Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När börjar ni med stödutfodring

Featured Replies

Publicerat

En liten fundering, under hela min jaktliga karriär har folk påratat om hur viktigt det är att börja med stödutfodring i tid.

När är i tid?

Jag har dock knappt sett en ända börja innan snön ligger djup ;)

Idag öppnade jag första ensilagebalen, helt egen produktion ( förutom allt maskinarbete, men det är hemodlat :P )

Jag har bara startat på en foderplats för att se om Rådjuren går dit o äter, ingen mening med att slänga upp tre balar om det bara blir liggande o förstört.

//

Publicerat

Bra frågeställning!

Vi hade tänkt att stödutfodra för första gången denna vinter. Då man är helt novis så vore det super med tips om vad för sorts mat som är bäst för rådjuren. Räcker det med att skicka ut ngra halmbalar? Jag kanske kan få tag i vissa frukt/grönsaksrester från en kontakt på Coop, det borde väl också vara smaskens?

Publicerat

Det beror på kylan, snödjupet, hur mycket skare det är osv.

Generellt börjar jag i slutet på December månad då jakten är slut på dem så inte vissa individer får för sig att skjuta dem på foderplatserna vi har.

Värsta tiden för rådjuren är efter jul. Då brukar snön komma och de har under en tid haft dåligt med mat.

Vill inte "skämma" bort dem med utfodring för tidigt.

De ska bara få hjälp när de verkligen behöver det är min filosofi. De ska inte vänjas att helt lita till foderplatser, de måste själva i början söka sin mat helt enkelt.

Rätt eller fel, ingen aning men min filosofi.

Jag kör med 50/50 renfor/havrekross

Publicerat

Glömde!

Observera att när djuren vant sig vid att ära kvistar, bark och annat så är det inte så bra att ge dem för kraftigt foder. Ensilage ska visst vara riktigt dåligt att ge dem har jag hört flera säga. Hur det är med frukt vet jag inte.

Vi har då kört på renfor och det har fungerat bra, men kostar en del.

Publicerat

Men verkar vara många som kör med ensilage balar däremot ska man inte ge rent hö, dock så har jag gjort det någon gång och kan säga att de bara var hararna som åt men då hade vi annan utfodring inte långt där ifrån som rådjuren gillade.

Publicerat

Hej

Jag är tämligen övertygad om att det där med att det är farligt att utfodra om man inte börjat i tid skall tas med en nypa salt.

Sedan kan man väl ha ett visst mått av sunt förnuft ändå och inte lägga ut oändliga mängder av det värsta man kan hitta på en gång.

Vi fodrar en hel del med ensilage och havre. Men rådjuren brukar vara sparsmakade fram tills snön kommit. Så innan dess är det sällan det blir något matat. Tanken är att vi skall lägga ut lite sparsamt på en fast foderplats. När vi ser att de går hårt på denna lägger vi ut på fler ställen. Så är i alla fall tanken. Har väl inte alltid blivit exakt så...

Denna första foderplats är det jaktförbud på. De övriga brukar inte komma igång förrän senare så det brukar inte vara något problem.

Publicerat
  • Författare

Vi har åxå börjat att fodra runt första snön, många ggr tack vara att man kommer på det då :huh:

Nu får vi se hur det funkar med den första foderplatsen med ensilage.

Sockerbetorna ville jag dock lägga ut tidigare eftersom det verkar som djuren måste vänja sig vid att de ligger där innan det börjat käkas av dom.

//

Publicerat

Vi utfodrar året om på våra foderplatser så ökar vi bara given ju kallare det blir...

/Håkan H

Publicerat

Hur mycket går det åt hos er? Vad betalat ni för havre eller havrekross dom som matar med det.

Publicerat
Hur mycket går det åt hos er? Vad betalat ni för havre eller havrekross dom som matar med det.

Vi lägger ca 1ton vete per foderplats

/Håkan H

Publicerat
En liten fundering, under hela min jaktliga karriär har folk påratat om hur viktigt det är att börja med stödutfodring i tid.

När är i tid?

Jag har dock knappt sett en ända börja innan snön ligger djup :D

Idag öppnade jag första ensilagebalen, helt egen produktion ( förutom allt maskinarbete, men det är hemodlat B) )

Jag har bara startat på en foderplats för att se om Rådjuren går dit o äter, ingen mening med att slänga upp tre balar om det bara blir liggande o förstört.

//

Jag vill inte dissa dig skuris men det är alldeles för tidigt att ställa ut en hel bal. Den kommer mögla och bli oätlig. Om man nu vill börja tidigt så hör med någon bonde som har ensilage och lägg ut små portioner. Att man skall börja tidigt att stöd utfodra gäller väl bara om man utfodrar med hö. Mitt tips spar på ensilaget och din ork tills det verkligen behövs. Kom ihåg mars/april när man plöjde snö och utfodrade det stackars vilt som fanns kvar :P . Mvh Mattis.

Publicerat

Vi kör med sockerbetor nu på hösten och sen börjar vi med ensilage när snön kommer :P

Publicerat
  • Författare
Jag vill inte dissa dig skuris men det är alldeles för tidigt att ställa ut en hel bal. Den kommer mögla och bli oätlig. Om man nu vill börja tidigt så hör med någon bonde som har ensilage och lägg ut små portioner. Att man skall börja tidigt att stöd utfodra gäller väl bara om man utfodrar med hö. Mitt tips spar på ensilaget och din ork tills det verkligen behövs. Kom ihåg mars/april när man plöjde snö och utfodrade det stackars vilt som fanns kvar :P . Mvh Mattis.

Ingen fara Mattis, hela meningen med tråden var att få input på olika sätt att tänka och agera :D

Nu ska ju snön tydligen vräka ner här det närmsta dygnet så jag kanske är helt rätt ute i tid ändå.

Jag har iofs tänkt att flytta ut delar av balen till de olika foderplatserna så att allt inte ligger på ett ställe o förstörs.

Något som jag har märkt funkar bättre en nästan allt är ensilage från Landtbrukarns silotorn, satan vad Rådjuren gillar det.

Tyvärr är det mycket jobb med att pytsa ut det.

//

Publicerat

Vi ska börja med det nu i november, det är lika bra och börja i tid så dom vet var det finns mat.

• 1 month later...
Publicerat

ska lägga ut lite morötter och ensilage nu i veckan. tänkte sätta ut en saltsten också, men är de en bra idé att göra de nu när de kan vara svårt att få tag på vatten för djuren? (tänker förstås på kylan) de kanske inte är nån fara?

Publicerat

Var ut en sväng idag, och satte upp en mineralsten, fällde 20-talet aspar, och spårade vid dessa och resten av täktkanterna, så att det blir lättare för främst rå att gå där och beta av lövet.

Publicerat

har hållt på att utfodra ett tag redan, började redan i första snön. har fällt ett par aspar och hällt ut ett ca 60 kg havre i skogen med lite höbalar på vissa ställen. och snart dax att fylla på dom

Publicerat

Jag var ute o tittade till våra baler o fyllde på våra foder automater, då fick jag se nåra

stora spår som ledde fram till en bal och sen så vart det ett jätte hopp upp på balen

det var lokatten som vart på besök....den balen står tyvärr för nära skogen o kommer att

flyttas innan rådjuren hittar den.

mvh christer

• 8 months later...
Publicerat

Om man tippar ut ett lass betor på en skapligt torr men ej täckt plats, hur länge kan man förvänta sig att den är ätbar för det vilda.

(Är det kanske en fördel att dra en press över delar av högen?)

Publicerat

Varför inte lägga ut lite åt gången?

Publicerat

Varför inte lägga ut lite åt gången?

Problemet med betor är att det är skrymmande, skall det vara någon vinst med att inte lagra på åteln så skall man ha ett utrymme som är frostfritt. Bönderna frostskyddar betstukorna med halm, men då skall man komma ihåg att detta handlar om avsalu för humankonsumtion med höga krav. Inget händer med betorna innan det fryser rejält, då startar en process som gör dom smakligare. Är det sedan bara en normal vinter så händer inget negativt förens vårvärmen då dom förstås ruttnar. Med potatis är det lite annorlunda, dom har kortare liggtid även under vintern.

Själv så börjar jag utfodringen med ensilage när vi börjar få återkommande nattfroster, vanligtvis i början av november.

Publicerat

Ja precis, 13ton är inget jag vill bära ned och upp ur källaren direkt, även om jag hade plats där...

Men det verkar ju som att betorna håller betydligt bättre än mycket annat som ligger ute fritt så länge det är kallt.