Publicerat November 10, 201015 yr efter lite velande bestämde jag och norrjägarn oss för att fara ut i snövädret och försöka få nått vilt på benen framför hans unga tyskterrier. vi var ute i skogen vid 13 tiden, för att öka chansen skulle vi dela på oss och trampa på olika områden för att spana av färska spår efter rådjur eller trampa upp någon hare. hinner bara gå 30 m från bilen så ser jag ett rävspår med ca 0,5cm snö i och med tanke på vädret borde den inte vara äldre än 1 timme max...ringer dit mats och hunden och börjar spåra den mot ett gryt vi känner till och visst har räven gått in=) blir första gången någonsin hunden går i gryt, tar ett tag innan han vågar sig in och vi tar pass runt grytet. hör efter några sekunder hur hunden börjar skälla nere och närverna är på helspänn.grytet är väldigt litet med 2 ingångar brevid varann i en gammal husgrund. efter ett tag börjar mats vifta med handen och peka att nånting kommer bakifrån,, tror han menar råbock då han visar något hornliknande på sig själv...innan jag fattar att det är räv han menar...vi började ana att räven hade en utgång vi missat längre bort, men just då ser jag genom lite täta granar en räv som jagar sork,,tack vare den hårda vinden och mjuka snön lyckas jag smyga mig inom håll med hagelbössan och fick mig en fin hanräv. utan halvstorm och massa snö hade detta nog inte lyckats men ibland ska man ha lite stolpe in=) hunden bjäbbade på fortfarande i grytet men räven hade nog stängt in sig i ett hörn och ville inte flytta sig,,,så han får leva till nästa gång=)