Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rapphöns

Featured Replies

Publicerat

Hur kommer det säg att det är så kort jakttid på Rapphöns?

Från 16 sep-31 okt, jämfört med Fasanen som det är 1 okt-31 Januari.

Vad grundar sig detta på?

Mvh

Mattias

Publicerat

Det här kan nog Fredrik bättre men det borde ha en del att göra med att rapphönan är en inhemsk (kan iofs diskuteras) art som minskat ordentligt medan fasanen är en införd art.

Publicerat
  • Författare
Det här kan nog Fredrik bättre men det borde ha en del att göra med att rapphönan är en inhemsk (kan iofs diskuteras) art som minskat ordentligt medan fasanen är en införd art.

Väntar på Fredriks svar, men om detta är förklaringen så är det ju helt sjukt. Om man skulle göra en undersökning på detta så skulle det inte förvåna mig om 80% utav de skjutna rapphönsen är utsatta.

Publicerat

Bakgrunden till detta vet jag inte... men det är intressant och jag skall kolla. Kan ta en stund dock. Gissar att det hela delvis beror på hur man brukar jaga de båda arterna, samt att rapphönan då mycket riktigt räknas som en inhemsk art och dessutom är rödlistad... vilket är en anledning att vi går mycket försiktigt fram när det gäller den. De spillror som finns kvar av den tidigare stammen är tveklöst skyddsvärda, och vintern är som bekant ett nålsöga för fälthönsen. Att jaga rapphöns vintertid tycker jag personligen vore direkt olämpligt; då skall de i lugn och ro få ta del av de viltvårdsåtgärder vi utfört för dem.

Att lyfta frågan om jakttid på rapphöns kan i mina ögon troligen bara sluta med en typ av förändring... eller i bästa fall ingen alls.

Publicerat
  • Författare
Bakgrunden till detta vet jag inte... men det är intressant och jag skall kolla. Kan ta en stund dock. Gissar att det hela delvis beror på hur man brukar jaga de båda arterna, samt att rapphönan då mycket riktigt räknas som en inhemsk art och dessutom är rödlistad... vilket är en anledning att vi går mycket försiktigt fram när det gäller den. De spillror som finns kvar av den tidigare stammen är tveklöst skyddsvärda, och vintern är som bekant ett nålsöga för fälthönsen. Att jaga rapphöns vintertid tycker jag personligen vore direkt olämpligt; då skall de i lugn och ro få ta del av de viltvårdsåtgärder vi utfört för dem.

Att lyfta frågan om jakttid på rapphöns kan i mina ögon troligen bara sluta med en typ av förändring... eller i bästa fall ingen alls.

Varför det? Kolla mängden Rapphöns som sätts ut årligen, skulle en fredning komma så skulle utsättningarna minska enormt.

Ta del av de viltvårdsåtgärder vi utfört för dem

:lol: Vad är det för viltvårdsåtgärder?? Då rapphönsen trivs bäst på stubben så blir det direkt svårt då större delen utav bönderna plöjer dem. Att få Rapphöns att gå till utfodringar är jäkligt svårt även om det i vissa fall går.

Problemet med minskningen ligger ju inte i jakten utan i jordbruket samt vintern.

Skulle inte vilja ha jakttid lika länge som fasanen, men iaf November ut.

Publicerat

Fredrik

Ursäkta om jag hamnar lite halvt OT.

Tror du att det skulle vara genomförbart (främst politiskt) att differentiera jakttider beroende på utförande/framgång med villtvårdsåtgärder. Bevisbördan/kostnaderna därför skulle i så fall på ett eller annat sätt kopplas till sökandet av utökad jakttid.

Jag är som du kanske vet stark anhängare av tesen att ju tydligare incitament det finns för den enskilde att utföra en viss åtgärd desto större chans att han utför den.

MVH // Henrik

Publicerat

Matte: Tänk på din argumentation en smula här... Och läs dagens DN.

Om vi knallar upp på Departementet och hävdar att vi ska ha längre jakttid på Rapphöns eftersom ändå 80% av dem är utsatta så är risken uppenbar att utsättningen förbjuds pronto. Hur kan vi garantera att de utsatta rapphönsen är av inhemsk typ? Fint, då slutar vi sätta ut, rapphönan blir tokfredad och vips så är vi helt utan jakt.

Att begära utökad jakttid på en rödlistad art med motivet att vi släpper ut en massa är knappast en framkomlig väg. Alla argumentationer har potentiella vinster och förluster, skulle vi t ex anföra diskrepansen mellan fasanen och rapphönan skulle direkt det första förslaget bli att förkorta jakttiden på fasan för att göra det lika...

Publicerat

Om vi knallar upp på Departementet och hävdar att vi ska ha längre jakttid på Rapphöns eftersom ändå 80% av dem är utsatta så är risken uppenbar att utsättningen förbjuds pronto. Hur kan vi garantera att de utsatta rapphönsen är av inhemsk typ? Fint, då slutar vi sätta ut, rapphönan blir tokfredad och vips så är vi helt utan jakt.

Att begära utökad jakttid på en rödlistad art med motivet att vi släpper ut en massa är knappast en framkomlig väg. Alla argumentationer har potentiella vinster och förluster, skulle vi t ex anföra diskrepansen mellan fasanen och rapphönan skulle direkt det första förslaget bli att förkorta jakttiden på fasan för att göra det lika...

Håller med dig Linkis!

Men om jaktiden på rapphönan och fasanen skulle tas bort så är jag ganska säker på att även de vilda stammarna skulle minska. Det är nämligen vi jägare som månar om dessa stammar på ett praktiskt sätt :lol:

Publicerat
Bakgrunden till detta vet jag inte...

Förr hade rapphöns och fasan samma korta jakttid,men det var så många gods,hundklubbar ect som sökte dispens för att jaga fasan längre så tillslut förlängdes jakttiden på fasan för alla för att slippa dispenser.

Det vart ett himla liv,många jägare ansåg att många skulle missbruka och skjuta på snö. Men det verkar ju ha gått bra då vi har fått behålla den långa jakttiden på fasan.

Mvh

Publicerat

Inte mkt jag är överens om med SJF men ang. rapphönsjakten är jag totalt enig. Bor ju i Skåne och där är inget överflöd av dessa småhöns. Glador , ormvråkar, duvhökar o annat oknytt tär hårt på beståndet

Publicerat
  • Författare

Nja, det var inte riktigt så jag menade, men jag förstår hur du menar..

För det första så skrev jag inte att 80% utav Sveriges rapphönsstam är utsatta utan att det skulle inte FÖRVÅNA mig om 80% utav de SKJUTNA rapphönsen är utsatta.

Och det är för mig en jäkla skillnad, läs 2 gånger nästa gång.

Dessutom så är jag tämligen övertygad om att ett förbud på rapphöns förmodligen skulle göra att populationen skulle minska så oerhört kraftigt att på stora delar av kartan inte ha rapphöns längre.

Ang. om de utsatta är inhemska eller inte så torde det inte vara helt omöjligt att häva importmöjligheterna för rapphöns. Eller?

Personligen så tror jag att rapphönan skulle öka i antal om jakttiderna skulle förlängas, som det är idag så tror jag knappast att många gör speciella viltvårdsåtgärder för rapphönsens del (bortsett från vissa gods som förgäves lägger ner otrolig tid, möda och pengar på att försöka få fram den perfekta rapphönsbiotopen.)

Nu är det kanske inte så många jägare som jagar rapphöns, men personligen så tror jag intresset för viltvårdsåtgärder skulle öka med en förlängd jakttid.

Publicerat

Matte: Förlåt att jag läste slarvigt... Jag är av helt samma uppfattning som du och några andra att Rapphönan idag är helt beroende av jägarna för sin fortlevnad på någorlunda bred front. Vi har dock en kampanj på gång från Stockholms universitet där man fokuserar på utsättning av vilt och "förorening" av de vilda stammarna. Nu tvistar de lärde om Rapphönan verkligen är inhemsk men hur som haver tror jag vi ska ligga lågt med just Rapphönan en tid framöver.

Det är också en hel del "jaktkultur" inblandat i dylika frågor. Allt småvilt styrs av helt andra faktorer än jakten men fortfarande vill jägarna hålla igen. Vi skulle t ex kunna skjuta hönor på toppjakten utan några våldsamma effekter men jag ha aldrig hört någon jägare kräva det.

Nu ska vi snart dra igång en ny runda för revidering av jakttiderna så det är bara att skriva en motion eller skrivelse så ska vi ta tag i det. Nu kan det iofs bli en "taktisk" bedömning att vi inte ska resa frågan och äventyra något men du kan alltid försöka.

Publicerat
  • Författare
Matte: Förlåt att jag läste slarvigt... Jag är av helt samma uppfattning som du och några andra att Rapphönan idag är helt beroende av jägarna för sin fortlevnad på någorlunda bred front. Vi har dock en kampanj på gång från Stockholms universitet där man fokuserar på utsättning av vilt och "förorening" av de vilda stammarna. Nu tvistar de lärde om Rapphönan verkligen är inhemsk men hur som haver tror jag vi ska ligga lågt med just Rapphönan en tid framöver.

Det är också en hel del "jaktkultur" inblandat i dylika frågor. Allt småvilt styrs av helt andra faktorer än jakten men fortfarande vill jägarna hålla igen. Vi skulle t ex kunna skjuta hönor på toppjakten utan några våldsamma effekter men jag ha aldrig hört någon jägare kräva det.

Nu ska vi snart dra igång en ny runda för revidering av jakttiderna så det är bara att skriva en motion eller skrivelse så ska vi ta tag i det. Nu kan det iofs bli en "taktisk" bedömning att vi inte ska resa frågan och äventyra något men du kan alltid försöka.

Nä, tror jag skippar det.. Känns som att ge motståndarna straffspark även om jag tror att längre jakttid skulle gynna rapphönsen.

Kollar man hur mycket biotopförändringar/viltåkrar/remisser mm mm som anläggs för fasanen så kan man lätt se att ett vilt med längre jakttid har ett högre ekonomiskt värde.

Skulle jakttiden utökas så skulle det ekonomiska värdet på rapphönan stiga och då skulle det genast bli mer intressant att förändra en biotop som passar rapphönan bättre.

Varför kan man inte förbjuda importen på rapphöns och gräsänder för? Om jägareförbundet strider för de inhemska arterna så kan det ju endast vara av godo att visa var förbundet står.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.