Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Märklig trafikolycka med rådjur o lite annat från helgen..

Featured Replies

Publicerat

Påkört rådjur i morse, enl föraren så ligger det dött i vägkanten.

Åker ut i lågskor o jeans o bössa. Det hinner jag innan jobbet tänkte jag.

Hittar efter en del letande och även ringt upp föraren, platsen som va omarkerad..

Lite blinkersglas och annat plastglas låg på vägen så det bekräftar ju att det va rätt plats.

Inget rådjur fanns det dock där...

Ringde upp killen igen som sa att han vissserligen inte tog pulsen på det men av ute och tittade på djuret som låg helt stilla, inte minsta rörelse.

Ringer upp jakträttsinnehavaren som inte visste nått om någon hämtat ett dött rådjur.

Han höll det för otroligt att någon skulle sno djuret.

Va tvungen å böjra jobba men åkte ut direkt efter vid 14.00 med wachteln o lite bättre utrustad.

Tiken markerade varenda glasbit o snufsade runt på vägen men hittar inget spår därifrån.

Går flera vändor även med lös hund o sökte av kanterna.

Olycksplatsen ligger vid stora åkrar där "skogen" på varje sida vägen kommer in i en smal remsa o möter varandra med en 100m öppet emellan. mycket öppen mark runt om så där "ser" jag ju att inget ligger.

Låter sen tiken söka fritt åt bägge hållen i kilarna men inget hittar vi...

Jävligt märkligt...

Vägen är rätt liten men det passerar säkert en del som ska till jobb o sånt men troligen bara de som bor däråt.

Ingen väg där någon åker förbi långväga ifrån lixom..

Sen va det ju helgens galenskaper....

Ett lossat skott mot en löpande gris, öppna riktmedel o en 70m ut... av min som jag nu anser "blinde" bror...

Släppte på "tåget" som jagade den grisen i en sådär 5 timmar lite hit o dit i typ hela socknen o jag höll på att dö av o försöka hänga med..., stod givet rätt bra ibland men vi kom inte in, eller han inte fram utan att det gick loss.. gick sen över en 850ha stor sjö.... iofs inte mer än hundratalet meter där hon simmade över.

Bägge pejlarna, en snurrepejl o Astron la sen av strax efter att jag fick sista positionen där hon nått land på andra sidan.

Åkte runt o pejlade i nån timme o körde sen o köpte nya batterier till handenheterna men de hjälpte inte alls.

Mötte tiken på en grusväg några km bort, trött blöt o skitig men hon såg ändå rätt nöjd ut... Hon är faen inte redig...

Grisen är jag tämligen säker på att den va oskadd...

Söndag eftermiddag så skjuter samma "blinde" bror på en kalv... som går in till grannlaget.

Inget blod eller annat på våran sida.

Jag o grannlagets hundförare spårar sen ko o kalven i lite mer än 2 km utan att se något som tydde på träff.

Flera förhållskyttar utställda.

Löshund släpps som går ytterligare 1,5 km i löpan men får inte stopp på ko o kalven som vid kontroll fortfarande höll ihop.

Såg ut som om de va påväg hem dit där wachteln hittade dem innan de hamnade framför blindstyrets bössa...

Jo.. han har fått glasögon men glömde dem o sköt över öppna riktmedel som han gjort i hela sitt liv men har efter denna helgen verkligen insett att han måste ändra på den vanan framöver o köpa nått rödpunktsikte eller helt enkelt börja jaga med kikare på...

Publicerat

du verkar ha fullt upp i dina trakter ,, just detta med att markera plats verkar vara ett problem dom har ju skyldighet att markera -

plats, finns inget mer frusrerande när man ska leta reda på plats går en massa tid i onödan sen när man ska ringa nummer som -

man fått så är det upptaget hela tiden eller ingen som svarar. vad tror du rådjuret tagit vägen ingen egen teori?

//peter

Publicerat
  • Författare

Inte en aning om vart rådjuret tog vägen...

Såg förresten att de största bitarna splitter var bortplockade... satte nämnligen upp en bit rakt upp i kanten när jag va där i morse o det låg mer där då oxå...

Men inget "kastat" i diket utan någon har städat vägen verkar det som..

Försökte få dit någon annan e-sökare medans jag jobbade därför försökte jag "markera" bättre men de sket sig.

Vet att folk har plockat med sig rådjur de kört på o hare oxå.

En icke jagande polares nya brutta ringde o frågade hur man tar han om rådjur...

Va har du fått de från frågade jag o då sa hon att hon kört på det strax utanför tomten o det stendog o hon tog med det hem..

Jag sa då att man tar bara kniven o kör rakt in i buken o sprättar åt bägge hållen o tömmer ut... :P

:D

Men det är nog inte speciellt vanligt men kan nog förekomma...

Hur det blev med denna vet jag som sagt inte men nog är det märkligt..

Kan ett rådjur va så bortdomnat att det ser dött ut?

Hittade inget blod heller föresten.

Publicerat

Det där med att rådjur försvinner kan ju ha en naturlig förklaring, jag var ner till kompisen i Småland för lite rådjursjakt och grisvakande och vi for ner till en kille i halmstadstrakten för att vaka gris och det bekom sig som så att han har ett antal anställda av utlänsk härkomst som på morgonen när dom skulle ut o arbeta hittade ett påkört rådjur slängt det i kofferten på bilen och det låg där hela dagen sen när dom kom hem så blev det urtagning och festmåltid på kvällen, dom bjöd även in oss men vi skulle ju tyvärr ut på grisvak :P

Publicerat

Inte undra på att du har vältränade hundar, med sådana bröder. :P

Rådjuret har nog tagit taxi därifrån. :D Är säkert någon som varit hjälpsam och tagit hand om det.

Publicerat
  • Författare
Inte undra på att du har vältränade hundar, med sådana bröder. -_-

Inga kommentarer... ;);)

Publicerat
Inga kommentarer... ;)-_-

Är nog lugnast så... ;)

Publicerat

Rådjuret har säkert fått hjälp därifrån.

Sambon körde över ett rådjur för några år sen och då stannade en hjälpsam kille. Efter lite dividerande så lovade han att stanna kvar tills markägaren kom då sambon ringt Polisen. När hon kört iväg ser hon i backspegeln att killen öppnar bakluckan och hivar in rådjuret..... ;)