte är bra till)

Jag använder mina till sportingskytte och tävlingar samt småvilts jakt, två område de är utomordentligt roliga och bra verktyg. Det är med detta inte sagt att inte de flesta andra hagelbrakare av olika variant inte kommer sköta samma jobb, för det kommer de troligtvis. Men kommer de att göra det lika länge?

Sen viktigast av allt, ägandeglädje och förtroende i sina prylar är lika viktigt som subjektivt. Jag vet vart jag står i den frågan.

Förstår att du köper benelli, inte det jag menar. Jag kommer köpa en benelli M2 kal 20 som jag är kär i. Men just nu studerar jag och då får man nöja sig med en sketen 1100 eller en turk :rolleyes:. Vill du köpa kvalite är det enligt mig enbart benelli som gäller men då kostar det därefter. Sen att just nova/supernova är tunga är väl en iofs en annan sak.

Det jag menar är att jag tror att sa-08 eller pa-08 är sämre än annat i den prisklassen.

Ursäkta urspårningen, men hoppas du får ut något av den...

Publicerat
Förstår att du köper benelli, inte det jag menar. Jag kommer köpa en benelli M2 kal 20 som jag är kär i. Men just nu studerar jag och då får man nöja sig med en sketen 1100 eller en turk :P. Vill du köpa kvalite är det enligt mig enbart benelli som gäller men då kostar det därefter. Sen att just nova/supernova är tunga är väl en iofs en annan sak.

Det jag menar är att jag tror att sa-08 eller pa-08 är sämre än annat i den prisklassen.

Ursäkta urspårningen, men hoppas du får ut något av den...

Jag är med dig hela vägen.

Men du menar väll att en SA-08 och PA-08 INTE är sämre än något annat i den prisklassen?

Som slutkläm så är det väll bara att slå till, känns bössan rätt och pengarna bränner i fickan så köp.

Se även till att köp ordentligt med ammunition, den går snabbt åt.

Publicerat
Jag är med dig hela vägen.

Men du menar väll att en SA-08 och PA-08 INTE är sämre än något annat i den prisklassen?

Som slutkläm så är det väll bara att slå till, känns bössan rätt och pengarna bränner i fickan så köp.

Se även till att köp ordentligt med ammunition, den går snabbt åt.

Inte jag som ska ha den men...

Jag tror inte det. Remingtons express är budget och inte vad de har varit. Men så är det ju med allt. Sen är det ju så att konstruktionen har funnits i evigheter och man vet att den funkar. Turkarna blir ju bättre o bättre på o göra bössor och en remmy står väl i mer än 4500 nu (inte säker). Folket i USA verkar vara nöjde med. Speciellt med halvauton..

Tycker den är ett bra budgetalternativ. Sen förespråkar jag begagnat i den prisklassen....