Publicerat November 7, 201015 yr Hejåhå Grubblerierna fortsätter. Jag har ju bestämt mig för att min trashbössa (Svärfars gamla 30-06 m98 )ska få stanna ett tag till med ny stock. Jag kan dock inte släppa tanken på en lite roligare (läs grövre) kaliber. Jag har spånat på 458 winmag men då måste det justeras magasin och matning, stötbotten i slutstycket fräsas upp och troligtvis härdas om. Magasinet kommer sedan inte att rymma mer än 3 skott. Inte för att jag i min vildaste fantasi kan föreställa mig att man behöver mer än ett Men då blir det så mycket arbete att det är billigare att köpa en färdig 458. Då kommer ju alternativen med kalibrar som utgår från 30-06. Om man bara neckar upp en 30-06hylsa så behåller man ju magasinkapaciteten och jag antar att matningen knappast blir ett problem heller, bara att skruva i en ny pipa och köra. 338kulor ska ju ha bra SD om det nu betyder någonting, men om jag nu pipar om så är lite av iden att ha möjligheten till träning gärna på lite längre håll. 30-06pipan är så tunn att värmespridning blir ett problem redan efter ett par skott. med en ny lite bättre pipa kan jag ligga och mysa med bössan på 300metersvallen också. 338-06 innebär ju också mindre utvidgning av hylsorna är 35 Whelen. Enligt Ladeboken så får man i 35Whelen upp en 250Gr Oryx upp i samma fart som en 200Gr i 30-06, lite märkligt med samma hylsvolym, men likafullt rätt häftigt. Nå, vad har ni för erfarenheter/synpunkter på dessa 2 kalibrar? Är det så lätt att man bara kan byta pipa rakt av och magasin och matning funkar?
Publicerat November 7, 201015 yr Enligt Ladeboken så får man i 35Whelen upp en 250Gr Oryx upp i samma fart som en 200Gr i 30-06, lite märkligt med samma hylsvolym, men likafullt rätt häftigt. F = p * A, dvs med ökad area och bibehållet tryck så ökar kraften som trycker kulan framåt. Samma princip som på en grävmaskin faktiskt - all hydraulik "pressar" åt det håll där det behövs mest kraft (kolla på en grävmaskinsarm så ser du att kolvar lyfter huvudarmen, kolv pressar "skoparmen" mot hytten, och en annan kolv pressar skopan mot hytten). Arean som "drar tillbaka" kolven är mindre eftersom kolven i sig tar en del av den tillgängliga arean. Robban M och jag har funderat en del på just 338-06 och 35 Whelen på sistone. Bägge har sina nack- och fördelar. Vill man "lyxa till det" kan man göra AI av dem när man ändå håller på Jag har ingen praktisk erfarenhet av slika ompipningar, men jag skulle tro att bägge matar bra ur "30-06-magasin". AI-varianterna är möjligtvis lite kinkigare att få att mata. Kanske.
Publicerat November 7, 201015 yr Författare Att det har med arean hade jag inte tänkt på men det är väl logiskt, jag trodde det hade med kortare anliggningsytor mot pipan då kulan i mindre kaliber blir längre. Det är väldigt frestande att göra om den gamla sunkbössan till en riktigt välskjutande bössa i lite grövre kaliber som funkar bra ut mot 200 meter utan att behöva ta i så man kräks (typ 375RUM)
Publicerat November 8, 201015 yr Hej Jag har vart och är fortfarande inne på att pipa om min 30-06:a till 338-06. Har gjort några blindpluggar med både 200&225 grains kulor och provmatat dom så långt det nu går i min bössa och några matningsproblem finns inte. Min gammbössa är en Brno ZG47 som är arvegods som jag tänkte snickra vidare på. Jag tror att det blir en smutt älgpang av den. Mvh Jocke
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Som jag resonerar nu så lutar det år 338-06, just för att vara säker på att kunna använda alla hylsor jag har. Men jag får väl fundera mer medan jag sparar pengar til pipbytet.
Publicerat November 8, 201015 yr jag gillar idén med en 338-06, det känns mer som att det var så kalibern borde ha sett ut, iofs kan man "go european" o köra med en 8 mm-06 men det kanske känns som en för klen uppgradering? /Christian
Publicerat November 8, 201015 yr 8-06 är nog ingen dum kaliber men en sån gör man nog om man har en 8x57 i skåpet till övers. Ny pipa hade jag valt 338:an eller whelen då det blir lite mer knuff i dom.
Publicerat November 8, 201015 yr om man inte läser din rad "grövre" så kan kanske en 25-06 vara kul? där sular man iväg en kula med rätt bra fart och den duger för 300-vallen.
Publicerat November 8, 201015 yr Författare om man inte läser din rad "grövre" så kan kanske en 25-06 vara kul? där sular man iväg en kula med rätt bra fart och den duger för 300-vallen. Ja men det har jag ju en 6,5a till, nu vill jag ha en som sitter som en smäck i jakttornet till älg och gris. Evt banskytte blir en bonus om den skjuter bra.
Publicerat November 8, 201015 yr Ännu bättre här då...338-06 AI Förutsätter ju att man känner någon som har en 30-06 AI rivare och en throater eller hur? samt att denna person även kan klippa till o göra lite verktyg som passar. /Christian
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Ännu bättre här då...338-06 AI Kikat lite på den men inte hunnit läsa på så mycket, är det bara att forma om 30-06hylsor till AI också? Hela grejen var ju att det ska fungera utan att fräsa upp stötbotten i slutstycket eller behöva strula med matningen.
Publicerat November 8, 201015 yr Ja men det har jag ju en 6,5a till, nu vill jag ha en som sitter som en smäck i jakttornet till älg och gris. Evt banskytte blir en bonus om den skjuter bra. 8x64 eller 8x68 då?
Publicerat November 8, 201015 yr Förutsätter ju att man känner någon som har en 30-06 AI rivare och en throater eller hur? samt att denna person även kan klippa till o göra lite verktyg som passar. /Christian He he, en 338-06 AI brotch ligger HÖGT på min vill-ha-lista. Dock åker den inte med nu när jag skall beställa för det finns inget ekonomiskt utrymme för stunden men sen så... Det står på PTG's hemsida att "If it's not listed we can make it! We have 22,000 prints on file." så att få en brotch istället för två är nog inga problem. Markus! Så vitt jag vet så är det bara att necka upp hylsorna, ladda och panga på. Hylsorna formar sig i patronläget stötbotten är ju densamma så du slipper onödigt meckande där och hylsor finns det i överflöd.
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Det låter ju spännande Robban, vad pratar vi för pengar för en brotch?
Publicerat November 8, 201015 yr Det låter ju spännande Robban, vad pratar vi för pengar för en brotch? Typ $138 plus frakt. I och med att AI varianten inte står listad så kan den kosta lite mer men ändå...