Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa valp

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Går i valpköpartankar och har fallit för wachtelhund. Då jag vet att det finns oändligt med kunskap på detta forum tänkte jag bara höra vad ni tycker om när det är lagom tid att hämta valpen? Någonstans mellan 8 och 12 veckor är ju brukligt, men vad tycker ni det finns för för- och nackdelar med att hämta tidigt resp. sent? Finns det risk att valpen blir alldeles för självständig om den hämtas 12 veckor gammal?

Tacksam för svar!

Publicerat

En hundvalp är oftast mest mottaglig för yttre stimuli och intryck från 6 till 12 veckor så man ska verkligen göra allt för att hämta sin valp precis på åttaveckorsdagen, då har man cirka 4 veckor på sig att lätt lära valpen sådant som sedan sitter hela livet. Förr var det brukligt att man tog sin valp vid 6 veckor men man kom på att valpen har så stort behov av sina syskon och sin mamma att den troligen skulle må bäst (som vilt levande hund) om den fick vara kvar i "flocken" till 12 veckor MEN kompromissen blev 8 veckor för man vill ge valpen så stor chans som möjligt at präglas på sin nya flock som möjligt utan att för den delen alldeles beröva valpen den viktiga tiden med sim mamma och syskon.

Publicerat

håller med qvarnhill att valpen ska få komma hem vid 8 veckor

Publicerat

Precis so fort som möjligt = 8 veckor.

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar! Har hört mig omkring lite överallt och det verkar finnas en hel del olika åsikter, precis som med mycket annat. Nu har vi i allafall bestämt oss för en valp som vi har tingat. Den hinner bli elva/tolv veckor innan vi kan hämta den pga att jag har lite mycket i skolan fram till någon vecka innan jul. Hoppas den blir vettig ändå! B)