Publicerat November 9, 201015 yr Tänkte vi kunde samla lite smarta ider om olika värme källor här i tråden. Vi har ju lite alternativ och hur vi använder dem, erfarenheter osv. Ved Pellets Briketter/kol El Sprit Gasol Fotogen ,,,,, osv.
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Jag tänkte börja med att fråga om nån har kaminen "Laxen" i sin koja. Och hur bra den är. Jag har en vagn /huggarkoja som vi säger. Som jag tänkte slänga ut gaskaminen och det övriga gas systemet ur. Och stoppa in en Laxen och elda med ved alternativt briketer. Vad tror ni ?
Publicerat November 10, 201015 yr Jag tänkte börja med att fråga om nån har kaminen "Laxen" i sin koja.Och hur bra den är. Jag har en vagn /huggarkoja som vi säger. Som jag tänkte slänga ut gaskaminen och det övriga gas systemet ur. Och stoppa in en Laxen och elda med ved alternativt briketer. Vad tror ni ? Vi kör enbart fotogenbrännare i avvittrade kojor. Fasta bränslen slamrar för mycket tycker gubbarna.
Publicerat November 10, 201015 yr Jag trillade över en sk "varmvind" som är någon typ av diselbrännare, som ska vara väldigt effektiv, nu ska jag bara hitta en koja att ställa den i.
Publicerat November 10, 201015 yr Jag tänkte börja med att fråga om nån har kaminen "Laxen" i sin koja.Och hur bra den är. Jag har en vagn /huggarkoja som vi säger. Som jag tänkte slänga ut gaskaminen och det övriga gas systemet ur. Och stoppa in en Laxen och elda med ved alternativt briketer. Vad tror ni ? Jag har en Laxen i min bastu... och den blir varm så det räcker..... Med en en vedkamin i ett litet utrymme, är det lätt att det blir.....VARMT..... så det gäller att elda med måtta, testa sig fram med antal klabbar och luftspjället.. men det är härligt med eldskenet från en lucka på glänt, knastret från lite granved, varför inte elda med lite tjärved, och sätta kaffepannan på spisplattan på kamin.... tälja lite torkat renkött.... ... ... sträcka ut sig på britsen..... och.... vila.....ögonen...en.....stund... ...zzz...ZZzz....zzzzzzzzzzzzzzzzzz
Publicerat November 10, 201015 yr Jag har en Laxen i min bastu... och den blir varm så det räcker.....Med en en vedkamin i ett litet utrymme, är det lätt att det blir.....VARMT..... så det gäller att elda med måtta, testa sig fram med antal klabbar och luftspjället.. men det är härligt med eldskenet från en lucka på glänt, knastret från lite granved, varför inte elda med lite tjärved, och sätta kaffepannan på spisplattan på kamin.... tälja lite torkat renkött.... ... ... sträcka ut sig på britsen..... och.... vila.....ögonen...en.....stund... ...zzz...ZZzz....zzzzzzzzzzzzzzzzzz Lämna bössan hemma och ta med en Whiskey, och tillsammans med ovanstående scenario så har man en perfekt lördagkväll, ev en god vän att dryfta världsproblem med också..
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Vi kör enbart fotogenbrännare i avvittrade kojor. Fasta bränslen slamrar för mycket tycker gubbarna. Jag har en sån och har testat den. Men när man känner lukten av fotogenet och börjar få lite tunga ögonlockar blir jag små rädd. Även fast det kanske bara är naturlig trötthet. Annars är de ack så effektiva. Jag har en Laxen i min bastu... och den blir varm så det räcker.....Med en en vedkamin i ett litet utrymme, är det lätt att det blir.....VARMT..... så det gäller att elda med måtta, testa sig fram med antal klabbar och luftspjället.. men det är härligt med eldskenet från en lucka på glänt, knastret från lite granved, varför inte elda med lite tjärved, och sätta kaffepannan på spisplattan på kamin.... tälja lite torkat renkött.... ... ... sträcka ut sig på britsen..... och.... vila.....ögonen...en.....stund... ...zzz...ZZzz....zzzzzzzzzzzzzzzzzz När det är -15 grader ute är det nog lättare att leva med värmen än kylan. Man kan ju elda upp värmen sen pyr elda med briketter.
Publicerat November 10, 201015 yr Jag kör med Heat Pal och den fungerar bra i mina kojor! Det är en T-spritbrännare som inte ger någon lukt. Finns en nackdel och det är att den avger ett visst ljussken, men det går att åtgärda med lite folie.
Publicerat November 10, 201015 yr Kör med el då vi vakar på kompisens gård i princip. Skönt slippa tänka på ventilation om man skulle ha nåt annat. Bara jacka i och ur
Publicerat November 10, 201015 yr Författare El har jag i rävkojan. Vid gården. Men i skogen blir det svårare med el i griskojan. Frontier ! Den där HeatPal blir det lukt/kvaft av dem ? Hur mycket klarar den värma upp ? Har nämligen en vagn som är som en liten husvagn.