Publicerat November 10, 201015 yr Nån som vet vart man kan köpa ett billigt luftvapen med kaliber 5,5 och minst 180m/s ?. har tröttnat på min 4,5:a , inköpt på jula.
Publicerat November 10, 201015 yr Finns det sådana? De angivna värdena är väl gränsen för licenspliktig så det du söker är som en hönas tänder, tillverkade, köpta och ägda före vad är det, 1991 så är det ok med ett slikt luftgevär, att omsätta ett sådant tarvar licens för köparen, det fåtal Webley Tracker som cirkulerar brukat kosta runt 4-5 000 kr med anledning av detta, jag kanske skulle ha låtit bli att sälja mitt. Jag önskar att jag kunde bistå med något mer påtagligt än detta men det kunde jag inte. /Christian
Publicerat November 10, 201015 yr Weihrauch HW50 och HW57 går original 175 m/s i 5.5mm utförande. Det är bara att skicka in en licensansökan och sedan är det bara att köpa bössan. Hade själv en licenspliktig HW förut med högre utgångshastighet men eftersom en CZ453 Varmint var billigare och roligare till min typ av skytte så blev det ändring i garderoben.
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Ursäkta trådkapningen Eftersom det verkar som flera på forumet jagar med luftvapen/pcp vapen så slänger jag ut en liten undran här. Vad gäller för jakt med luftvapen? Är det svårt att få licens? Tar det en plats i vapenskåpet om man skaffar licensen på det? Jag har tittat lite på Hatsan 125 i cal 5,5 och undrar om det finns någon som har eller har haft ett sådant och kan ge ett omdöme! Vad rekommenderas annars. Kan man likställa ett licensbelagt luftvapen med ett Salongsgevär i prestanda?
Publicerat Augusti 5, 201114 yr När det gäller licensfrågorna vet jag inte, men det är stor skillnad på effekt, om man med effekt menar anslagsenergi i ett luftgevär kontra 22lr. Som jag ser det så är enda vitsen med ett jaktluftgevär om man jobbar med mycket fågelbekämpning inne i sädesmagasin etc. alternativt har ett brinnande intresse av just luftgevär.
Publicerat Augusti 5, 201114 yr luftgevär i kaliber .22 är det 138 m/s som är gränsvärdet. kaliber 177 är det 199 m/s.
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Vad gäller för jakt med luftvapen? Är det svårt att få licens? Tar det en plats i vapenskåpet om man skaffar licensen på det? Vad rekommenderas annars. Kan man likställa ett licensbelagt luftvapen med ett Salongsgevär i prestanda? Du måste ha ett kvalificert behov eller något, kommunal skyddsjägare eller uppdrag från ett flertal gårdar att hålla efter duvor och annat inomhus. Går att fixa. Du söker en skyddsjaktslicens och den belastar inte den normala vapengarderoben. FX bössorna är väl ok, lite rappliga i mitt tycke. Min har tokhavererat nu med jättepunka på trycktuben. Prestandamässigt så går det inte att jämföra med 22lr. Hade någon sån illusion när jag skaffade mitt men fick grava problem att få ihjäl kajorna på byn. Man måste, precis som Marcus framhåller nedan, ha ett rätt kraftigt intresse! Och när man inser hur puligt det är så ruttnar nog många. Jag lurar på om man inte ska försöka skaffa ett enkelt Webbly brytvapen, allt joller med trycktuber och omladdningar och skit verkar mest gå sönder. Men ett fungerande Fx inomhus är verkligen effektivt som fan! Mvh!
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Du måste ha ett kvalificert behov eller något, kommunal skyddsjägare eller uppdrag från ett flertal gårdar att hålla efter duvor och annat inomhus. Går att fixa. Du söker en skyddsjaktslicens och den belastar inte den normala vapengarderoben. FX bössorna är väl ok, lite rappliga i mitt tycke. Min har tokhavererat nu med jättepunka på trycktuben. Prestandamässigt så går det inte att jämföra med 22lr. Hade någon sån illusion när jag skaffade mitt men fick grava problem att få ihjäl kajorna på byn. Man måste, precis som Marcus framhåller nedan, ha ett rätt kraftigt intresse! Och när man inser hur puligt det är så ruttnar nog många. Jag lurar på om man inte ska försöka skaffa ett enkelt Webbly brytvapen, allt joller med trycktuber och omladdningar och skit verkar mest gå sönder. Men ett fungerande Fx inomhus är verkligen effektivt som fan! Mvh! Vad hade du för prestanda på FX puffran (före punkan ) Eftersom den inte knep kajorna? Vill minnas att de stöp för betydligt mindre i ungdomens jaktgillen Vad får man skjuta för djur med ett Licensbelagt luftvapen? i Svedala alltså! Tittade lite på You tube och där vart de inte riktigt kloka i vanlig ordning cal 9mm luftgevär för att fälla diverse Hjortdjur m,m det värsta exemplaret gevär som jag hittade hade en 20mm bula Koreanerna gillar tydligen inte krutdrivna gevär
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Vad hade du för prestanda på FX puffran (före punkan ) Eftersom den inte knep kajorna? Vill minnas att de stöp för betydligt mindre i ungdomens jaktgillen Vad får man skjuta för djur med ett Licensbelagt luftvapen? i Svedala alltså! Tittade lite på You tube och där vart de inte riktigt kloka i vanlig ordning cal 9mm luftgevär för att fälla diverse Hjortdjur m,m det värsta exemplaret gevär som jag hittade hade en 20mm bula Koreanerna gillar tydligen inte krutdrivna gevär Ja du, det är inte brist på prestanda som gör bössan småkass utan precis tvärtom. Man skjuter igenom kajorna utan att kulan lämnar någon som helst energi i dem vilket då får till följd att de flyger iväg en bit innan de upptäcker att de är dödligt träffade. Askul i ett samhälle kan jag meddela...NOT! Började på 270 m/s på bössan men insåg att jag fick en helvetes massa hundjobb för att återfinna fåglarna. Sen vred jag ned till 180 m/s och då gick det väl marginellt bättre men då fick jag i stället en uslare kulbana. Ungdomens luftgevär var mer potenta, inte samma hastighet och enbart plattnosade diabolkulor slår ihjäl bäst. Fx magasin är inte roliga att ladda med plattnosar, går knappt, så man använder rundnosade med någon liten meningslös hålspets. Sen så ska Fx ha typ Matchtryck men det gäller inte min bössa, skruvat på de två skruvarna som FAN och försökt justera men icke. Trycket är uselt och jag upplever att det försämrar skyttet avsevärt, man hinner vingla ur målet medan man försöker avfyra bössan. Detta fungerar inomhus där man får fler chanser på samma fågel osv men vinglet leder ofelbart till massa hundjobb inne på tomter och annat när man skjuter i byn. Dock. Bössjäveln är, när den fungerar, helt outstanding när det gäller skytte inomhus så jag lurar på att ge Fx en chans till och då satsa på en Royal kal 5,5. Men det förutsätter att de fått ordning på rapplet. Har tex fått något slags obegripligt haveri i omladdningen på min bössa. Något nöp fast magasinet så det inte gick att ta väck. Vad som hänt vet jag inte men det kostade 5-600 att få bössan hel igen. De sista två gångerna jag skjutit så har jag känt att samma grej är på G att hända igen dvs att magasinet fastnar trots att jag frigjort det. Nackdelen med Royalen är såvitt jag fattat att den konfigureras för herrejösses fart i licensbelagt utförande. Det innebär att man sular igenom duvor och plåttak vid skytte inomhus. Så jag måste få den tunad till runt 200 m/s för att det ska fungera. Mvh!
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Ok! Så en brytbössa eller liknande kan vara att föredra då? För att kunna ta till plattnosad hammarskalle menar jag. Det gör ju inget för det är väl den vanligaste ammunitionen i handeln om jag inte minns helt galet Kan nog tänkas bli en Hatsan 125 eller snarlikt. Var det inte du Hippen som plockade en skabbis med din FX? Vad hade du för kräm i den då? Mvh
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Skabbisen mulades m JBS Rundnos på ca 40 m och hastigheten var 270 m/s Flycktsträcka 35 cm lodrätt ned! Som sagt kraften finns tveklöst och däri ligger problemet. Om man inte ska skjuta hejdlöst mycket så tror jag ett vanligt brytvapen av ok kvalité fungerar utmärkt. Men har man ngr hundra kajor i en lösdrift så är det rätt smutt med ett fungerande Fx, det är liksom hemmaplan för dessa bössor. Kända korta avstånd och nada vind. Mvh!
Publicerat Augusti 11, 201114 yr Vad får man skjuta för djur med ett Licensbelagt luftvapen? i Svedala alltså! Ger det 150 J så är det klass 4... Annars är det bara skyddsjakt som gäller och då är väl stadsduva det största man får skjuta.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Skabbisen mulades m JBS Rundnos på ca 40 m och hastigheten var 270 m/s Flycktsträcka 35 cm lodrätt ned! Som sagt kraften finns tveklöst och däri ligger problemet. Om man inte ska skjuta hejdlöst mycket så tror jag ett vanligt brytvapen av ok kvalité fungerar utmärkt. Men har man ngr hundra kajor i en lösdrift så är det rätt smutt med ett fungerande Fx, det är liksom hemmaplan för dessa bössor. Kända korta avstånd och nada vind. Mvh! Han gav upp direkt mao
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Ger det 150 J så är det klass 4... Annars är det bara skyddsjakt som gäller och då är väl stadsduva det största man får skjuta. Ok! Tack för infon.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr ifall man vill ha riktiga pärkastare så finns det grovkalibriga luftbössor (7,62/.30", 9mm/.38", .45", .50") som klarar såväl klass 3 som 4. Jag har haft ett Stalker i 9 mm och kraften finns onekligen där, även om jag har svårt att se nåt praktiskt användningsområde då det small som en krutpang och hade kulbana som en basketboll. Därtill klarade det max 10 användbara skott på en fyllning... Exempel på vad man kan göra dött med en sådan: http://www.stormfront.org/forum/t510504/ -- Mats
Publicerat Augusti 13, 201114 yr ifall man vill ha riktiga pärkastare så finns det grovkalibriga luftbössor (7,62/.30", 9mm/.38", .45", .50") som klarar såväl klass 3 som 4. Jag har haft ett Stalker i 9 mm och kraften finns onekligen där, även om jag har svårt att se nåt praktiskt användningsområde då det small som en krutpang och hade kulbana som en basketboll. Därtill klarade det max 10 användbara skott på en fyllning... Exempel på vad man kan göra dött med en sådan: http://www.stormfront.org/forum/t510504/ -- Mats Ganska långt från barndomens sparvar eller hur
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Jag har tittat lite på Hatsan 125 i cal 5,5 och undrar om det finns någon som har eller har haft ett sådant och kan ge ett omdöme! Vad rekommenderas annars. Kan man likställa ett licensbelagt luftvapen med ett Salongsgevär i prestanda? Hatsan är världsmästare i marknadsföring. Lockar med massor modeller, utlovar svindlande hastigheter, ser "läckra" ut på bild...men .... Jag har skjutit med 3 st Hatsan 125 i kal 5,5. Samtliga med fp-fjäder monterad. Fullständigt värdelösa. Hoppar närmast ur händerna , utgångshastigheterna varierade mellan 110- 260 m/s med FX-kula....otroligt varaierande kvalla. Ett avtryck som katastrofalt dåligt. Kort sagt omöjliga att träffa nåt med. Mitt råd : glöm Hatsan 125. Lägg pengarna på ett Weihrauch-gevär istället. Modellerna 95 eller lillebror 50. Om du ska ha en fjäderbössa alltså. Då får du oerhört mycke bössa för slanten, vill du söka licens handlar du Vortek-tuningkit till dessa, så går de som om det vore gasfjäder i dem, fast de blir raskare. HW-bössorna har ett avtryck som helt suveräna. Alt 2 om du vill ha en kort smidig fjäderbössa , om du ska krypa omkring bland takstolar & elände , är ett BSA Lightning ett annat tips. Smäckrare & sötare fjäderpang får man leta efter. Här kan du bla kolla :http://www.progunner.eu/
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Hatsan är världsmästare i marknadsföring. Lockar med massor modeller, utlovar svindlande hastigheter, ser "läckra" ut på bild...men .... Jag har skjutit med 3 st Hatsan 125 i kal 5,5. Samtliga med fp-fjäder monterad. Fullständigt värdelösa. Hoppar närmast ur händerna , utgångshastigheterna varierade mellan 110- 260 m/s med FX-kula....otroligt varaierande kvalla. Ett avtryck som katastrofalt dåligt. Kort sagt omöjliga att träffa nåt med. Mitt råd : glöm Hatsan 125. Lägg pengarna på ett Weihrauch-gevär istället. Modellerna 95 eller lillebror 50. Om du ska ha en fjäderbössa alltså. Då får du oerhört mycke bössa för slanten, vill du söka licens handlar du Vortek-tuningkit till dessa, så går de som om det vore gasfjäder i dem, fast de blir raskare. HW-bössorna har ett avtryck som helt suveräna. Alt 2 om du vill ha en kort smidig fjäderbössa , om du ska krypa omkring bland takstolar & elände , är ett BSA Lightning ett annat tips. Smäckrare & sötare fjäderpang får man leta efter. Här kan du bla kolla :http://www.progunner.eu/ Tack för det! Jag var nära att beställa i helgen men beslöt att vänta lite! Det känns rätt bra efter ditt inlägg.