Publicerat November 11, 201015 yr Nu har den första snön kommit och man hoppas på lite spårsnö till helgen. Har dock en liten fråga. Var ute och gick i skogen med jycken igår och efter ett tag hängde det stora snöbollar bakom både fram- och bakbenen. Det måste ju bli besvärligt för hunden att springa med det där i skogen. Det ska tilläggas att hon är ganska långhårig just där. Nu till min/mina frågor: Om ni har en långhårig ras, brukar ni trimma era hundar lite inför vintern? Håret är ju där av en anledning men det kan väl inte skada att klippa bort det värsta så hon slipper ha snöbollar i arslet ?
Publicerat November 11, 201015 yr Nu har den första snön kommit och man hoppas på lite spårsnö till helgen. Har dock en liten fråga.Var ute och gick i skogen med jycken igår och efter ett tag hängde det stora snöbollar bakom både fram- och bakbenen. Det måste ju bli besvärligt för hunden att springa med det där i skogen. Det ska tilläggas att hon är ganska långhårig just där. Nu till min/mina frågor: Om ni har en långhårig ras, brukar ni trimma era hundar lite inför vintern? Håret är ju där av en anledning men det kan väl inte skada att klippa bort det värsta så hon slipper ha snöbollar i arslet ? Trimma på du. Största anledningen till att hundar har för mycket päls brukar vara att dumt folk har sätt rasstandard på jyckarna och avelen har blivit där efter. Har en granne som kortklipper sin springel spaniel och det funkar bra.