Publicerat November 8, 201015 yr tjenare Jag är ny här på forumet och hoppas att ni kan svara och ge lite tips på min fråga. Det är så att jag har tagit jägarexamen och ska nu köpa min första hagelbössa. Men det är så att jag inte har en aning om vad jag ska ha för någon , det finns ju en mängd olika. Det enda jag vet är att det ska vara en hagel bock i kaliber 12. budgeten är 8000 - 10 000 men gärna billigare, gör inget om det är begagnat. så det skulle vara bra med lite tips om märken som är bra och dåliga och kanske något köp tips. Jag ska till kjells vapen i götene och kolla om någon vecka, så jag tänkte det kunde vara bra och vetta vad man ska kolla efter. Jag var inne på en jakt butik på nätet och kollade, vad dom ska för en ny bössa och såg då att en lincon inte var så där fruktansvärt dyr, men är det något att ha... tack på förhand mvh emil
Publicerat November 8, 201015 yr Grattis till examen och välkommen till forumet! Standard svaret är väll begagnade Beretta, SKB, Browning och Miroku i den prisklassen..Vraka och välj.
Publicerat November 8, 201015 yr Jag tog min jägarexamen förra sommaren och köpte en Lincoln för 3000, och jag är mycket nöjd, den skjuter bra och har inte direkt strulat. Den duger fint både på jakt och på skjutbanan och det är allt jag behöver!
Publicerat November 8, 201015 yr Finns mycket bra i ämnet om du söker här på forumet och grannkanalen robsoft.
Publicerat November 8, 201015 yr Grattis till examen och välkommen till forumet!Standard svaret är väll begagnade Beretta, SKB, Browning och Miroku i den prisklassen..Vraka och välj. Håller med ovanstående. En av dessa bössor får du pengarna tillbaka på när du har skjutit lite och vet mer exakt vad du vill ha. Köper du en lincoln får du bjuda på kaffe och muffins för att kanske lyckas övertala någon stackare att överta den.
Publicerat November 10, 201015 yr Jag köpte mig en beretta s680 som jag är helnöjd med för 11. Kan inte byta choker men absolut ingenting jag känner jag har behov av, den dräper det jag skjuter på så man kan väl inte klaga Satsa på något känt kvalitetsmärke på begagnatsidan skulle jag säga, då har du igen pengarna om du vill byta om något år igen förutsatt att du håller den i bra skick!
Publicerat November 11, 201015 yr Författare får tacka för svaren, får se vad jag skaffar mig. bara jag träffar med den så är ja glad
Publicerat November 11, 201015 yr får tacka för svaren, får se vad jag skaffar mig. bara jag träffar med den så är ja glad Oavsett märke ska du köpa en hagelbössa som passar dig. Vet alltför många som köper en "märkesbössa" enbart för märket och skjuter ganska dåligt när det går snabbt pga att bössan inte passar dom...
Publicerat November 11, 201015 yr Passar på nu att göra mitt första inlägg. Givetvis har jag följt aktiviteten här på forumet under en tid, men inte känt mig mogen för att träda in i rampljuset. men nu är det dags För att svara på frågan som Emil ställt tycker jag också att följande skall nämnas. För lite mer än ett år sedan stod jag i samma position som Emil, nämligen att jag nyligen tagit jägarexamen och skulle skaffa min första bössa. Jag frågade runt och precis som många här på forumet har konstaterat är den vanligaste rekommendationen Beretta, SKB etc. Jag talade också med en kompis som är en MYCKET erfaren jägare. Han har i flera år jagat med en Lincoln no2. Jag tänkte att om det funkar för honom så bör det funka även för mig. Mot bakgrund av detta skaffade jag också en Lincoln no 2 (betalade runt 3 000 kr) och jag måste säga att den skjuter som en klocka (och många gånger på skjutbanan så överträffar den glänsande berettor). De djur som har kommit i vägen för min Lincoln har vidare fått plikta med sitt liv. Jag känner givetvis till riskerna med en billig bössa; att man kan råka få ett måndagsexemplar och allt sånt. Men till syvende och sist handlar det om att hitta en bössa som dels passar ens kroppstyp, dels står i någorlunda paritet till den jakt man bedriver. Jagar man kråka en gång om året behöver man kanske inte den snofsigaste berettan. Skall man däremot tillbringa timmar på skjutbanan kan det vara värt att skaffa en dyrare bössa från början. Vet inte om någon blev klokare av detta. Knappast jag heller /R
Publicerat November 11, 201015 yr Jag är ju nybörjare jag med men skulle vilja slå ett slag för begagnat om man man vill ha en billig bössa att börja skjuta med. En begagnad SBS kan ju vara väldigt billig och säkert finns bockar av bra kvalitet med lågt pris också. Fördelen borde komma den dagen du upptäcker att du vill ha / behöver ett dyrare vapen eftersom ett ju redan tappat klart i värde. Dessutom finns det väl en risk att ett billigare nytillverkat inte tål lika många skott om det visar sig att du blir maxintresserad lerduveskytt (har jag hört).
Publicerat November 11, 201015 yr Passar oxå på att göra mitt första inlägg som ny på forumet. Jag köpte en begagnad Beretta som första bössa och hade den i ca 10 år utan problem men fick sedan en snilleblixt att byta Berettan mot en billigare Italiensk bössa med tillhörande kombi pipset. Gick åt pipan första säsongen med obrukabar bössa . Provade sedan Winchester 101 som funkade bra i några år men den tålde inte stålhagel. Har gått tillbaka till Beretta igen pga det är mkt bra kvalitet på dom och det finns otroligt många begagnade bössor hos handlare för ca 8-10 000:-. Tycker helt klart du ska satsa på Beretta! //Svenne
Publicerat November 13, 201015 yr Som redan sagts, köp för Guds skull begagnad kvalité än ett nytt no name lågprisspett..Själlösa importörsstämplade CNC-frästa mojänger gör ingen glad..
Publicerat November 14, 201015 yr Som redan sagts, köp för Guds skull begagnad kvalité än ett nytt no name lågprisspett..Själlösa importörsstämplade CNC-frästa mojänger gör ingen glad.. Amen! Visst kan man få tag på en Lincoln (?) som fungerar eller någon annan noname budgetfräst italienare/whatever.. Men! Säg att man köper en sunkbock, kommer aldrig att glömma de härliga Fias/Sabatti/Jaguar/Legend och alla konstiga namn de hade på den där förbannade skitbössan.. och så uppstår ljuv harmoni! Du träffar allt, bössan blir som en kroppsdel osv osv.. sen går den sönder för det kommer tveklöst att inträffa. Man blir så bitter för det går inte att få ordning på dem. Dessutom kommer haverierna betydligt mycket tidigare med dessa tingestar än om du köper något kvalitetsmärke. Satsar man på en begagnad Beretta/Browning/Miroku så håller bössan en livstid i princip och skulle den haverera, jo det händer faktiskt, så fixar närmsta vapenmeck bössan utan bekymmer. Jag upplevde detta med min Fabarmbock. Ingen av de otaliga bockar jag haft har passat så bra och därför är bössan slutskjuten nu i princip. Äldre Fabarm finns inga reservdelar till så den här hyggligt körd.. tänk om den varit en Beretta eller något annat kvalitetsmärke? Då hade det bara varit att serva och köra vidare som inget hade hänt. Sen är jag lite misstänksam mot Lincon.. är de inte förjävla lika bössorna som det står Gyttorp och Husqvarna på? Inte helt säker men jag vet att det finns en massa budgettillverkare som gör samma sunk men sätter olika namn på eländet.. Obra! Mvh!