Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är vi ute på djupt vatten angående grunnt vatten...

Featured Replies

Publicerat

Med tanke på avslutningen av tråden " http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=9048&hl= "

Så skulle jag vilja veta om förbundet har någon rekomendation kring vad som är grunnt vatten?

Vore väldigt trevligt om det kommer med någon kommentar kring dyk vs simänder.

// Henrik

Publicerat

Undrar om det inte finns någon gammal tråd i ämnet?

Nåväl, vi brukar använda en gräns på 6 meters djup vid vår rådgivning. Det är den gräns man använder för definition av "våtmark". Nu finns det fler definitioner och inga som helst rättsfall att stödja sig på så ni får ta det för vad det är...

Publicerat
  • Författare
Undrar om det inte finns någon gammal tråd i ämnet?

Nåväl, vi brukar använda en gräns på 6 meters djup vid vår rådgivning. Det är den gräns man använder för definition av "våtmark". Nu finns det fler definitioner och inga som helst rättsfall att stödja sig på så ni får ta det för vad det är...

Tackar.

Självklart tar jag svaret för vad det är. Det var ju en rekomendation av en tolkning jag frågade efter. Har full förståelse för att man inte kan ge ett 100%igt svar innan det blivit prövat. Men skulle man använda blyhagel över en vik som är ca 4m djup så lär ju den här rekomendationen fungera som en "försvårande omständighet". Eller rättare sagt. Det finns säkert en tanke bakom den här rekomendationen och den fakta som ligger bakom lär vara försvårande.

Jag tolkar detta som att man anser att dykänderna stoppar i sig grus de med. För simänderna når väl knappast det djupet. Eller är jag ute och cyklar nu?

MVH // Henrik

Publicerat

Njaä, jag är inte säker på att det ligger särskilt mycket biologiska fakta angående änders gruskonsumtion bakom rekommendationen. Jag tror det är mer en praktiskt rekommendation tagen utifrån definitionen av "våtmark" då vi måste ha något enkelt att kommunicera. Vi får säkert några hundra frågor i detta ämne varje år och att då i samtliga fall svara "Det beror på..." håller liksom inte. Alla vill ha en absolut gräns och vi brukar sätta den vid 6 meter.

Ska man bena ut det hela så avtar antagligen gruskonsumtionen mer eller mindre linjärt med ökande djup, det finns säkert änder som plockat grus från 10 meter men majoriteten tas säkert på grundare vatten än 2 meter. Samtidigt torde du få svårt att i en ordinär vik skjuta alla hagel på endera > 6 meter eller bara på grundare vatten. En grynna där ute i havet skulle kunna ställa till det rejält...

Nu är tack och lov rättsapparaten sällan särskilt intresserade av att sätta dit folk som inte haft uppsåt. Så om du i god tro skjuter ut över en vik som nästan bara är djupare än 6 meter lär du gå fri.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.