Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kalv eftersök 2010-11-06

Featured Replies

Publicerat

Fick en kalv påskjuten på min mark igår. Skytten sköt tre skott på 60m håll, men kon med de 2 kalvarna forsatte ;)

Nu hör det till saken att några i mitt lag tillhör gamla "stammen" som alltid ska kolla skottplats själv, vilket jag inte tycker är rätt. Så det var bara att säga som det var att ingen går dit förrän jag har varit dit med hunden och kollat. Får till svar att ja vill du prova och träna hunden så kan du väl göra det :lol:

Började att kolla skottplats nr1 och hittar inget av värde forsätter sakta mot nr2, och då stannar hunden vid en grästuva och tuggar på nått. In med fingrarna i truten och får ut en broskbit på ca 1cm2. Andra skottet hade skytten skjutit mot huvudet :blink:

Tredje skottplatsen hittade jag kul nerslaget och där hade han skjutit under älgen. Alltså en trolig träff i huvudet nån stans.

Sätter på linan och börjar spåra, efter 120m hittar jag första bloddropparna. Sen spårade vi 2km efter älgarna utan att hitta någonting, men spåret gick runt i ringar, passerade vårat spår 2 gånger. Men vi var så pass nära att vi hörde älgarna men såg dom aldrig. Var lite svårt att avgöra på spåret om båda kalvarna var med. Så jag bröt och gick tillbaka där blod dropparna var och provade igen.

Gick över hygget på samma ställe som första gången, men i skogen så vinklade hunden nu österut. Efter ytterligare 200m hittade jag en liten bloddroppe och spår efter bara en kalv. Skönt nu hade jag rätt spår. Efter ytterligare 800m hittar jag en lega i ett kärr, och bredvid den en stor pöl med skummigt slem samt lite blaskigt ljust blod. Efersom att kalven var så pigg att den orkade dra iväg så bröt jag där. Hade kanske kunnat släppt, men min wachtel började att bli trött. så det är bättre att ringa in en ståndhund.

Kommer dit ca en timme senare och släpper en jämte som drar iväg direkt, 10min senare ståndskall. Men det går lös hela tiden, så när det har gått över nästan hela marken får vi syn på att det är kon med kalven som hunde har fått tag i ;)

Vi kopplade hunden och bestämde för att hämta nya hundar.

2 timmar senare var på plats med nya fräscha hundar. Nu var klockan 19:20, dvs beck svart i skogen. På med pannlampor och ut till där legan och slemmat var. Släppte först en jämte tik som sökte runt lite, men vi släppte ganska omgående hanen också. Efter 3min dunkar hanen igång, kopplar tiken som då kom förbi oss och börjar smyga mot ståndet. När det var 120m kvar släppte vi även tiken. Tur hade vi att det stod still även fast tiken anslöt. Så efter 10min stånd kunde vi avlsuta lidandet.

Det visade sig att struphuvudet var av skjutet, därav den lilla broskbiten.

Skönt att ha hjälpsamma jaktgrannar som är lika envis som en själv.

Riktigt glad att min jycke börjar fungera skapligt :wacko:

Men alla hundar som vi använde oss av var kanon bra i sitt arbete.

Publicerat

Hatten av för ett väl utfört arbete :wacko:

Publicerat

Snyggt jobbat!

Publicerat

Grattis till ett lyckat eftersök!

Apropo Er palaver om Do,s and don't,s vid påskjutet, så ska väl inte Ni bråka om det. Ni har väl en jaktledare som med bestämd stämma kan säga om och vem ska bryta pass och påbörja skottplatsundersökning och ev. eftersök.

Mvh/

Publicerat

Skönt när det löser sig! Vems hundar hade ni?

Publicerat

bra skrivet o bra jobbat med eftersöket bra att du stod på dig .här ser man att tjurighet o inte ge upp eftersök ger resultat..

//peter

Publicerat

Lyfter på hatten för ett bra jobb.

Lasse

Publicerat

Bra jobbat!

Envishet ger ofta resultat.

Publicerat

Bra jobbat, skönt att det löste sig.

Publicerat

Bra jobbat! :P Skönt att ni hittade kalven tillslut! ;)