Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skyddsjakt med luftgevär på råttor/möss

Featured Replies

Publicerat

tjena!

Jag undrar om man får skjuta råttor/möss utan något särskilt tillstånd?

med ett luftgevär med kaliber 5,5 och minst 180m/s ?

Får man göra det året runt??

Publicerat

Prova att fråga våra representanter från SJF här på forumet; http://www.jaktsnack.se/index.php?showforum=104

Bättre svar än från dem är svårt att få.  :wacko:

P.s. Välkommen till forumet! D.s.

Publicerat
  • Författare

Tack Tack!

Dock har jag redan fått ett svar på frågan! ^_^

Tråden kan låsas. :rolleyes:

Publicerat

Det kan vara av intresse för andra som söker om detta ämne att vi får ett svar även i tråden.

Mvh John

Publicerat

Under förutsättningen att du har luftgeväret på licens för jakt så är det okej

Publicerat

Räknas väl som en klass 4-studsare om jag fattat rätt. Samma regler och samma vilt i så fall.

Publicerat

Skyddsjakt med luftgevär medges av naturvårdsverket.

Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera/deformeras. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§

Skyddsjakt = "på annans uppdrag" efter ett begränsat antal arter: Råttor, mullvad, sork, möss, stadsduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv.

Man söker således "skyddsjaktlicens" på det aktuella luftvapnet hos polisen. Det förutsätter även att man skyddsjagar på annans uppdrag så ett intyg från uppdragsgivaren ska medfölja ansökan.

Publicerat
Skyddsjakt med luftgevär medges av naturvårdsverket.

Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera/deformeras. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§

Skyddsjakt = "på annans uppdrag" efter ett begränsat antal arter: Råttor, mullvad, sork, möss, stadsduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv.

Man söker således "skyddsjaktlicens" på det aktuella luftvapnet hos polisen. Det förutsätter även att man skyddsjagar på annans uppdrag så ett intyg från uppdragsgivaren ska medfölja ansökan.

Verkar som detta lagrum är specialtillverkat för kommunala skyddsjägare i stadsmiljö.

Hade dock för mig att luftvapen också kunde klassas som klass 4 om de uppfyller vissa (svåruppnåliga) krav.

Publicerat
Hade dock för mig att luftvapen också kunde klassas som klass 4 om de uppfyller vissa (svåruppnåliga) krav.

Visst är det så, >150J vid pipans mynning gäller då... det finns inte så måna luftbössor som klarar det men Quackenbush är dock en tillverkare som klarar biffen...

• 1 month later...
Publicerat

Samma krav som för övriga klass 4: 150 J. Dessutom krävs expanderande projektiler, något som krutvapen slipper.

Jag har ett 9mm luftgevär som klarar kraven.....Kulorna är ungefär dubbelt så dyra som 22LR. ;)

<-Se min avatar.